1917
Opaque colours, watercolour and black chalk on yellowish Simili-Japan
46x30 cm
Jane Kallir, Egon Schiele, The Complete Works, New York 1990, no. 2133
Studio of the artist
Private collection Geneva, from there 1987 as a gift to
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, with the collector's stamp on the reverse, Lugt 913b
Erwin Mitsch, Egon Schiele 1890-1918, Salzburg 1974, no. 71, p. 263, ill. p. 236
Gianfranco Malafarina, L'Opera di Egon Schiele, Milan 1982, no. D96
Franz E. Wischin, Egon Schiele und Krumau, Krumlov 1994, ill. p. 229
Jane Kallir, Egon Schiele, Drawings & Watercolours, London 2003, p. 437, ill.
Bern 1989, Kunstmuseum Bern, Von Goya bis Tinguely, Aquarelle und Zeichnungen aus einer Privatsammlung [Slg. Eberhard W. Kornfeld], cat. no. 138, ill. p. 249
New York, Galerie St. Etienne, In Celebration of the 100th Anniversary of the Artist's Birth
London 1991, Fischer Fine Art, Egon Schiele, cat. no. 47
Martigny 1995, Fondation Pierre Gianadda, Egon Schiele, cat. no. 124, ill. p. 190
Davos 1998/1999, Kirchner Museum, Werke aus der Sammlung Eberhard W. Kornfeld, cat. no. 30, ill.
Madrid 2003, Fundación Juan March, Espíritu de modernidad: de Goya a Giacometti, Obra sobre papel de la colección Kornfeld, cat. no. 55, p. 134, ill. p. 97
Vienna 2004/2005, Leopold Museum, Egon Schiele - Landschaften, cat. no. 188, ill.
Vienna 2005/2006, Albertina, Egon Schiele, cat. no. 204, p. 441, ill. p. 360
Slightly wavy paper, handling creases and traces of an old mount, which is slightly visible in the upper two corners
Throughout his life, Egon Schiele was connected to Krumlov in southern Bohemia, his mother's hometown. In 1911, he moved to the tranquil little town with his then muse, Walburga (Wally) Neuzil, turning his back on Vienna. After Krumlov, the couple moved to Au am Anzbach for a short time. Schiele's artistic lifestyle - and not least his nude drawings of young girls - met with incomprehension and rejection from conservative society. As a result, he was forced to return to Vienna in 1912.
Krumlov remained a place of inspiration for Schiele, to which he returned time and again. During his last visit in 1917, a few months before his early death, he created several drawings, including this one. Schiele shows an unusually oblique view of the small town from the Schlossberg and, as so often in his drawings, places coloured areas and empty spaces in a field of tension. The small figures that animate the streets are typical of Schiele's late work, as his views of the town had previously been devoid of people. A wonderful work with an idiosyncratic perspective that impressively demonstrates Schiele's understanding of space.
1917
Deckfarben, Aquarell und schwarze Kreide auf gelblichem Simili-Japan
46x30 cm
Unten rechts vom Künstler in schwarzer Kreide in Rechteck signiert und datiert "EGON / SCHIELE / 1917", rückseitig in Bleistift bezeichnet "Krumau a./d.M. vom Schlossturm. Anfang Juni 1917"
Jane Kallir, Egon Schiele, The Complete Works, New York 1990,
Atelier des Künstlers
Privatsammlung Genf, von dort 1987 als Geschenk an
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, rückseitig mit dem Sammlerstempel, Lugt 913b
Erwin Mitsch, Egon Schiele 1890-1918, Salzburg 1974,
Gianfranco Malafarina, L’Opera di Egon Schiele, Mailand 1982,
Franz E. Wischin, Egon Schiele und Krumau, Krumau 1994,
Jane Kallir, Egon Schiele, Drawings & Watercolours, London 2003,
Bern 1989, Kunstmuseum Bern, Von Goya bis Tinguely, Aquarelle und Zeichnungen aus einer Privatsammlung [Slg. Eberhard W. Kornfeld],
New York, Galerie St. Etienne, In Celebration of the 100th Anniversary of the Artist's Birth
London 1991, Fischer Fine Art, Egon Schiele,
Martigny 1995, Fondation Pierre Gianadda, Egon Schiele,
Davos 1998/1999, Kirchner Museum, Werke aus der Sammlung Eberhard W. Kornfeld,
Madrid 2003, Fundación Juan March, Espíritu de modernidad: de Goya a Giacometti, Obra sobre papel de la colección Kornfeld,
Wien 2004/2005, Leopold Museum, Egon Schiele – Landschaften,
Wien 2005/2006, Albertina, Egon Schiele,
Leicht gewelltes Papier, Griffknicke und Spuren einer alten Montierung, die in den oberen beiden Ecken leicht sichtbar ist
Mit dem südböhmischen Krumau, der Heimatstadt seiner Mutter, ist Egon Schiele zeit seines Lebens verbunden. 1911 übersiedelte er mit seiner damaligen Muse Walburga (Wally) Neuzil in das beschauliche Städtchen, um Wien den Rücken zu kehren. Nach Krumau ziehen die beiden für kurze Zeit nach Au am Anzbach. Schieles künstlerischer Lebensstil – und nicht zuletzt seine Aktzeichnungen junger Mädchen – stiess bei der konservativen Gesellschaft auf Unverständnis und Ablehnung. So sah er sich gezwungen, bereits 1912 wieder nach Wien zurückzuziehen.
Krumau blieb für Schiele ein Inspirationsort, an den er immer wieder zurückkehrte. Bei seiner letzten Reise im Jahr 1917, einige Monate vor seinem frühen Tod, entstanden einige Zeichnungen, darunter die vorliegende. Schiele zeigt einen ungewöhnlich schrägen Blickwinkel vom Schlossberg auf das Städtchen und setzt, wie so oft in seinem zeichnerischen Werk, kolorierte Partien und leere Flächen in ein Spannungsfeld. Die kleinen Figuren, die die Strassen beleben, sind typisch für Schieles Spätwerk, waren doch seine Stadtansichten bis anhin ohne Personen ausgekommen. Eine wunderbare Arbeit mit eigenwilliger Perspektive, die Schieles Verständnis von Räumlichkeit eindrücklich belegt.
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