Lawnton 1898 - 1976 New York
1959
Oil on canvas
81x65 cm
The painting is registered at the Calder Foundation, New York, under the number A10381. Listed in the Foundation's online catalogue raisonné under oil paintings
Private collection France, gift of the artist
Auction Credit Municipal/Jutheau Scp, Paris, 5 November 1992, lot 11, acquired there from
Nahmad Collection Monaco
Private collection USA
New York 2011, Helly Nahmad Gallery, Alexander Calder: The Painter, pag. 59, reprod.
On the original stretcher, in the original nailing. A small old mended tear in the lower right. Various small, old retouches in the painted surface. The surface minimally soiled with isolated spots. In good overall condition
Alexander Calder gave up his career as a mechanical engineer and studied at the Art Students League in New York from 1923 to 1926, later in Paris, where his training in painting and figurative abstraction laid the foundation for his art. Although he achieved world renown primarily through his iconic, kinetic spatial sculptures, he continued to develop his two-dimensional œuvre in parallel.
In 1931, he joined the group "Abstraction-Création" and developed his own abstract pictorial cosmos. Nevertheless, there was also a repeated turn to representational themes. The rare oil paintings in particular show a much freer approach to art than the gouaches on paper, which mostly remain true to the geometric canon of forms.
Is it impressions from his travels through the Middle East, India and South America in 1954-1955 that led him to create the present, very mysterious picture? The picture is divided into two halves - black and yellow. A white, emaciated female figure gazes expressionlessly into the yellow pictorial space, an arm creating the link between the two worlds. Three amorphous, geometric figures form a transcendental cluster in the yellow. A special, almost mystical work that shows a very different side of the celebrated artist
1959
Öl auf Leinwand
81x65 cm
Das Gemälde ist in der Calder Foundation, New York, unter der Nummer A10381 registriert. Im Online-Werkkatalog der Foundation unter Ölgemälden aufgeführt
Privatsammlung Frankreich, Geschenk des Künstlers
Auktion Credit Municipal/Jutheau Scp, Paris, 5. November 1992, Los 11, dort erworben von
Nahmad Collection Monaco
Privatsammlung USA
New York 2011, Helly Nahmad Gallery, Alexander Calder: The Painter, pag. 59, reprod.
Auf dem originalen Chassis, in der originalen Nagelung. Unten rechts ein alt geflickter, kleiner Riss. Verschiedene kleine, alte Retouchen in der Malfläche. Die Oberfläche minim verschmutzt mit vereinzelten Fleckchen. In guter Gesamterhaltung
Alexander Calder gab seine Karriere als Maschinenbauingenieur auf und studierte von 1923 bis 1926 an der Art Students League in New York, später in Paris, wo in seiner Ausbildung in Malerei und figurativer Abstraktion das Fundament seiner Kunst gelegt wurde. Obwohl er vor allem durch seine ikonischen, kinetischen Raumskulpturen Weltrang erreichte, entwickelte er parallel sein zweidimensionales Œuvre weiter
1931 schloss er sich der Gruppe "Abstraction-Création" an und erarbeitete dabei seinen eigenen, abstrakten Bildkosmos. Dennoch gab es auch immer wieder eine Hinwendung zu gegenständlichen Themen. Gerade die seltenen Ölgemälde zeigen einen viel freieren Umgang mit der Kunst als die Gouachen auf Papier, die meistens dem geometrischen Formenkanon treu bleiben
Sind es Eindrücke der Reise durch den Nahen Osten, Indien und Südamerika in den Jahren 1954-1955, die ihn das vorliegende, sehr geheimnisvolle Bild schaffen liessen? Das Bild ist in zwei Hälften geteilt - Schwarz und Gelb. Eine weisse, ausgemergelte Frauenfigur blickt ausdruckslos in den gelben Bildraum, ein Arm schafft die Verbindung zwischen den beiden Welten. Drei amorphe, geometrische Figuren bilden ein transzendentales Cluster im Gelb. Eine besondere, fast mystische Arbeit, die eine ganz andere Seite des gefeierten Künstlers zeigt