• Artist / lot n°
  • Text search
  • Technique search
  • Stylistic period search
  • Online catalogue

    • Overview
    • Overview
    Paul Gauguin : Portrait de Madame Schuffenecker, 1890, cast from 1960
    Paul Gauguin : Portrait de Madame Schuffenecker, 1890, cast from 1960
    Paul Gauguin : 236 Portrait de Madame Schuffenecker
    Paul Gauguin : 236 Portrait de Madame Schuffenecker
    Paul Gauguin : 236 Portrait de Madame Schuffenecker
    Paul Gauguin : 236 Portrait de Madame Schuffenecker

    Paul Gauguin

    Paris 1848 - 1903 Hiva-Hoa (Marquesas)

    * 236   

    Portrait de Madame Schuffenecker

    German version below
    Shipping fees
    16.09.2021

    1890, cast from 1960

    Bronze

    44 cm, height

    On the left side of the foot with the incised monogram "PGO" and the punched numbering "5/10". On the reverse with the foundry stamp "CIRE / C. VALSUANI / PERDUE"

    Catalogue Raisonné

    Christopher Gray, The Sculpture and Ceramics of Paul Gauguin, Baltimore 1963, no. 89, pag. 210 reprod. (Illustration from the plaster)

    Provenance

    Private collection Switzerland

    Condition

    Impeccable casting with beautiful brown patina

    Comments

    This work portrays Louise Schuffenecker, the wife of the artist Émile Schuffenecker. Gauguin met him as early as 1872 in the company of the stockbroker Bertin. Since Émile Schuffenecker had a good feeling for artistic quality and had the corresponding financial means at his disposal, he often bought works by his fellow artists at low prices. Gauguin, who made his home with the family, turned away from Schuffenecker in the course of 1890 because of his selfishness. Gauguin's liaison with Louise Schuffenecker certainly contributed to this. Paul Gauguin still executed the plaster at the beginning of 1890. It was not until 1960 that the bust was cast using the "cire perdue" process in a small edition of just 10 copies at the Claude Valsuani foundry, now run by his son Marcel.


     
     

    Portrait de Madame Schuffenecker


    1890, Guss von 1960

    Bronze

    44 cm, hoch

    Seitlich links am Fuss mit dem geritzten Monogramm "PGO" und der gestanzten Nummerierung "5/10". Rückseitig mit dem Giesserstempel "CIRE / C. VALSUANI / PERDUE"

    Werkverzeichnis

    Christopher Gray, The Sculpture and Ceramics of Paul Gauguin, Baltimore 1963, Nr. 89, pag. 210 reprod. (Abbildung vom Gips)

    Provenienz

    Privatsammlung Schweiz

    Zustand

    Tadelloser Guss mit schöner, brauner Patina

    Erläuterungen

    Das vorliegende Werk portraitiert Louise Schuffenecker, die Frau des Künstlers Émile Schuffenecker. Ihn lernte Gauguin schon 1872 in der Firma des Börsenhändlers Bertin kennen. Da Émile Schuffenecker ein gutes Gespür für künstlerische Qualität hatte und ihm die entsprechenden finanziellen Mittel zur Verfügung standen, kaufte er oft Werke seiner Künstlerkollegen zu Tiefpreisen an. Gauguin, welcher sich bei der Familie häuslich niederliess, wandte sich wegen Schuffeneckers Eigennützigkeit im Verlauf des Jahres 1890 von ihm ab. Dazu trug sicher auch Gauguins Liaison mit Louise Schuffenecker bei. Den Gips führte Paul Gauguin noch Anfang des Jahres 1890 aus. Erst 1960 wurde in einer kleinen Edition von nur gerade 10 Exemplaren die Büste in der Giesserei Claude Valsuani, inzwischen von seinem Sohn Marcel geführt, im "cire perdue" Verfahren gegossen


     
     
     
    Estimated shipping fees
    Switzerland CHFIndividual offer
    Europe CHFIndividual offer
    Overseas CHFIndividual offer
    Paul Gauguin : Portrait de Madame Schuffenecker, 1890, cast from 1960
    Paul Gauguin : Portrait de Madame Schuffenecker, 1890, cast from 1960


    For lots marked with an asterisk (*), the hammer price is also subject to VAT.

    KORNFELD
    Excellence and Expertise since 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Switzerland • Tel +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • By continuing your browsing on this site, you agree to the use of cookies to improve your user experience. Read our privacy statement.    Agree