Mise en vente le 13/09/2024,
vers 11:05 h (CET)
(+/- 30 min)
1925
Colour woodcut, printed from two sticks in black (drawing stick) and red on Japan
53.2/53.8x30 cm, printing block; 66.3x37.5 cm, sheet size
Signed "E L Kirchner" in brown pencil by the artist lower right, inscribed "Eigendruck" on the left, dedicated "Albert Müller herzlichst / E L Kirchner" in the lower margin
Günther Gercken, Ernst Ludwig Kirchner, Kritisches Werkverzeichnis der Druckgraphik, Bern 2021, vol. VI, 1510/II (of III), copy mentioned there
Directly from the artist 1925 to
Albert Müller, Basel
Estate of Albert Müller, Basel, 1926
Collection Gustav Schiefler (1857-1935)
Estate of Gustav Schiefler
Auction Galerie Kornfeld, Bern, 16 June 1967, Lot 681, purchased by
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, with the collector's stamp on the reverse, Lugt 913b
Eberhard W. Kornfeld, Ernst Ludwig Kirchner, Nachzeichnung seines Lebens, Bern 1979, ill. p. 240
Marlies Kornfeld, Albert Müller, Das graphische Werk, Bern 1988
Basel 1979/1980, Kunstmuseum, Ernst Ludwig Kirchner, cat. no. 164
Riehen 1989, Berowergut, E. L. Kirchner in der Schweiz(1917-1938), p. 73
Davos 1998/1999, Kirchner Museum, Werke aus der Sammlung Eberhard W. Kornfeld, cat. no. 93
Bern (Groningen/Chur) 2007/2008, Expressionism from the Mountains, cat. no. 81, p. 309, ill. p. 90
Berlin 2018–2019, Brücke-Museum, Ernst Ludwig Kirchner, Die Schweizer Jahre, Aus der Sammlung E. W. Kornfeld im Brücke-Museum, ill. no. 27
The left margin irregularly trimmed. With foxing and minimal creasing. Studio traces and traces of old mounting on verso. In good condition.
This portrait from 1925 depicts Albert Müller (1897-1926), who in the summer of 1925, together with his wife Anna Müller-Hübscher (1900-1926) and their twins Judith (1923-1977) and Kaspar (1923-1999), rented a small house above Längmatte, "In den äusseren Lärchen", not far from the early Kirchner house in Davos Frauenkirch. During this time, Müller was in very close contact with Kirchner, almost on a daily basis. The artists went on many excursions together, drew and painted from nature, carved and created numerous prints. The two artists also painted portraits of each other, as as can be seen in this woodcut and Müller's woodcuts from "Ernst Ludwig Kirchner I-IV" (Marlies Kornfeld 42, 43, 55, 56).
1925
Farbholzschnitt, gedruckt von zwei Stöcken in Schwarz (Zeichnungsstock) und Rot auf Japan
53,2/53,8x30 cm, Druckstock; 66,3x37,5 cm, Blattgrösse
Unten rechts in Braunstift vom Künstler signiert "E L Kirchner", links bezeichnet "Eigendruck", im Unterrand dediziert "Albert Müller herzlichst / E L Kirchner"
Günther Gercken, Ernst Ludwig Kirchner, Kritisches Werkverzeichnis der Druckgraphik, Bern 2021, Bd. VI, 1510/II (v. III), dort erwähntes Exemplar
Direkt vom Künstler 1925 an
Albert Müller, Basel
Nachlass Albert Müller, Basel, 1926
Slg. Gustav Schiefler (1857-1935)
Nachlass Gustav Schiefler
Auktion Galerie Kornfeld, Bern, 16. Juni 1967, Los 681, dort erworben von
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, rückseitig mit dem Sammlerstempel, Lugt 913b
Eberhard W. Kornfeld, Ernst Ludwig Kirchner, Nachzeichnung seines Lebens, Bern 1979,
Marlies Kornfeld, Albert Müller, Das graphische Werk, Bern 1988
Basel 1979/1980, Kunstmuseum, Ernst Ludwig Kirchner,
Riehen 1989, Berowergut, E. L. Kirchner in der Schweiz (1917-1938),
Davos 1998/1999, Kirchner Museum, Werke aus der Sammlung Eberhard W. Kornfeld,
Bern (Groningen/Chur) 2007/2008, Expressionismus aus den Bergen,
Berlin 2018–2019, Brücke-Museum, Ernst Ludwig Kirchner, Die Schweizer Jahre, Aus der Sammlung E. W. Kornfeld im Brücke-Museum, Abb.
Der linke Blattrand ist unregelmässig beschnitten. Mit Stockflecken und minimen Knittern. Rückseitig mit Atelierspuren und Spuren einer alten Montierung. In guter Erhaltung.
Das Porträt Albert Müllers (1897–1926) entstand 1925, als er zusammen mit seiner Frau Anna Müller-Hübscher (1900–1926) und den Zwillingen Judith (1923–1977) und Kaspar (1923–1999) ein kleines Haus oberhalb der Längmatte "In den äusseren Lärchen" unweit des frühen Kirchner-Hauses in Davos Frauenkirch mietete. Während dieser Zeit stand Müller in sehr engem beinahe täglichen Kontakt mit Kirchner. Die Künstler unternahmen viele gemeinsame Ausflüge, zeichneten und malten nach der Natur, schnitzten und schufen zahlreiche Graphiken. So porträtierten sich die beiden Künstler auch gegenseitig, wie die vorliegende Arbeit Kirchners und Müllers Holzschnitte von "Ernst Ludwig Kirchner I–IV" zeigen (Marlies Kornfeld 42, 43, 55, 56).
Suisse | CHF | 145 |
Europe | CHF | 255 |
Outre-mer | CHF | 330 |