• Artiste / n° lot
  • Recherche de texte
  • Recherche de technique
  • Recherche par période stylistique
  • Ventes actuelles

    • Vue d'ensemble
    • Vue d'ensemble
    Louis Soutter  : Abel , 1937-1942
    Louis Soutter  : Abel , 1937-1942
    Louis Soutter : 161 Abel
    Louis Soutter : 161 Abel
    Louis Soutter : 161 Abel
    Louis Soutter : 161 Abel
    Louis Soutter : 161 Abel

    Louis Soutter

    Morges 1871 - 1942 Lausanne

    161   

    Abel

    Estimation CHF 200'000 *
    Adjugé CHF 170'000
    Information sans garantie
    16.06.2023
    Version allemande ci-dessous

    1937-1942

    Finger painting in ink and gouache

    65x50 cm

    Titled "ABEL" by the artist in the centre right

    Catalogue Raisonné

    Michel Thévoz, Louis Soutter, Catalogue de l'œuvre, Lausanne/Zurich 1976, no. 2486

    Provenance

    Collection J. Mermod, Lausanne

    Gallery M. Knoedler, Zurich 1981-82, cat. no. 77, there purchased by

    Hess Art Collection, from there to

    Private collection Switzerland

    Littérature

    Dieter Ronte, Hess Collection, Bern/Stuttgart 1989, cat. no. 128, pag. 189 reprod.

    Expositions

    Munich/Bonn/Stuttgart 1985, Städtische Galerie im Lenbachhaus/Kunstmuseum/Württembergischer Kunstverein, Louis Soutter, 1871-1942, Zeichnungen, Bücher, Fingermalereien, cat. no. 238, pag. 193 reprod.

    Condition

    On strong wove paper (papier vélin). With slight horizontal creases and in the upper right corner with two small backed tears. In very good condition

    Commentaires

    Among the finger paintings, the depiction of individual figures is very rare. In the present print, Louis Soutter depicts a biblical theme: Cain and Abel. Abel, like Janus, is depicted double-headed. From the expression of the two profiles, we can conclude that Abel is on the left and Cain, who killed his younger brother out of envy, is on the right. In this context, the red eye and the red fingerprints probably stand for spilt blood. Soutter not only wants to tell us the biblical story of fratricide and Cain's repudiation, but also to remind us of the expulsion of Adam and Eve from paradise, which he indicates by the withered tree on the right and the Fall of Man by the serpent on the left. The work can also be interpreted as a subject from his very personal background of the Soutter family: The artist was cast out to the asylum and imprisoned by his elder brother, instigated by the latter's wife, although Soutter repeatedly begged him in his letters to be rescued from the asylum.


     
     

    Abel


    1937-1942

    Fingermalerei in Druckerschwärze und Gouache

    65x50 cm

    Mitte rechts vom Künstler betitelt "ABEL"

    Werkverzeichnis

    Michel Thévoz, Louis Soutter, Catalogue de l'œuvre, Lausanne/Zürich 1976, Nr. 2486

    Provenienz

    Slg. J. Mermod, Lausanne

    Galerie M. Knoedler, Zürich 1981-82, Kat. Nr. 77, dort angekauft von

    Hess Art Collection, von dort an

    Privatsammlung Schweiz

    Literatur

    Dieter Ronte, Hess Collection, Bern/Stuttgart 1989, Kat. Nr. 128, pag. 189 reprod.

    Ausstellungen

    München/Bonn/Stuttgart 1985, Städtische Galerie im Lenbachhaus/Kunstmuseum/Württembergischer Kunstverein, Louis Soutter, 1871-1942, Zeichnungen, Bücher, Fingermalereien, Kat. Nr. 238, pag. 193 reprod.

    Zustand

    Auf festem Velin. Mit leichten horizontalen Knicken und in der oberen rechten Ecke mit zwei kleinen, hinterlegten Einrissen. In sehr guter Erhaltung

    Erläuterungen

    Unter den Fingermalereien ist die Darstellung von einzelnen Figuren sehr selten. Auf dem vorliegenden Blatt stellt Louis Soutter ein biblisches Thema dar: Kain und Abel. Abel ist wie Janus doppelköpfig dargestellt. Aus dem Ausdruck der beiden Profile kann links auf Abel und rechts auf Kain, welcher seinen jüngeren Bruder aus Neid erschlug, geschlossen werden. In diesem Zusammenhang stehen wohl das rote Auge und die roten Fingerabdrücke für vergossenes Blut. Soutter will uns hier nicht nur diese biblische Geschichte des Brudermordes und die Verstossung Kains mitteilen, sondern uns auch gleich noch an die Vertreibung von Adam und Eva aus dem Paradies erinnern, was er durch den verdorrten Baum rechts im Bild und den Sündenfall durch die Schlange links andeutet. Das Werk kann auch als Sujet aus seinem ganz persönlichen Hintergrund der Familie Soutter gedeutet werden: Der Künstler wurde von seinem älteren Bruder, durch dessen Frau angestiftet, ins Asyl verstossen und eingesperrt, obwohl Soutter ihn immer wieder in seinen Briefen um Rettung aus der Anstalt bat

    Louis Soutter  : Abel , 1937-1942
    Louis Soutter  : Abel , 1937-1942


    Pour les lots désignés par un astérisque (*), le prix d'adjudication est lui aussi soumis à la TVA.

    KORNFELD
    Tradition et Expertise depuis 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Suisse • Tél +41 31 552 55 55 • galerie@kornfeld.ch
  • En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l'utilisation de cookies pour améliorer votre expérience utilisateur. Lire notre déclaration relative à la protection des données.    Accepter