Morges 1871 - 1942 Lausanne
1937-1942
Finger painting in ink and gouache
65x50 cm
Titled "ABEL" by the artist in the centre right
Michel Thévoz, Louis Soutter, Catalogue de l'œuvre, Lausanne/Zurich 1976, no. 2486
Collection J. Mermod, Lausanne
Gallery M. Knoedler, Zurich 1981-82, cat. no. 77, there purchased by
Hess Art Collection, from there to
Private collection Switzerland
Dieter Ronte, Hess Collection, Bern/Stuttgart 1989, cat. no. 128, pag. 189 reprod.
Munich/Bonn/Stuttgart 1985, Städtische Galerie im Lenbachhaus/Kunstmuseum/Württembergischer Kunstverein, Louis Soutter, 1871-1942, Zeichnungen, Bücher, Fingermalereien, cat. no. 238, pag. 193 reprod.
On strong wove paper (papier vélin). With slight horizontal creases and in the upper right corner with two small backed tears. In very good condition
Among the finger paintings, the depiction of individual figures is very rare. In the present print, Louis Soutter depicts a biblical theme: Cain and Abel. Abel, like Janus, is depicted double-headed. From the expression of the two profiles, we can conclude that Abel is on the left and Cain, who killed his younger brother out of envy, is on the right. In this context, the red eye and the red fingerprints probably stand for spilt blood. Soutter not only wants to tell us the biblical story of fratricide and Cain's repudiation, but also to remind us of the expulsion of Adam and Eve from paradise, which he indicates by the withered tree on the right and the Fall of Man by the serpent on the left. The work can also be interpreted as a subject from his very personal background of the Soutter family: The artist was cast out to the asylum and imprisoned by his elder brother, instigated by the latter's wife, although Soutter repeatedly begged him in his letters to be rescued from the asylum.
1937-1942
Fingermalerei in Druckerschwärze und Gouache
65x50 cm
Mitte rechts vom Künstler betitelt "ABEL"
Michel Thévoz, Louis Soutter, Catalogue de l'œuvre, Lausanne/Zürich 1976,
Slg. J. Mermod, Lausanne
Galerie M. Knoedler, Zürich 1981-82,
Hess Art Collection, von dort an
Privatsammlung Schweiz
Dieter Ronte, Hess Collection, Bern/Stuttgart 1989,
München/Bonn/Stuttgart 1985, Städtische Galerie im Lenbachhaus/Kunstmuseum/Württembergischer Kunstverein, Louis Soutter, 1871-1942, Zeichnungen, Bücher, Fingermalereien,
Auf festem Velin. Mit leichten horizontalen Knicken und in der oberen rechten Ecke mit zwei kleinen, hinterlegten Einrissen. In sehr guter Erhaltung
Unter den Fingermalereien ist die Darstellung von einzelnen Figuren sehr selten. Auf dem vorliegenden Blatt stellt Louis Soutter ein biblisches Thema dar: Kain und Abel. Abel ist wie Janus doppelköpfig dargestellt. Aus dem Ausdruck der beiden Profile kann links auf Abel und rechts auf Kain, welcher seinen jüngeren Bruder aus Neid erschlug, geschlossen werden. In diesem Zusammenhang stehen wohl das rote Auge und die roten Fingerabdrücke für vergossenes Blut. Soutter will uns hier nicht nur diese biblische Geschichte des Brudermordes und die Verstossung Kains mitteilen, sondern uns auch gleich noch an die Vertreibung von Adam und Eva aus dem Paradies erinnern, was er durch den verdorrten Baum rechts im Bild und den Sündenfall durch die Schlange links andeutet. Das Werk kann auch als Sujet aus seinem ganz persönlichen Hintergrund der Familie Soutter gedeutet werden: Der Künstler wurde von seinem älteren Bruder, durch dessen Frau angestiftet, ins Asyl verstossen und eingesperrt, obwohl Soutter ihn immer wieder in seinen Briefen um Rettung aus der Anstalt bat
