Málaga 1881 - 1973 Mougins
Paris, 9 December 1920
Grease crayons and pastel over preliminary drawing in pencil
27x21 cm
Signed at lower left by the artist "Picasso" and dated at upper left "9-12-20-"
Christian Zervos, Pablo Picasso, Œuvres 1920-1922, vol. 30, Suppl., Paris 1975, no. 124
Collection Léonide Massine (Ballet Russe de Monte Carlo)
Collection Mrs. Mack
Saidenberg Gallery, New York, from there to
Private collection USA
Josep Palau i Fabre, Picasso. Des ballets au drame (1917-1926), Cologne 1999, no. 926
On folded, parchment-like, beige, wood-containing cotton paper (so also inscribed in pencil "cotone legno"). Paper slightly browned, colours in perfect condition
After the outbreak of the First World War, artists in many places developed a longing for a classical ideal ("Retour à l'ordre"). Thus Picasso, too, began to concern himself with a more classical language of form after his intensive preoccupation with Cubism. In 1917 he met the dancer Olga Stepanovna Khokhlova through his work for "Parade" of the Ballet Russes, they married in 1918 and in 1921 their son Paulo was born. The artist translated his marital bliss and the young family several times in this new language, which can be described as classical. In parallel, he also developed "Cubism" further, but continued to dissolve the rigid formal language and used special colour accents. Julius Meier-Graefe said of this phase of stylistic juxtaposition: "In the morning he makes cubes, in the afternoon voluminous women". With their fragmented forms and flattened surfaces, often structured with coarse hatching or ornamentation, these compositions represent a continuation of Picasso's Cubist explorations from the previous decade, but beautifully bring out the bourgeois life, especially in the elaborate sheet offered here
It is now no longer the clear, almost dogmatic treatment of Cubism, but a free interpretation, an almost cheerful play with colours and forms. Gertrude Stein said of the works from this creative period that Picasso used his Cubist discoveries in a decorative way that was pleasing to the eye. The present work is the best executed sheet from a small group of the same motif, painted between 26 November and 11 December 1920. A wonderful cabinet piece that impressively demonstrates all the power of the great 20th century master
Paris, 9. Dezember 1920
Fettkreiden und Pastell über Vorzeichnung in Bleistift
27x21 cm
Unten links vom Künstler signiert "Picasso" und oben links datiert "9-12-20-"
Christian Zervos, Pablo Picasso, 1920-1922, Band 30, Suppl., Paris 1975,
Slg. Léonide Massine (Ballet Russe de Monte Carlo)
Slg. Mrs. Mack
Saidenberg Gallery, New York, von dort an
Privatsammlung USA
Josep Palau i Fabre, Picasso. Des ballets au drame (1917-1926), Köln 1999,
Auf gefaltetem, pergamentartigem, beigem, holzhaltigem Baumwollpapier (so auch in Bleistift bezeichnet "cotone legno"). Im Papier leicht gebräunt, die Farben in tadelloser Erhaltung
Nach Ausbruch des Ersten Weltkrieges entwickelten die Kunstschaffenden vielerorts eine Sehnsucht nach einem klassischen Ideal ("Retour à l’ordre"). So begann sich auch Picasso nach der intensiven Beschäftigung mit dem Kubismus mit einer klassischeren Formensprache zu beschäftigen. 1917 lernte er durch seine Arbeit für "Parade" des Ballets Russes die Tänzerin Olga Stepanowna Chochlowa kennen, 1918 wurde geheiratet, und 1921 kam der gemeinsame Sohn Paulo zu Welt. Sein Eheglück und die junge Familie setzte der Künstler mehrfach in dieser klassisch zu bezeichnenden, neuen Sprache um. Er entwickelte parallel dazu auch den "Kubismus" weiter, löste aber die starre Formensprache weiter auf und setzte besondere Farbakzente ein. Julius Meier-Graefe meinte zu dieser Phase des stilistischen Nebeneinanders: "Morgens macht er Kuben, nachmittags voluminöse Frauen". Mit ihren fragmentierten Formen und abgeflachten Flächen, oft mit groben Schraffuren oder Ornamenten strukturiert, stellen diese Kompositionen eine Fortsetzung von Picassos kubistischen Erkundungen aus dem vorangegangenen Jahrzehnt dar, bringen aber das bürgerliche Leben, gerade im hier angebotenen, ausgearbeiteten Blatt wunderbar zur Geltung
Es ist nun nicht mehr der klare, fast dogmatische Umgang mit dem Kubismus, sondern eine freie Interpretation, ein fast schon heiteres Spiel mit Farben und Formen. Gertrude Stein meinte zu den Arbeiten aus dieser Schaffensperiode, dass Picasso seine kubistischen Entdeckungen auf eine dekorative Art und Weise nütze, die das Auge erfreue. Das vorliegende Werk ist das am besten ausgearbeitete Blatt aus einer kleinen Gruppe desselben Motivs, die zwischen dem 26. November und 11. Dezember 1920 entstanden ist. Ein wunderbares Kabinettstück, das die ganze Kraft des grossen Meisters des 20. Jahrhunderts eindrücklich belegt