Sale time 13-09-2024,
about 14:25 h (CET)
(+/- 30 min)
1958
Sheet iron, wire, coloured
35x23x20 cm (hanging)
At the top in black with the monogram and the date "CA 58"
The mobile is registered at the Calder Foundation, New York, under "application number A13262"
Studio of the artist, purchased there in 1962 by
Maeght Gallery, Paris
Private collection Lucerne, 1962
Herbert Gross Collection
Auktion Galerie Kornfeld, Zurich, Auction Herbert Gross, 5-6 May 1976, lot 116, purchased there by
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern
In the blue with chipped colour, light wear and small stains
After an engineering degree and initial studies at the Art Students League in New York, Alexander Calder attended the Académie de la Grande Chaumière in Paris from 1926. In the French metropolis, he met other contemporary artists, including Piet Mondrian and Fernand Léger. It was also here that he created his first moving toy and his first moving wire constructions, as well as his incomparable "Cirque Calder". This complex and unique work of art included tiny performers, animals and props. Made from wire, leather, fabric and other found materials, the assemblage/installation became a kind of Gesamtkunstwerk and was "manipulated" and performed by Calder.
The autumn of 1931 marked a significant turning point in Calder's artistic career when he created his first truly kinetic sculpture, thereby establishing a completely new type of art. His first, seemingly gravity-defying "mobiles" emerged from his encounter with Piet Mondrian. Inspired by Marcel Duchamp, who called Calder's moving constructions "mobiles" - in French, "mobile" refers to "movement" - he attempted to combine abstraction and movement.
In 1933, Calder moved to Roxbury, Connecticut, where he created the first mobile designed for outdoor use in 1934, as well as his first large abstract sculptures. Calder is one of the main representatives of kinetic sculpture; his works are astonishing with their rigorous reduction of colour and form and the ingenious principle of balance and fragility. This mobile is a marvellously small cabinet piece with five moving parts.
1958
Eisenblech, Draht, farbig gefasst
35x23x20 cm (hängend)
Oben im Schwarz mit dem Monogramm und der Datierung "CA 58"
Das Mobile ist in der Calder Foundation, New York, unter "application number A13262" registriert
Atelier des Künstlers, dort 1962 angekauft von
Galerie Maeght, Paris
Privatsammlung Luzern, 1962
Slg. Herbert Gross
Auktion Galerie Kornfeld, Zürich, Auktion Herbert Gross, 5.-6. Mai 1976, Los 116, dort angekauft von
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern
Im Blau mit Farbabplatzungen, leichte Bestossungen und kleine Flecken
Nach einem Ingenieurstudium und ersten Studien an der Art Students League in New York besuchte Alexander Calder ab 1926 die Académie de la Grande Chaumière in Paris. In der französischen Metropole lernte er andere zeitgenössische Künstler kennen, darunter Piet Mondrian und Fernand Léger. Hier entstanden auch sein erstes bewegliches Spielzeug und seine ersten beweglichen Drahtkonstruktionen sowie sein unvergleichlicher "Cirque Calder". Dieses komplexe und einzigartige Kunstwerk umfasste winzige Artisten, Tiere und Requisiten. Die aus Draht, Leder, Stoff und anderen gefundenen Materialien gefertigte Assemblage/Installation wurde zu einer Art Gesamtkunstwerk und wurde von Calder performativ "manipuliert" und aufgeführt.
Im Herbst 1931 kam es zu einem bedeutenden Wendepunkt in Calders künstlerischer Laufbahn, als er seine erste wirklich kinetische Skulptur schuf und damit eine völlig neue Art von Kunst begründete. Aus der Begegnung mit Piet Mondrian entstanden seine ersten, scheinbar der Schwerkraft trotzenden "Mobiles". In Anlehnung an Marcel Duchamp, der Calders bewegliche Konstruktionen als "Mobiles" betitelte – im Französischen bezieht sich «mobile» auf "Bewegung" – versuchte er Abstraktion und Bewegung miteinander zu verbinden.
1933 zog Calder nach Roxbury in Connecticut, wo er 1934 das erste für den Aussenbereich konzipierte Mobile sowie seine ersten abstrakten Grossskulpturen schuf. Calder ist einer der Hauptvertreter der kinetischen Plastik; seine Werke verblüffen mit der rigorosen Reduktion von Farbe und Form und dem ausgeklügelten Prinzip von Gleichgewicht und Zerbrechlichkeit. Das vorliegende Mobile ist ein wunderbar kleines Kabinettsstück mit fünf beweglichen Teilen.
Switzerland | CHF | Individual offer |
Europe | CHF | Individual offer |
Overseas | CHF | Individual offer |