• Artist / lot n°
  • Text search
  • Technique search
  • Stylistic period search
  • Online catalogue

    • Overview
    • Overview
    Pablo Picasso  : Femme Torero. Dernier baiser? , Paris, 12 June 1934
    Pablo Picasso  : Femme Torero. Dernier baiser? , Paris, 12 June 1934
    Pablo Picasso : 516 Femme Torero. Dernier baiser?
    Pablo Picasso : 516 Femme Torero. Dernier baiser?
    Pablo Picasso : 516 Femme Torero. Dernier baiser?
    Pablo Picasso : 516 Femme Torero. Dernier baiser?

    Pablo Picasso

    Málaga 1881 - 1973 Mougins

    516   

    Femme Torero. Dernier baiser?

    Hammer price CHF 43'000
    Information without guarantee

    Sale time 12-09-2024,
    about 14:10 h (CET)
    (+/- 30 min)

    German version below
    Shipping fees

    Paris, 12 June 1934

    Etching on copper, on beige Montval laid paper

    49.7x69.7 cm, platemark; 56.8x77.5 cm, sheet size

    Signed "Picasso" by the artist with a tourniquet lower right

    Catalogues Raisonné

    Geiser/Baer 425/C (of D), one of the examples mentioned there

    Bloch 1329

    Provenance

    Collection Georges Bloch, with stamp "GB" in square on reverse

    The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, with the collector's stamp on the reverse, Lugt 913b

    Exhibitions

    Basel/Hovikodden 1975/1977, Kunstmuseum/Henie-Onstad Kunstsenter, Meisterwerke der Graphik von 1800 bis zur Gegenwart: Eine Schweizer Privatsammlung [Slg. Eberhard W. Kornfeld], cat. no. 216

    Bern 1982, Galerie Kornfeld, Pablo Picasso, Graphic Works 1904-1972, cat. no. 193

    Fribourg 1994, Musée d'art et d'histoire, Pablo Picasso, cat. no. 155

    Krumlov 1995, Egon Schiele Centre, Pablo Picasso

    Spiez 2015, Spiez Castle, Pablo Picasso, Of Jugglers, Women and Bullfights, no cat. no. 155

    Condition

    Exceptionally fine, burnished impression. The paper minimally browned, scattered stains in the outer paper margin. Traces of old mounting on verso. In very good condition

    Comments

    Between June and September 1934, Pablo Picasso created five etchings on the theme of the "Femme Torero". The theme of bullfighting fascinated and preoccupied him throughout his life - his first painting with this theme can be dated to 1889/90.

    This is one of his largest etchings and is considered one of Picasso's masterpieces in this technique, as well as being the main work of the "Femme Torero" group. Together with the closely related "La Grande Corrida", all the prints depict a bull and Picasso's then lover Marie-Thérèse Walter as a bullfighter. The woman's horse falls to the ground. Despite the fall, the bullfighter appears enraptured; the woman and the bull seem to be about to kiss on the lips. Picasso identifies himself with the bull, which symbolises masculinity and strength. Picasso was torn in these years; he was still married to Olga Stepanovna Khokhlova, but was madly in love with Walter, who gave birth to their daughter Maya the following year in 1935. The present artwork can therefore certainly be read as an energetic, inner conflict - an extraordinarily powerful depiction. Lacourière printed an edition of 50 copies on laid paper in 1939, but these were never numbered or signed. There are only three known prints that Picasso signed, including the present one.


     
     

    Femme Torero. Dernier baiser?


    Paris, 12. Juni 1934

    Radierung auf Kupfer, auf beigem Montval-Bütten

    49,7x69,7 cm, Plattenkante; 56,8x77,5 cm, Blattgrösse

    Unten rechts vom Künstler mit Tourniquet signiert "Picasso"

    Werkverzeichnisse

    Geiser/Baer 425/C (v. D), eines der dort erwähnten Exemplare

    Bloch 1329

    Provenienz

    Slg. Georges Bloch, rückseitig mit Stempel "GB" in Quadrat

    Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, rückseitig mit dem Sammlerstempel, Lugt 913b

    Ausstellungen

    Basel/Hovikodden 1975/1977, Kunstmuseum/Henie-Onstad Kunstsenter, Meisterwerke der Graphik von 1800 bis zur Gegenwart: Eine Schweizer Privatsammlung [Slg. Eberhard W. Kornfeld], Kat. Nr. 216

    Bern 1982, Galerie Kornfeld, Pablo Picasso, Graphische Werke 1904-1972, Kat. Nr. 193

    Fribourg 1994, Musée d’art et d’histoire, Pablo Picasso, Kat. Nr. 155

    Krumau 1995, Egon Schiele Centrum, Pablo Picasso

    Spiez 2015, Schloss Spiez, Pablo Picasso, Von Gauklern, Frauen und Stierkämpfen, ohne Kat.

    Zustand

    Ausgesprochen schöner, gratiger Druck. Das Papier minim gebräunt, vereinzelte Fleckchen am äusseren Papierrand. Rückseitg Spuren einer alten Montierung. In sehr guter Erhaltung

    Erläuterungen

    Pablo Picasso schuf zwischen Juni und September 1934 fünf Radierungen zum Thema der "Femme Torero". Das Thema des Stierkampfes faszinierte und beschäftigte ihn zeitlebens - sein erstes Gemälde mit diesem Thema lässt sich auf 1889/90 datieren.

    Das vorliegende Blatt ist eine seiner grössten Radierungen überhaupt und gilt als eines von Picassos Meisterwerken in dieser Technik und als Hauptblatt der "Femme-Torero-Gruppe". Zusammen mit dem eng verwandten "La Grande Corrida" zeigen alle Blätter einen Stier und Picassos damalige Geliebte Marie-Thérèse Walter als Stierkämpferin. Das Pferd der Frau stürzt zu Boden. Trotz des Sturzes wirkt die Stierkämpferin verzückt, die Frau und der Stier scheinen sich gleich auf die Lippen zu küssen. Picasso identifiziert sich selbst mit dem Stier, der für Männlichkeit und Kraft steht. Picasso war in diesen Jahren hin- und hergerissen; noch war er mit Olga Stepanowna Chochlowa verheiratet, jedoch unsterblich in Walter verliebt, die ihm im Folgejahr 1935 die gemeinsame Tochter Maya gebar. Das vorliegende Blatt kann also durchaus als energiegeladener, innerer Zwiespalt gelesen werden - eine ungemein kraftvolle Darstellung. Lacourière druckte 1939 eine Auflage von 50 Exemplaren auf Bütten, die jedoch nie nummeriert und signiert wurde. Es existieren bloss drei bekannte Abzüge, die Picasso signiert hat, darunter das vorliegende Blatt.


     
     
     
    Estimated shipping fees
    Switzerland CHF145
    Europe CHF255
    Overseas CHF330



    KORNFELD
    Excellence and Expertise since 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Switzerland • Tel +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • By continuing your browsing on this site, you agree to the use of cookies to improve your user experience. Read our privacy statement.    Agree