1941 Bern 2020
Berlin 1981
7 Works in watercolour and paste paint
Each approx. 46x62 cm
All sheets stamped on the reverse with the artist's red date stamp "16 Sep. 1981"
Galerie Toni Gerber, Bern, purchased there in 1982 by
Hess Art Collection
Private collection Switzerland
Dieter Ronte, Hess Collection, Bern/Stuttgart 1989, pag. 154-155, reprod.
Zurich/Cologne/Stockholm 1986, Kunsthaus/Kölnischer Kunstverein, Moderna Museet, Markus Raetz, Works 1962-1986, cat. no. 148-153, reprod.
Napa, Hess Art Museum, in the permanent exhibition (before 2006)
Each on watercolour paper, mounted on backing cardboard, in very nice condition
In this work, Markus Raetz takes us on a visualisation process: from simple brushstrokes in black he forms half a head, completing the representation with similarly curved lines. With each new sheet he repeats the right half of the face, but varies it slightly and complements it with further, new strokes around the central motif. Which lines form the actual motif? Is it the same face? Are there significant and insignificant lines? What is the meaning of the condensation to straight strokes in the last sheet? It is typical of Raetz's work that the viewer is involved in "thinking tasks" or "seeing tasks". This important work was created during his stay in Berlin from 1981 to 1982, where he was on a DAAD scholarship
Berlin 1981
7 Arbeiten in Aquarell und Kleisterfarbe
Je ca. 46x62 cm
Alle Blätter rückseitig mit dem roten Datumsstempel des Künstlers versehen "16. Sep. 1981"
Galerie Toni Gerber, Bern, dort 1982 angekauft von
Hess Art Collection
Privatsammlung Schweiz
Dieter Ronte, Hess Collection, Bern/Stuttgart 1989, pag. 154-155, reprod.
Zürich/Köln/Stockholm 1986, Kunsthaus/Kölnischer Kunstverein, Moderna Museet, Markus Raetz, Arbeiten 1962-1986, Kat. Nr. 148-153, reprod.
Napa, Hess Art Museum, in der Dauerausstellung (vor 2006)
Je auf Aquarellpapier, auf Unterlagekarton montiert, in sehr schöner Erhaltung
Markus Raetz nimmt uns in dieser Arbeit mit auf einen Visualisierungsprozess: aus einfachen Pinselstrichen in Schwarz formt er einen halben Kopf, ergänzt die Darstellung mit ähnlich geschwungenen Linien. Bei jedem neuen Blatt wiederholt er die rechte Gesichtshälfte, variiert diese jedoch leicht und ergänzt sie durch weitere, neue Striche rund um das zentrale Motiv. Welche Linien formen das eigentliche Motiv? Handelt es sich um das gleiche Gesicht? Gibt es bedeutende und unbedeutende Linien? Was bedeutet die Verdichtung bis hin zu gerade geformten Strichen beim letzten Blatt? Es ist typisch für Raetz' Schaffen, dass die Betrachtenden in "Denk-Aufgaben" bzw. "Seh-Aufgaben" eingebunden werden. Diese bedeutende Arbeit ist während seines Berlin-Aufenthalts von 1981 bis 1982 entstanden, wo er sich mit einem DAAD-Stipendium aufhielt