Münchenbuchsee bei Bern 1879 - 1940 Muralto
1915 - work number 1915.164
Black watercolour on paper on cardboard
18.4x24.2 cm, image; 25x29.7 cm, cardboard
Signed "Klee" by the artist in pen and ink at lower right in the picture, titled "A1 unterer Stockhornsee" below on backing. Dedicated in pencil on the reverse lower left "für Frau Bürgi"
Catalogue raisonné, Paul Klee, vol. 2, Werke 1913-1918, Bern 2000, no. 1498
Collection Alfred and Hanni Bürgi, Bern, bought directly from the artist for CHF 100.-
Collection Hanni Bürgi-Bigler, Bern, by inheritance to
Collection Rolf and Catherine E. Bürgi, Bern
Private collection Switzerland
Eberhard W. Kornfeld, Paul Klee in Bern, Bern 1973, pag. 64
Otto Karl Werckmeister, Versuche über Paul Klee, Frankfurt am Main 1981, pag. 92, note 51
Otto Karl Werckmeister, The Making of Paul Klee's Career 1914-1920, Chicago/London 1989, pag. 268, note 73
Bern 1931, Kunsthalle, Paul Klee, Walter Helbig, M. de Vlaminck, Phillipp Bauknecht, Arnold Huggler, cat. no. 3
Bern 1937, Art Museum, Paul Klee. On loan from Mrs. H. Bürgi and property of the Kunstmuseum, cat. no. 6
Munich 1949, Haus der Kunst, Munich and the Art of the 20th Century. The Blue Rider. The Path from 1908-1914, cat. no. 112
Basel 1950, Kunsthalle, The Blue Rider 1908-14. Pioneers and Contemporaries, cat. no. 105
Munich 1979/1980, Städtische Galerie im Lenbachhaus, Paul Klee. The Early Work 1883-1922, cat. no. 304, reprod.
Andros 1993, Museum of Modern Art, Paul Klee, cat. no. 26, reprod.
Bern/Hamburg/Edinburgh 2000, Kunstmuseum/Kunsthalle/Scottish National Gallery of Modern Art, Paul Klee. The Bürgi Collection, cat. no. 44, reprod.
Fresh in colour and in impeccable overall condition
The First World War was a major turning point for Paul Klee. His friends were drafted and he himself was to suffer the same fate in 1916. In 1915, the second year of the war, Klee wrote in his diary: "The more terrible this world (as is the case today) the more abstract the art, while a happy world produces a worldly art". One can see this inner conflict impressively in the works produced during this period
Klee, who grew up in Switzerland and still has close family and friendship ties, also visits his friend Moilliet on Lake Thun time and again. From the house you can see the majestic Niesen (whose pyramid shape fascinated Klee, especially after his trip to North Africa) or the impressive Stockhorn chain. Klee was inspired by the landscape, whose sublimity and beauty will have soothed him during this difficult time ("this-side art"). He captured the two idyllic lakes on the Stockhorn in 1915 in three black watercolours, which were acquired as a group very early on (between 1915-1919) by Klee's important Bernese collectors Hanni and Rolf Bürgi. The sheet offered here, "A 1 Unterer Stockhornsee", remained in private hands for a long time and is now on the open market for the first time in over a hundred years
1915 - Werknummer 1915.164
Schwarzaquarell auf Papier auf Karton
18,4x24,2 cm, Darstellung; 25x29,7 cm, Karton
Unten rechts im Bild vom Künstler in Feder in Tinte signiert "Klee", darunter auf Unterlage betitelt "A1 unterer Stockhornsee". Rückseitig unten links mit Bleistift dediziert "für Frau Bürgi"
Catalogue raisonné, Paul Klee, Band 2, Werke 1913-1918, Bern 2000,
Slg. Alfred und Hanni Bürgi, Bern, direkt vom Künstler für CHF 100.- gekauft
Slg. Hanni Bürgi-Bigler, Bern, durch Erbschaft an
Slg. Rolf und Catherine E. Bürgi, Bern
Privatsammlung Schweiz
Eberhard W. Kornfeld, Paul Klee in Bern, Bern 1973, pag. 64
Otto Karl Werckmeister, Versuche über Paul Klee, Frankfurt am Main 1981, pag. 92, Anm. 51
Otto Karl Werckmeister, The Making of Paul Klee's Career 1914-1920, Chicago/London 1989, pag. 268, Anm. 73
Bern 1931, Kunsthalle, Paul Klee, Walter Helbig, M. de Vlaminck, Phillipp Bauknecht, Arnold Huggler,
Bern 1937, Kunstmuseum, Paul Klee. Leihgabe der Frau H. Bürgi und Besitz des Kunstmuseums,
München 1949, Haus der Kunst, München und die Kunst des 20. Jahrhunderts. Der Blaue Reiter. Der Weg von 1908-1914,
Basel 1950, Kunsthalle, Der Blaue Reiter 1908-14. Wegbereiter und Zeitgenossen,
München 1979/1980, Städtische Galerie im Lenbachhaus, Paul Klee. Das Frühwerk 1883-1922,
Andros 1993, Museum of Modern Art, Paul Klee,
Bern/Hamburg/Edinburgh 2000, Kunstmuseum/Kunsthalle/Scottish National Gallery of Modern Art, Paul Klee. Die Sammlung Bürgi,
Farbfrisch und in tadelloser Gesamterhaltung
Der Erste Weltkrieg war eine grosse Zäsur für Paul Klee. Seine Freunde wurden eingezogen, ihm selber sollte 1916 das gleiche Schicksal blühen. Im zweiten Kriegsjahr 1915 schrieb Klee in seinem Tagebuch: "Je schreckensvoller diese Welt (wie gerade heute) desto abstrakter die Kunst, während eine glückliche Welt eine diesseitige Kunst hervorbringt." Man sieht diese innere Zerrissenheit eindrücklich in den in dieser Zeit entstehenden Werken
Klee, in der Schweiz aufgewachsen und familiär und freundschaftlich immer noch eng verwurzelt und verbunden, besucht auch immer wieder seinen Freund Moilliet am Thunersee. Vom Haus aus sieht man auf den majestätischen Niesen (dessen Pyramidenform Klee, gerade nach der Reise nach Nordafrika, faszinierte) oder auf die eindrückliche Stockhornkette. Klee wurde von der Landschaft inspiriert, deren Erhabenheit und Schönheit wird ihn in dieser schwierigen Zeit beruhigt haben ("diesseitige Kunst"). Die beiden idyllischen Seen am Stockhorn hielt er 1915 in drei Schwarzaquarellen fest, die als Gruppe sehr früh (zwischen 1915-1919) von Klees wichtigen Berner Sammlern Hanni und Rolf Bürgi erworben wurden. Das hier angebotene Blatt "A 1 unterer Stockhornsee" blieb lange in Privatbesitz und gelangt nach über hundert Jahren zum ersten Mal auf den freien Markt