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1635
Etching, reworked with burin and drypoint, on laid paper with parts of the watermark "Strasbourg Lily", very similar to Hinterding, vol. III, pp. 388, 389 and 390, there all dated "ca. 1631 bis 1634"
22.1x17.1 cm, sheet size
The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 154/V
White/Boon 340/V
Private collection Italy
Auction Galerie Kornfeld, Bern, 15 June 2012, lot 70
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, Lugt 913b
Excellent early impression, in very good condition, with some paper margin around the platemark. Small corner supported lower right
This very beautiful portrait from 1635, created one year after his marriage to Saskia van Uylenburgh in Amsterdam, has not yet been precisely identified. Tradition has it that she was the daughter of Ephraim Bonus, the Amsterdam doctor whom Rembrandt portrayed in 1647. Landsberger in "Rembrandt, the Jews and the Bible", Philadelphia 1946, points out that a Jewish bride awaits her bridegroom with her hair down and a ketubah in her hand. Rembrandt connoisseurs such as Valentiner, Weisbach and Benesch thought they could recognise Minerva or a sibyl. Earlier authors believed in a portrait of Saskia, and a portrait of Rembrandt's sister was also considered. The sheet was certainly in Rembrandt's "assortment of prints" for a long time because, despite the fact that the plate was lost early on, prints are not very rare; it must have been quite popular during Rembrandt's lifetime. Nowell-Usticke lists it as "C 1".
1635
Radierung, mit dem Stichel und der kalten Nadel überarbeitet, auf Bütten mit Teilen des Wasserzeichens "Bekrönte Strassburger Lilie", sehr ähnlich Hinterding, Vol. III, pp. 388, 389 und 390, dort alle datiert mit "ca. 1631 bis 1634"
22,1x17,1 cm, Blattgrösse
The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 154/V
White/Boon 340/V
Privatsammlung Italien
Auktion Galerie Kornfeld, Bern, 15. Juni 2012, Los 70
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, Lugt 913b
Ausgezeichneter Frühdruck, in sehr guter Erhaltung, mit etwas Papierrand um die Plattenkante. Eckchen unten rechts hinterlegt
Das sehr schöne Portrait aus dem Jahre 1635, ein Jahr nach der Heirat mit Saskia van Uylenburgh in Amsterdam geschaffen, konnte bis heute nicht genau bestimmt werden. Alter Tradition nach soll es sich um die Tochter von Ephraim Bonus handeln, dem Amsterdamer Arzt, den Rembrandt 1647 portraitiert hat. Landsberger in "Rembrandt, the Jews and the Bible", Philadelphia 1946, weist darauf hin, dass eine jüdische Braut ihren Bräutigam mit fallendem Haar und der Ketubah in der Hand erwarte. Rembrandt-Kenner wie Valentiner, Weisbach und Benesch glaubten Minerva bzw. eine Sibylle erkennen zu können. Frühere Autoren glaubten an ein Portrait von Saskia, auch ein Portrait von Rembrandts Schwester wurde in Erwägung gezogen. Das Blatt war sicherlich lange in Rembrandts "Graphik-Sortiment", denn, trotz dem Umstand, dass die Platte früh verloren ging, sind Drucke nicht von grosser Seltenheit; es muss zu Rembrandts Lebzeiten recht beliebt gewesen sein. Bei Nowell-Usticke wird es mit "C 1" aufgeführt.
Suisse | CHF | 115 |
Europe | CHF | 185 |
Outre-mer | CHF | 235 |