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    Rembrandt Harmensz. van Rijn  : Der Dreikönigsabend: Sternsingen - The Star  ..., Circa 1651
    Rembrandt Harmensz. van Rijn  : Der Dreikönigsabend: Sternsingen - The Star  ..., Circa 1651
    Rembrandt Harmensz. van Rijn : 2078 Der Dreikönigsabend: Sternsingen - The Star of the Kings: A Night Piece
    Rembrandt Harmensz. van Rijn : 2078 Der Dreikönigsabend: Sternsingen - The Star of the Kings: A Night Piece
    Rembrandt Harmensz. van Rijn : 2078 Der Dreikönigsabend: Sternsingen - The Star of the Kings: A Night Piece
    Rembrandt Harmensz. van Rijn : 2078 Der Dreikönigsabend: Sternsingen - The Star of the Kings: A Night Piece

    Rembrandt Harmensz. van Rijn

    Leiden 1606 - 1669 Amsterdam

    2078   

    Der Dreikönigsabend: Sternsingen - The Star of the Kings: A Night Piece

    Estimate CHF 50'000 *
    12.09.2024
    German version below
    Shipping fees

    Circa 1651

    Etching, lightly reworked with drypoint on laid paper

    9.7x14.6 cm, sheet size

    Catalogues Raisonné

    The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 263/I (of IV)

    White/Boon 113

    Provenance

    Collection Adam Gottlieb Thiermann (died 1859), Berlin, Lugt 2434

    Collection Peter Gellatly (1831-1912), Essex and London, Lugt 1185

    Kupferstichkabinett der Staatlichen Museen Berlin, Lugt 1633 and doublet stamp Lugt 2482

    Private collection USA

    Condition

    Very good impression of this sought-after night piece. Small marginal tear top centre. With surrounding margin, there two minimal losses at top and right. Beautiful overall impression

    Comments

    On the 6th January, the Epiphany Day, the Three Wise Men who came to Bethlehem to worship the infant Jesus are commemorated. On the evening of Epiphany, children have been parading through the streets for centuries carrying lanterns in the shape of a star - the Epiphany Star. Jan van de Velde depicted these carol singers in an engraving from 1630, which he made after a design by Pieter Molijn. His engraving may have served as inspiration for Rembrandt's etching, whereby he completely recomposed the scene and explored the limits of how far he could go in depicting darkness in print.

    The surface of the plate is covered with a dense network of etched lines, to which he added the finishing touches with drypoint and probably also burin. As a result, the figures are difficult to discern, and ultimately only those closest to the Epiphany Star can be identified. With this sheet, Rembrandt proves himself to be a true master of the printed night scene.


     
     

    Der Dreikönigsabend: Sternsingen - The Star of the Kings: A Night Piece


    Um 1651

    Radierung, leicht mit der kalten Nadel überarbeitet auf Bütten

    9,7x14,6 cm, Blattgrösse

    Werkverzeichnisse

    The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 263/I (v. IV)

    White/Boon 113

    Provenienz

    Slg. Adam Gottlieb Thiermann (gestorben 1859), Berlin, Lugt 2434

    Slg. Peter Gellatly (1831-1912), Essex und London, Lugt 1185

    Kupferstichkabinett der Staatlichen Museen Berlin, Lugt 1633 und Doublettenstempel Lugt 2482

    Privatsammlung USA

    Zustand

    Sehr guter Abdruck dieses gesuchten Nachtstücks. Kleiner Randeinriss oben mittig. Mit umlaufendem Rändchen, dort oben und rechts zwei minime Fehlstellen. Im Gesamteindruck schön

    Erläuterungen

    Am 6. Januar, dem Epiphaniastag, wird der Heiligen Drei Könige gedacht, die nach Bethlehem gekommen waren, um das Jesuskind anzubeten. Am Abend des Dreikönigsfestes ziehen seit Jahrhunderten Kinder durch die Strassen und tragen Laternen in Form eines Sterns – des Dreikönigssterns. Jan van de Velde stellte diese Sternsinger in einem Kupferstich von 1630 dar, den er nach einem Entwurf Pieter Molijns anfertigte. Sein Kupferstich könnte als Inspiration für Rembrandts Radierung gedient haben, wobei er die Szene völlig neu komponierte und die Grenzen auslotete, wie weit er bei der Darstellung von Dunkelheit im Druck gehen kann.

    Die Oberfläche der Platte ist von einem dichten Netz aus geätzten Linien bedeckt, denen er mit der Kaltnadel und wahrscheinlich auch Stichelarbeit den letzten Schliff gab. Infolgedessen lassen sich die Figuren nur langsam erkennen, wobei letztendlich nur diejenigen benennbar sind, die dem Dreikönigsstern am nächsten stehen. Mit diesem Blatt erweist sich Rembrandt als wahrer Meister des gedruckten "Nachtbildes".


     
     
     
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