1914
Reed pen and brush and black Indian ink on firm wove paper
49x41.2 cm
Titled "Zwei nackte Frauen / im Atelier" by the artist in pencil on the reverse, with handwritten indications in orange crayon for the size of the reproduction. With the Basel estate stamp and the inscription "F Be/Bg 21"
Private collection Germany
Auction Galerie Kornfeld, Bern, 15 June 2012, lot 67, acquired there by
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, with the collector's stamp on the reverse, Lugt 913b
Will Grohmann, Das Werk Ernst Ludwig Kirchners, Munich 1926, full-page illustration in the text section, p. 21
Roland Scotti, Ernst Ludwig Kirchner, Das fotografische Werk, Bern 2005
With individual studio traces and numerous backed tears to both lateral margins. Top centre with pinholes. Supported at three corners on the reverse, probably by the artist.
One of the most important ink drawings of 1914, created in Kirchner's studio at Körnerstrasse 45 in Berlin-Friedenau. It shows Kirchner‘s wall covering with textile applications in a zigzag pattern in the background and his striking stove, on which water could be boiled, on the right. The room can be seen in several of Kirchner’s photographs from around 1914/15 (see Scotti, cat. nos. 41, 241 and 332). Kirchner chose this drawing to illustrate the text section of the important publication "Das Werk Ernst Ludwig Kirchners" by Will Grohmann, which includes oil paintings and sculptures. On the back of the drawing, Kirchner wrote the dimensions for reproduction in the publication. The book was published by Kurt Wolff in Munich in 1926. This fact shows the importance Kirchner attached to this work in his oeuvre as a whole.
1914
Rohrfeder und Pinsel in schwarzer Tusche auf festem Velin
49x41,2 cm
Rückseitig vom Künstler in Bleistift betitelt "Zwei nackte Frauen / im Atelier", mit eigenhändigen Angaben in oranger Fettkreide für die Grösse der Reproduktion. Mit Basler Nachlassstempel und der Bezeichnung "F Be/Bg 21"
Privatsammlung Deutschland
Auktion Galerie Kornfeld, Bern, 15. Juni 2012, Los 67, dort angekauft von
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, rückseitig mit dem Sammlerstempel, Lugt 913b
Will Grohmann, Das Werk Ernst Ludwig Kirchners, München 1926, ganzseitige
Roland Scotti, Ernst Ludwig Kirchner, Das fotografische Werk, Bern 2005
Mit einzelnen Atelierspuren und an den beiden seitlichen Blatträndern mit zahlreichen hinterlegten Einrissen. Oben mittig mit Reisnagellöchern. Rückseitig wohl vom Künstler an drei Ecken hinterlegt.
Eine der bedeutendsten Tuschzeichnungen aus dem Jahr 1914, entstanden in Kirchners Wohnatelier in der Körnerstrasse 45 in Berlin-Friedenau. Im Hintergrund ist die Wandbespannung mit Textilapplikationen im Zickzackmuster zu sehen, rechts im Raum steht der markante Bollerofen, auf dem Wasser gekocht werden konnte. Der Raum findet sich auf verschiedenen Fotografien Kirchners aus der Zeit um 1914/15 (vgl. Scotti, Kat. Nrn. 41, 241 und 332). Kirchner wählte dieses Blatt für die Illustration im Textteil der wichtigen Publikation "Das Werk Ernst Ludwig Kirchners" von Will Grohmann, in dem Ölbilder und Skulpturen berücksichtigt wurden. Auf der Zeichnungsrückseite finden sich eigenhändige Grössenangaben Kirchners zur Reproduktion in der Publikation. Das Buch erschien 1926 im Verlag von Kurt Wolff in München. Diese Tatsache zeigt die Bedeutung, die Kirchner dieser Arbeit in seinem Gesamtwerk beimass.
Switzerland | CHF | 145 |
Europe | CHF | 255 |
Overseas | CHF | 330 |