• Artist / lot n°
  • Text search
  • Technique search
  • Stylistic period search
  • Online catalogue

    • Overview
    • Overview
    Paul Gauguin  : À flanc de coteau , 1884
    Paul Gauguin  : À flanc de coteau , 1884
    Paul Gauguin : 53 À flanc de coteau
    Paul Gauguin : 53 À flanc de coteau
    Paul Gauguin : 53 À flanc de coteau

    Paul Gauguin

    Paris 1848 - 1903 Hiva-Hoa (Marquesas)

    53   

    À flanc de coteau

    Estimate CHF 1'000'000 *
    18.09.2020
    German version below

    1884

    Oil on canvas

    65x46 cm

    Lower right signed and dated by the artist "P. Gauguin 84"

    Catalogues Raisonné

    Georges Wildenstein, Gauguin, Catalogue, Paris 1964, no. 115

    Daniel Wildenstein, Gauguin, Catalogue de l'œuvre peint, Paris 2001, no. 126

    Provenance

    Auktion Hôtel Drouot, Paris, Me Baudoin, 12.4.1943, cat. no. 111

    Auktion Sotheby’s, London, 30.6.1987, cat. no. 17

    Auktion Christie’s, New York, 11.5.1988, cat. no. 12

    Swiss private collection

    Auktion Christie's, Paris, 1.12.2011, cat. no. 22

    International privtae collection

    Exhibitions

    Yokohama/Hiroshima/Kyoto 1992, Museum of Arts, Gauguin et ses amis peintres, Kat. Nr. 104, reprod.

    Condition

    The canvas relined, lightly varnished. In very good overall condition

    Comments

    After the "stock market crash" of 1882, Gauguin lost his job and decided to devote himself exclusively to painting against the great resistance of his family. He had been active as an artist since the mid-1870s and from 1879 was invited to take part in group exhibitions by the Impressionists. The works were under the great influence of his mentor and teacher Camille Pissarro, in 1881 the encounter and collaboration with Paul Cezanne in Pontoise were also formative. The paintings from this period still show the characteristic features of Impressionism, such as the use of pure colors, the divisionist painting principle and the central representation of light

    As the cost of living in Paris became too high for his wife and five children, the family moved to the port city of Rouen in Normandy, in 1884. However, the family soon traveled on to Copenhagen, where his wife Mette-Sophie was originally from. Gauguin stayed in Rouen, where he created his own unique Impressionist style, which will clearly shape his later work in Pont-Aven and Tahiti, such as the treatment of the flora. The dense compositions are already in place, the painting offered here impressively outlines his unique, artistic path in the elaboration of the sky and the foliage. In Rouen, he was particularly fascinated by the light, the motifs are rural life and the magnificent landscapes. "À flanc de coteau", "on the slope", is an impressive composition, the diagonal picture arrangement accentuates the dynamics of the picture. The free, unbound nature that will shape the paintings from Tahiti can already be felt

    The painting offered here is certainly one of the highlights of the artist's early work. At the end of 1884 he will follow his family to Copenhagen for a short time before finally going his own radical path as the main exponent of synthetism. These early paintings of such high quality are rarely in private hands today


     
     

    À flanc de coteau


    1884

    Öl auf Leinwand

    65x46 cm

    Unten rechts vom Künstler signiert und datiert "P. Gauguin 84"

    Werkverzeichnisse

    Georges Wildenstein, Gauguin, Catalogue, Paris 1964, Nr. 115

    Daniel Wildenstein, Gauguin, Catalogue de l'œuvre peint, Paris 2001, Nr. 126

    Provenienz

    Auktion Hôtel Drouot, Paris, Me Baudoin, 12.4.1943, Kat. Nr. 111

    Auktion Sotheby’s, London, 30.6.1987, Kat. Nr. 17

    Auktion Christie’s, New York, 11.5.1988, Kat. Nr. 12

    Schweizer Privatsammlung

    Auktion Christie's, Paris, 1.12.2011, Kat. Nr. 22

    Internationale Privatsammlung

    Ausstellungen

    Yokohama/Hiroshima/Kyoto 1992, Museum of Arts, Gauguin et ses amis peintres, Kat. Nr. 104, reprod.

    Zustand

    Die Leinwand doubliert, leicht gefirnisst. In sehr guter Gesamterhaltung

    Erläuterungen

    Nach dem "Börsencrash" von 1882 verlor Gauguin seine Arbeitsstelle und beschloss, sich gegen den grossen Widerstand seiner Familie fortan ausschliesslich der Malerei zu widmen. Seit Mitte der 1870er Jahre war er schon als Künstler aktiv und wurde ab 1879 eingeladen, an den Gruppenausstellungen der Impressionisten teilzunehmen. Die Werke standen unter grossem Einfluss seines Mentors und Lehrers Camille Pissarro, prägend waren 1881 auch die Begegnung und die Zusammenarbeit mit Paul Cezanne in Pontoise. Die Gemälde aus dieser Zeit weisen noch die charakteristischen Merkmale des Impressionismus auf, also etwa die Verwendung der reinen Farben, das divisionistische Malprinzip und die zentrale Darstellung des Lichts

    Da die Lebenskosten in Paris für seine Frau und die fünf Kinder zu hoch wurden, zog die Familie 1884 in die Hafenstadt Rouen in die Normandie. Die Familie reiste jedoch schon bald weiter nach Kopenhagen, woher seine Frau Mette-Sophie ursprünglich stammte. Gauguin blieb in Rouen und schuf dort einen einzigartigen, eigenen impressionistischen Stil, der seine späteren Arbeiten in Pont-Aven und Tahiti, etwa die Behandlung der Pflanzenwelt, klar prägen wird. Schon jetzt sind die dichten Kompositionen angelegt, das hier angebotene Gemälde zeichnet in der Ausarbeitung des Himmels und des Blattwerks eindrücklich seinen einzigartigen, künstlerischen Weg vor. In Rouen faszinierte ihn vor allem das Licht, die Motive sind das ländliche Leben sowie die grossartigen Landschaften. "À flanc de coteau", "am Hang", ist eine beeindruckende Komposition, die diagonale Bildanlage akzentuiert die Dynamik des Bildes. Bereits ist die freie, ungebundene Natur, die für die Gemälde aus Tahiti prägend werden wird, spürbar

    Das hier angebotene Gemälde gehört sicherlich zu den Höhepunkten der frühen Arbeiten des Künstlers. Noch Ende 1884 wird er seiner Familie für kurze Zeit nach Kopenhagen folgen, bevor er endgültig seinen eigenen, radikalen Weg als Hauptvertreter des Synthetismus gehen wird. So qualitätvolle, frühe Gemälde befinden sich heute nur noch selten in Privatbesitz

    Paul Gauguin  : À flanc de coteau , 1884
    Paul Gauguin  : À flanc de coteau , 1884


    For lots marked with an asterisk (*), the hammer price is also subject to VAT.

    KORNFELD
    Excellence and Expertise since 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Switzerland • Tel +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • By continuing your browsing on this site, you agree to the use of cookies to improve your user experience. Read our privacy statement.    Agree