Sale time 13-09-2024,
about 15:00 h (CET)
(+/- 30 min)
1909
Oil on canvas
60x55.5 cm
Monogrammed and dated "CA 09" by the artist lower right
Franz Müller/Viola Radlach, Cuno Amiet, Die Gemälde 1883-1919, vol. 2, Zurich 2014, no. 1909.34
Directly from the artist to
Collection Richard Kisling (1862-1917), Zurich, by inheritance to
Hedwig Kisling-von Hoffmann Collection, Zurich, 1917-1929
Auction Gustave & Léon Bollag, Zurich, 18 November 1929, lot 209
Private collection (1976)
Christie's auction, Zurich, 7 June 2010, lot 92
J & P Fine Art, Zurich, 2011
Auction Galerie Koller, Zurich, 21 June 2013, lot 3039 (titled "Carnations and Ranunculus in front of a Tiled Stove")
Auction Dobiaschofsky, Bern, 8 November 2013, lot 61 (titled "Carnations and Ranunculus in front of a Tiled Stove")
Private collection Switzerland
The Eberhard W. Kornfeld Collection, with the collector's stamp on the reverse of the chassis, Lugt 913b
Urs Zaugg, Cuno Amiet in photographic documents, Herzogenbuchsee 1985
Silvia Volkart, Richard Kisling, collector, patron and art mediator, Bern 2008, p. 200, no. 26
Zurich 1913, Kunsthaus, Eine Zürcher Privatsammlung: Schweizerkunst des 19. und 20. Jahrhunderts, [Sammlung Richard Kisling], cat. no. 26
Solothurn 1948, Museum of Art, Cuno Amiet, cat. no. 91
Zurich 2011, Galerie J & P Fine Art, Cuno Amiet, without number (titled "Nelken und Ranunkeln vor Kachelofen")
On the original chassis, in the old nailing. With impasto colour application. In impeccable condition
The two bouquets of flowers are placed on a small table in front of the white tiled stove in Cuno and Anna Amiet's flat in the inn on the Oschwand. The painting was probably created shortly before they moved into the house with studio and garden built by the young architect Otto Ingold in the summer of 1909.
The Zurich art collector and patron Richard Kisling (1862-1917) acquired the work directly from Amiet. The two were close friends and Kisling visited the artist several times on the Oschwand, as documented by a photograph from 1913 (Zaugg, ill. p. 93). In 1913 Kisling had a gallery wing built specifically for his extensive art collection in the newly built "Krähbühl" villa on the Zürichberg. Before moving into the stately family residence, the Kunsthaus Zürich exhibited a selection of 535 works from Kisling's collection in the summer of 1913, including the painting on offer here.
1909
Öl auf Leinwand
60x55,5 cm
Unten rechts vom Künstler monogrammiert und datiert "CA 09"
Franz Müller/Viola Radlach, Cuno Amiet, Die Gemälde 1883-1919, Teilband 2, Zürich 2014, Nr. 1909.34
Direkt vom Künstler an
Slg. Richard Kisling (1862-1917), Zürich, durch Erbschaft an
Slg. Hedwig Kisling-von Hoffmann, Zürich, 1917-1929
Auktion Gustave & Léon Bollag, Zürich, 18. November 1929, Los 209
Privatbesitz (1976)
Auktion Christie's, Zürich, 7. Juni 2010, Los 92
J & P Fine Art, Zürich, 2011
Auktion Galerie Koller, Zürich, 21. Juni 2013, Los 3039 (dort betitelt "Nelken und Ranunkeln vor einem Kachelofen")
Auktion Dobiaschofsky, Bern, 8. November 2013, Los 61 (dort betitelt "Nelken und Ranunkeln vor Kachelofen")
Privatsammlung Schweiz
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, rückseitig auf dem Chassis mit dem Sammlerstempel, Lugt 913b
Urs Zaugg, Cuno Amiet in fotografischen Dokumenten, Herzogenbuchsee 1985
Silvia Volkart, Richard Kisling, Sammler, Mäzen und Kunstvermittler, Bern 2008,
Zürich 1913, Kunsthaus, Eine Zürcher Privatsammlung: Schweizerkunst des 19. und 20. Jahrhunderts, [Sammlung Richard Kisling],
Solothurn 1948, Kunstmuseum, Cuno Amiet,
Zürich 2011, Galerie J & P Fine Art, Cuno Amiet, ohne Nummer (dort betitelt "Nelken und Ranunkeln vor Kachelofen")
Auf dem originalen Chassis, in der alten Nagelung. Mit pastosem Farbauftrag. In tadelloser Erhaltung
Die beiden Blumensträusse stehen auf einem kleinen Tisch vor dem weissen Kachelofen in der damaligen Wohnung von Cuno und Anna Amiet im Wirtshaus auf der Oschwand. Das Gemälde entstand vermutlich kurz vor dem Umzug in das vom jungen Architekten Otto Ingold erbaute Haus mit Atelier und Garten im Sommer 1909.
Der Zürcher Kunstsammler und Mäzen Richard Kisling (1862-1917) erwarb das Werk direkt von Amiet. Die beiden verband eine enge Freundschaft und Kisling besuchte den Künstler mehrmals auf der Oschwand, was durch eine Fotografie von 1913 dokumentiert ist (Zaugg, Abb. S. 93). Für seine umfassende Kunstsammlung liess Kisling in der 1913 neu erbauten Villa "Krähbühl" am Zürichberg eigens einen Galerietrakt errichten. Vor dem Umzug in den herrschaftlichen Familiensitz zeigte das Kunsthaus Zürich im Sommer 1913 eine Auswahl von 535 Werken aus Kislings Sammlung, darunter auch das hier angebotene Gemälde.
Switzerland | CHF | Individual offer |
Europe | CHF | Individual offer |
Overseas | CHF | Individual offer |