Amersfoort 1872 - 1944 New York
Ca. 1938-1940
Pencil drawing on paper
45x31,9 cm
Joop M. Joosten, Piet Mondrian, vol. II, Catalogue Raisonné of the Work of 1911-1944, no. B356, pag. 429 reprod.
Estate of the artist (until 1970)
Harry Holtzman, CT (1970)
The Pace Gallery, New York, on the reverse with two labels and each with the number 2133
Sid Singer, NY (1979)
James Goodman Gallery, New York (1987), on the reverse with label
Rosa Esman Gallery, New York, on the reverse with label
Ira Young, Canada (1994)
James Goodman Gallery, New York; purchased there in 1999 for a
Private collection in Switzerland.
Michel Seuphor, Piet Mondrian: Sa vie, son œuvre, Paris 1970, no. 478
New York 1970, The Pace Gallery, Mondrian: The Process Works ( further shown in Los Angeles, Chicago & Columbus), pag. 53 reprod. (there titled "Classic drawing no. 7 Trafalgar Square", dated ca. 1940)
Düsseldorf/Paris 1972/1973, Galerie Denise René/Hans Mayer, label on reverse
New York 1979, The Solomon R. Guggenheim Museum, Piet Mondrian at the Guggenheim Museum, label on reverse and loan number 674.78
Stuttgart 1980/1981, Staatsgalerie, Mondrian: Zeichnungen, Aquarelle, New Yorker Bilder, cat. no. 120 (further shown in The Hague and Baltimore)
New York 1987, Rosa Esman Gallery, Master American Drawings; Paris 1994, Musée d'art moderne de la Ville de Paris, label on reverse, La beauté exacte: de Van Gogh à Mondrian, Art aux Pays-Bas au XXe siècle, 1994, cat. no. 179
On cream wove paper (papier vélin), laid down on cardboard on wood. Margins unevenly trimmed, the left margin straightened compared to the illustration in the catalogue raisonné. Some repaired tears, especially in the centre of the left margin, in the lower right corner. The sheet is somewhat stained in places, browned
Joop Joosten dates the drawing to 1938-1940, the time when Mondrian lived in London, close to the artist couple Barbara Hepworth and Ben Nicholson. In 1940 he then emigrated to the USA, where the important late paintings were to be created. The sheet offered here dates from before then, but one can already sense the linear system that would later become groundbreaking. Works on paper from this period are very rare, with only about 50 surviving works, including the very well documented drawing offered here.
Ca. 1938-1940
Bleistiftzeichnung auf Papier
45x31,9 cm
Joop M. Joosten, Piet Mondrian, Band II, Catalogue Raisonné of the Work of 1911-1944,
Nachlass des Künstlers (bis 1970)
Harry Holtzman, CT (1970)
The Pace Gallery, New York, rückseitig mit zwei Etiketten und jeweils der Nummer 2133
Sid Singer, NY (1979)
James Goodman Gallery, New York (1987), rückseitig mit Etikett
Rosa Esman Gallery, New York, rückseitig mit Etikett
Ira Young, Canada (1994)
James Goodman Gallery, New York; dort 1999 angekauft für
Privatsammlung Schweiz
Michel Seuphor, Piet Mondrian: Sa vie, son œuvre, Paris 1970,
New York 1970, The Pace Gallery, Mondrian: The Process Works ( weiter gezeigt in Los Angeles, Chicago & Columbus), pag. 53 reprod. (dort betitelt mit "Classic drawing no. 7 Trafalgar Square", datiert ca. 1940)
Düsseldorf/Paris 1972/1973, Galerie Denise René/Hans Mayer, rückseitig mit Etikett
New York 1979, The Solomon R. Guggenheim Museum, Piet Mondrian at the Guggenheim Museum, rückseitig mit Etikett und der Leihnummer 674.78
Stuttgart 1980/1981, Staatsgalerie, Mondrian: Zeichnungen, Aquarelle, New Yorker Bilder,
New York 1987, Rosa Esman Gallery, Master American Drawings
Paris 1994, Musée d'art moderne de la Ville de Paris, rückseitig mit Etikett, La beauté exacte: de Van Gogh à Mondrian, Art aux Pays-Bas au XXe siècle, 1994,
Auf cremefarbenem Velin, auf Karton auf Holz aufgelegt. Die Ränder sind ungleichmäßig geschnitten, der linke Rand gegenüber der Abbildung im Werkverzeichnis begradigt. Einige reparierte Einrisse, vor allem in der Mitte des linken Randes, in der rechten unteren Ecke. Das Blatt ist stellenweise etwas fleckig, gebräunt
Joop Joosten datiert die Zeichnung auf die Jahre 1938-1940, also in die Zeit, als Mondrian in London lebte, in der Nähe des Künstlerpaars Barbara Hepworth und Ben Nicholson. Im Jahr 1940 emigrierte er dann in die USA, wo die wichtigen, späten Gemälde entstehen sollten. Das hier angebotene Blatt datiert von vorher; doch spürt man schon das lineare System, das später bahnbrechend werden würde. Arbeiten auf Papier aus dieser Zeit sind sehr selten, es haben sich nur knapp 50 Werke erhalten, darunter die hier angebotene, sehr gut dokumentierte Zeichnung
Suisse | CHF | 130 |
Europe | CHF | 230 |
Outre-mer | CHF | 290 |