Argentan 1881 - 1955 Gif-sur-Yvette
1917-1918
Ink drawing
25,7x18,8 cm, sheet size
Jean Cassou & Jean Leymarie, Fernand Léger, Dessins et gouaches, Paris 2012, no. 404
Lionel Prejger, Paris
Heinz Berggruen, Paris
Natalie Seroussi, Paris
Auktion Christie's, London, 4.12.1984, cat. no. 198; purchased there
Harvey Lubitz, New York
Auktion Sotheby's, New York, 19.11.1986, cat. no. 68; purchased there for
International Private collection
Paris 1975, Berggruen & Cie, Léger, huiles, aquarelles et dessins, cat. no. 2, ill.
Paris 1979, Berggruen & Cie, Léger, gouaches, aquarelles & dessins, cat. no. 2, ill.
On thin canvas paper, mounted on cardboard. In very good overall condition
The "Composition aux éléments mécaniques" was created between 1917 and 1918, i.e. at the height of Léger's "période mécanique", whose inspiration is to be found in the war machinery of the First World War, in which the artist himself had to take part until his injury in 1917
With the recurring and changing use of the geometric elements cone, cylinder and disc, the artist created fascinating spatial situations, quasi the inner life of machines and engines. The forms seem to float, one can understand the composition as a snapshot of a dynamic process. Léger created the present work for the book cover of Paul Dermée's 1917 volume of poetry "Spirales". Dermée was friends with many artists of his time and later played a major role in the spread of the "Dada movement", for which he was even awarded the honorary title "Proconsul Dada"
An important and very beautifully worked out ink drawing
1917-1918
Tuschezeichnung
25,7x18,8 cm, Blattgrösse
Jean Cassou & Jean Leymarie, Fernand Léger, Dessins et gouaches, Paris 2012,
Lionel Prejger, Paris
Heinz Berggruen, Paris
Natalie Seroussi, Paris
Auktion Christie's, London, 4.12.1984,
Harvey Lubitz, New York
Auktion Sotheby's, New York, 19.11.1986,
Internationale Privatsammlung
Paris 1975, Berggruen & Cie, Léger, huiles, aquarelles et dessins,
Paris 1979, Berggruen & Cie, Léger, gouaches, aquarelles & dessins,
Auf dünnem Leinwandpapier, aufgezogen auf Karton. In sehr guter Gesamterhaltung
Die “Composition aux éléments mécaniques” entstand zwischen 1917 und 1918, also auf dem Höhepunkt von Légers “période mécanique”, deren Inspiration in der Kriegsmaschinerie des Ersten Weltkrieges zu suchen ist, an welchem der Künstler bis zu seiner Verwundung 1917 selber teilnehmen musste
Mit der wiederkehrenden und wechselnden Verwendung der geometrischen Elemente Kegel, Zylinder und Scheibe schuf der Künstler faszinierende Raumsituationen, quasi das Innenleben von Maschinen und Motoren. Die Formen scheinen zu schweben, man kann die Komposition als Momentaufnahme eines dynamischen Prozesses verstehen. Léger hat das vorliegende Werk für den Buchumschlag von Paul Dermées Gedichtband “Spirales” von 1917 geschaffen. Dermée war mit vielen Künstlern seiner Zeit befreundet und später massgeblich an der Verbreitung der “Dada-Bewegung” beteiligt, wofür er gar den Ehrentitel “Proconsul Dada” erhielt
Eine wichtige und sehr schön ausgearbeitete Tuschezeichnung