• Artist / lot n°
  • Text search
  • Technique search
  • Stylistic period search
  • Online catalogue

    • Overview
    • Overview
    Rembrandt Harmensz. van Rijn  : Jupiter und Antiope: Grosse Platte - Jupiter  ..., 1659
    Rembrandt Harmensz. van Rijn  : Jupiter und Antiope: Grosse Platte - Jupiter  ..., 1659
    Rembrandt Harmensz. van Rijn : 2085 Jupiter und Antiope: Grosse Platte - Jupiter and Antiope: The Larger Plate
    Rembrandt Harmensz. van Rijn : 2085 Jupiter und Antiope: Grosse Platte - Jupiter and Antiope: The Larger Plate
    Rembrandt Harmensz. van Rijn : 2085 Jupiter und Antiope: Grosse Platte - Jupiter and Antiope: The Larger Plate

    Rembrandt Harmensz. van Rijn

    Leiden 1606 - 1669 Amsterdam

    2085   

    Jupiter und Antiope: Grosse Platte - Jupiter and Antiope: The Larger Plate

    Estimate CHF 150'000
    12.09.2024
    German version below
    Shipping fees

    1659

    Etching, engraving and drypoint on laid paper

    14.3x20.9 cm, sheet size

    Catalogues Raisonné

    The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 311/II (of III)

    White/Boon 203/I (of II)

    Provenance

    Collection Johann Carl Diedrich Hebich (1818-1891), Hamburg, Lugt 1250

    Auction H. G. Gutekunst, Stuttgart, 1880, lot 253

    Collection Baron Adalbert von Lanna (1836-1909), Prague, Lugt 2773

    Auction H. G. Gutekunst, Stuttgart, 1909, lot 2645

    Max Hausdorff Collection, North Germany, Lugt 4071

    Auction Amsler & Ruthardt, Berlin, 1924, lot 204

    Collection Alfred Stroelin (1871-1955), Lausanne, without stamp

    German private collection

    Swiss private collection

    Literature

    Hans Wolfgang Singer, Lanna Collection Prague, The Print Room, Scientific Catalogue by Dr Hans Wolfgang Singer, 2nd vol., Prague 1895, no. 7968

    Condition

    Very good impression of this extremely rare sheet. Nowell-Usticke describes it as "RRRR-". Before the later inscription upper right. The I state newly described by Hinterding, before the cross position on the cover held by Jupiter, exists only in a single proof in London retouched with the pen. Quite excellently and untouched preserved. With narrow margins on all sides

    Comments

    In the early catalogues of Rembrandt's prints, the subject was described as Venus with a Satyr before it was recognised as "Jupiter and Antiope". Accordingly, Jupiter approaches the sleeping king's daughter Antiope of Thebes in the form of a satyr. The subject was treated in many ways in 16th- and 17th-century painting and prints, and Rembrandt himself had already etched the subject for the first time around 1631 at the end of his Leiden period. For the later sheet, Rembrandt was inspired by an engraving by Annibale Carracci (see lot 2087). For the antiope's arm placed behind her head - in ancient art this is the artistic formula for expressing sleep - Rembrandt referred to other Italian models, which also demonstrates his knowledge of Italian art. In 1731, Valerius Röver therefore described the etching as "de Nimph, (en de) satyr op zijn Italiaansch geetst" (The Nymph and the Satyr etched in the Italian style).

    This rare and sought-after print is one of the last etchings created by Rembrandt.


     
     

    Jupiter und Antiope: Grosse Platte - Jupiter and Antiope: The Larger Plate


    1659

    Radierung, Kupferstich und Kaltnadel auf Bütten

    14,3x20,9 cm, Blattgrösse

    Werkverzeichnisse

    The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 311/II (v. III)

    White/Boon 203/I (v. II)

    Provenienz

    Slg. Johann Carl Diedrich Hebich (1818–1891), Hamburg, Lugt 1250

    Auktion H. G. Gutekunst, Stuttgart, 1880, Los 253

    Slg. Freiherr Adalbert von Lanna (1836-1909), Prag, Lugt 2773

    Auktion H. G. Gutekunst, Stuttgart, 1909, Los 2645

    Slg. Max Hausdorff, Norddeutschland, Lugt 4071

    Auktion Amsler & Ruthardt, Berlin, 1924, Los 204

    Slg. Alfred Stroelin (1871-1955), Lausanne, ohne Stempel

    Deutsche Privatsammlung

    Schweizer Privatsammlung

    Literatur

    Hans Wolfgang Singer, Sammlung Lanna Prag, Das Kupferstichkabinett, Wissenschaftliches Verzeichnis von Dr. Hans Wolfgang Singer, 2. Band, Prag 1895, Nr. 7968

    Zustand

    Sehr guter Abzug dieses höchst seltenen Blattes. Nowell-Usticke beschreibt es als "RRRR-". Vor der späteren Inschrift rechts oben. Der von Hinterding neu beschriebene I. Zustand, vor der Kreuzlage auf der von Jupiter gehaltenen Decke, existiert nur in einem einzigen, mit der Feder retuschierten Probedruck in London. Ganz ausgezeichnet und unberührt erhalten. Umlaufend mit schmalem Rand

    Erläuterungen

    In den frühen Verzeichnissen zur Graphik Rembrandts wurde das Thema als Venus mit einem Satyr beschrieben, ehe es als "Jupiter und Antiope" erkannt wurde. Demnach nähert sich Jupiter der schlafenden Königstochter Antiope von Theben in Gestalt eines Satyrs. In der Malerei und der Druckgraphik des 16. und 17. Jahrhunderts fand das Thema vielfache Behandlung, und Rembrandt selbst hatte um 1631 das Sujet erstmals bereits am Ende seiner Leidener Zeit radiert. Für das spätere Blatt liess sich Rembrandt von einem Kupferstich Annibale Carraccis inspirieren (vgl. unser Los 2087). Für den hinter den Kopf gelegten Arm der Antiope – in der antiken Kunst ist dies die künstlerische Formel, Schlaf auszudrücken – bezog sich Rembrandt auf weitere italienische Vorbilder, was auch seine Kenntnis italienischer Kunst unter Beweis stellte. 1731 beschrieb Valerius Röver die Radierung daher mit dem Hinweis: "de Nimph, (en de) satyr op zijn Italiaansch geetst" (Die Nymphe und der Satyr im italienischen Stil geätzt).

    Das seltene und gesuchte Blatt ist eine der letzten von Rembrandt geschaffenen Radierungen.


     
     
     
    Estimated shipping fees
    Switzerland CHF115
    Europe CHF185
    Overseas CHF235

    KORNFELD
    Excellence and Expertise since 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Switzerland • Tel +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • By continuing your browsing on this site, you agree to the use of cookies to improve your user experience. Read our privacy statement.    Agree