La Chaux-de-Fonds 1887 - 1965 Roquebrune-Cap-Martin
1952
Gouache on firm wove paper
47x57.9 cm, image; 52x60.5 cm, sheet size
Monogrammed and dated "L-C / 52-24" by the artist lower left. Signed "Le Corbusier" in green pencil on the reverse
The present drawing is known to Naïma Jornod and will be included in the catalogue raisonné of works on paper that she is preparing. The buyer may request confirmation upon request
Private collection Switzerland
Geneva 2006, Musée d'Art et d'Histoire, Le Corbusier - Dessin à dessein
With adhesive residue in the corners. Lower right with a crease. In good condition and fresh in colour
The subject comes from a painting that Le Corbusier created in 1924 for the Pavillon des L'Esprit Nouveau at the Exposition Internationale des Arts Décoratifs in Paris. He repeated the motif in sketches and watercolours between 1924 and 1953. Numerous everyday objects are depicted, such as bottles, carafes, glasses, pipes and egg cups. In 1924, Le Corbusier commented on a similar subject as follows: "This composition belongs to the architectural cycle. I accept being called an "architect who paints".
We would like to thank Naïma Jornod for her kind information.
1952
Gouache auf festem Velin
47x57,9 cm, Darstellung; 52x60,5 cm, Blattgrösse
Unten links vom Künstler monogrammiert und datiert "L-C / 52-24". Rückseitig in Grünstift signiert "Le Corbusier"
Die vorliegende Zeichnung ist Naïma Jornod bekannt und wird in das von ihr in Vorbereitung befindliche Werkverzeichnis der Arbeiten auf Papier aufgenommen. Der Käufer kann auf Anfrage eine Bestätigung beantragen
Privatsammlung Schweiz
Genf 2006, Musée d’Art et d’Histoire, Le Corbusier - Dessin à dessein
In den Ecken mit Kleberresten. Unten rechts mit einem Knick. Farbfrisch und in guter Erhaltung
Das Sujet stammt von einem Gemälde, dass Le Corbusier 1924 für den Pavillon des L'Esprit Nouveau auf der Ausstellung Exposition Internationale des Arts Décoratifs in Paris schuf. Er wiederholte das Motiv zwischen 1924 und 1953 in Skizzen und Aquarellen. Dargestellt sind zahlreiche Gebrauchsgegenstände, wie Flaschen, Karaffen, Gläser, Pfeifen, Eierbecher. 1924 äusserte sich Le Corbusier zu einem ähnlichen Sujet wie folgt: "Diese Komposition gehört zum Architekturzyklus. Ich akzeptiere, dass man mich als "Architekt, der Malerei betreibt" bezeichnet.".
Wir danken Naïma Jornod für ihre freundliche Auskunft.
Suisse | CHF | 145 |
Europe | CHF | 255 |
Outre-mer | CHF | 330 |