• Artiste / n° lot
  • Recherche de texte
  • Recherche de technique
  • Recherche par période stylistique
  • Catalogue en ligne

    • Vue d'ensemble
    • Vue d'ensemble

    Note : L'image ne peut pas être affichée pour des raisons légales. Pour plus d'informations, voir le PDF du catalogue : Lien vers le PDF

    Arnulf Rainer

    Baden bei Wien 1929 - lebt in Wien

    145   

    Schwarze Übermalung

    Estimation CHF 200'000 *
    Adjugé CHF 220'000
    Information sans garantie
    16.06.2023
    Version allemande ci-dessous

    1958/1959

    Oil on chipboard

    82.5x125 cm

    Signed and dated twice on the reverse by the artist "A. Rainer / 58/59" and "A. Rainer 59" respectively

    Catalogue Raisonné

    The painting is known to the Arnulf Rainer Archive, Vienna

    Provenance

    M. Knoedler, Zurich, Inv.-Nr. 225 K / Tuske Fine Art, Zurich, Inv.-Nr. 0312, acquired there in 1983 by

    Hess Art Collection, from there to

    Private collection Switzerland

    Littérature

    Dieter Ronte, Hess Collection, Bern/Stuttgart 1989, cat. no. 102, pag. 162 reprod.

    Condition

    Impeccable condition

    Commentaires

    Arnulf Rainer's artistic talent became apparent at an early age. However, at his parents' request, he first studied structural engineering before attending the Academy of Applied Arts in Vienna. Initially he felt drawn to Surrealism and accordingly went on a "pilgrimage" to André Breton in Paris with Maria Lassnig in 1951. Disappointed by Breton, he instead became enthusiastic about the art movement of Informel. From then on he created abstract pictorial forms called "microstructures" and "atomisations". These later became "centralisations" and "central and vertical formations". Between 1953 and 1959, he lived ascetically in the unfurnished villa of his parents in Gainfarn near Bad Vöslau in Lower Austria, where he initially created strictly monochrome black "reductions" and proportion studies, which eventually developed into "overpaintings". Rainer painted over his own and other people's pictures as well as photographs. Originally they were created for lack of material, but soon they mutated into a kind of happening, for which artist friends such as Sam Francis, Georges Mathieu or Victor Vasarely made their paintings available to him.

    The present painting is a typical monochrome overpainting in black. Only in the lower right corner does part of the white grounding come through.


     
     

    Schwarze Übermalung


    1958/1959

    Öl auf Holzspanplatte

    82,5x125 cm

    Rückseitig vom Künstler zweifach signiert und datiert "A. Rainer / 58/59" bzw. "A. Rainer 59"

    Werkverzeichnis

    Das Gemälde ist dem Arnulf Rainer-Archiv, Wien, bekannt

    Provenienz

    M. Knoedler, Zürich, Inv.-Nr. 225 K / Tuske Fine Art, Zürich, Inv.-Nr. 0312, dort 1983 erworben von

    Hess Art Collection, von dort an

    Privatsammlung Schweiz

    Literatur

    Dieter Ronte, Hess Collection, Bern/Stuttgart 1989, Kat. Nr. 102, pag. 162 reprod.

    Zustand

    Tadelloser Zustand

    Erläuterungen

    Die künstlerische Begabung Arnulf Rainers fiel bereits früh auf. Er absolvierte aber zunächst auf Wunsch der Eltern ein Hochbaustudium, bevor er die Akademie für angewandte Kunst in Wien besuchte. Anfangs fühlte er sich zum Surrealismus hingezogen und ging dementsprechend 1951 mit Maria Lassnig auf "Pilgerfahrt" zu André Breton nach Paris. Enttäuscht von Breton begeisterte er sich vielmehr für die Kunstrichtung des Informel. Fortan schuf er abstrakte Bildformen, "Mikrostrukturen" und "Atomisationen" genannt. Aus denen wurden später "Zentralisationen" und "Zentral- und Vertikalgestaltungen". Asketisch lebte er zwischen 1953 und 1959 in der möbellosen Villa seiner Eltern im niederösterreichischen Gainfarn bei Bad Vöslau und schuf dort zunächst streng monochrome schwarze "Reduktionen" und Proportionsstudien, aus denen sich schliesslich die "Übermalungen" entwickelten. Rainer übermalte eigene und fremde Bilder sowie Fotos. Ursprünglich waren sie aus Materialmangel entstanden, bald jedoch mutierten sie zu einer Art Happening, wofür Künstlerfreunde wie Sam Francis, Georges Mathieu oder Victor Vasarely ihm ihre Gemälde zur Verfügung stellten

    Das vorliegende Gemälde ist eine typische monochrome Übermalung in Schwarz. Lediglich in der rechten unteren Ecke dringt ein Teil der weissen Grundierung hervor

    Note : L'image ne peut pas être affichée pour des raisons légales. Pour plus d'informations, voir le PDF du catalogue : Lien vers le PDF



    Pour les lots désignés par un astérisque (*), le prix d'adjudication est lui aussi soumis à la TVA.

    KORNFELD
    Tradition et Expertise depuis 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Suisse • Tél +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l'utilisation de cookies pour améliorer votre expérience utilisateur. Lire notre déclaration relative à la protection des données.    Accepter