Untermhaus 1891 - 1970 Singen
1922
Watercolour
51.3x38 cm
Signed by the artist in pencil "Dix" at the upper left, dated next to it and with the work number "22 / 162". Top right again signed in pencil "DIX"
Confirmation of authenticity by the Otto Dix Stiftung, Rainer Pfefferkorn, is available. It is assigned to the number A 1922/57 in Suse Pfäffle's catalogue raisonné
Private collection Southern Germany, by inheritance to
Private collection Switzerland
On Japan. Clean in condition. Painted on two sides
The anonymity of the big city in post-war Germany, with its pleasures as well as crime and prostitution, formed the breeding ground for Otto Dix's art. In 1919, the artist, who had served as a war volunteer and directly experienced the horrors of the First War, returned to Dresden. As a founding member of the "Dresdner Sezession" (Group 1919), he participated in its group exhibitions. His work was clearly influenced by Expressionism, namely George Grosz, and Dadaism. His examination of what he had experienced during the war culminated in his seminal painting Der Schützengraben (The Trench), produced in 1921-1923, and the series of prints Der Krieg (The War), published in 1924 (see lot 32). In the 1920s Dix's art became increasingly morbid and realistic, in the style of the "Neue Sachlichkeit" (New Objectivity) he unsparingly depicted the complex life in the Weimar Republic.
Depictions of pimps, prostitutes and all kinds of "nocturnal phenomena" were part of his repertoire and recurring subjects in his œuvre. One year after the watercolour offered here, he even painted a watercolour in which the pimp bears the facial features of Adolf Hitler (Pfäffle WVZ A-1923/66). Dix exposed the great contradictions in society and laid them bare with his merciless depictions. The "Pimp" offered here wears a bowler hat and looks like a caricature of himself in the surroundings bathed in red. An impressive example of Dix's unconcealed social criticism
1922
Aquarell
51,3x38 cm
Oben links vom Künstler in Bleistift signiert "Dix", daneben datiert und mit der Werknummer "22 / 162". Oben rechts erneut in Bleistift signiert "DIX"
Echtheitsbestätigung der Otto Dix Stiftung, Rainer Pfefferkorn, liegt vor. Es wird im Werkverzeichnis von Suse Pfäffle der Nummer A 1922/57 zugeordnet
Privatsammlung Süddeutschland, durch Erbschaft an
Privatsammlung Schweiz
Auf Japan. Sauber in der Erhaltung. Zweiseitig bemalt
Die Anonymität der Grossstadt im Nachkriegs-Deutschland bildete mit ihren Vergnügungsangeboten sowie der Kriminalität und Prostitution den Nährboden von Otto Dix’ Kunst. 1919 kehrte der Künstler, der als Kriegsfreiwilliger gedient und die Schrecken des Ersten Kriegs unmittelbar erlebt hatte, nach Dresden zurück. Als Gründungsmitglied der "Dresdner Sezession" (Gruppe 1919) beteiligte er sich an deren Gruppenausstellungen. Sein Werk wurde deutlich vom Expressionismus, namentlich George Grosz, und dem Dadaismus beeinflusst. Die Auseinandersetzung mit dem Erlebten im Krieg gipfelte in seinem bahnbrechenden Gemälde "Der Schützengraben", entstanden in den Jahren 1921-1923, und der 1924 veröffentlichten Graphikfolge "Der Krieg" (vgl. Los 32). In den 1920er Jahren wurde Dix Kunst immer morbider und realistischer, im Stile der "Neuen Sachlichkeit" zeigte er schonungslos das vielschichtige Leben in der Weimarer Republik auf
Darstellungen von Zuhältern (Luden), Dirnen und von allerlei "nächtlichen Erscheinungen" gehörten zum Repertoire und zu den wiederkehrenden Sujets in seinem Œuvre. Ein Jahr nach dem hier angebotenen Aquarell entsteht gar ein Blatt, bei welchem der Zuhälter die Gesichtszüge Adolf Hitlers trägt (Pfäffle WVZ A-1923/66). Dix enttarnte die grossen Widersprüche in der Gesellschaft und legte sie mit seinen erbarmungslosen Darstellungen offen. Der hier angebotene "Zuhälter" trägt eine Melone und wirkt in der in Rot getauchten Umgebung wie eine Karikatur seiner selbst. Ein eindrückliches Beispiel von Dix’ unverhohlener Gesellschaftskritik