• Artiste / n° lot
  • Recherche de texte
  • Recherche de technique
  • Recherche par période stylistique
  • Catalogue en ligne

    • Vue d'ensemble
    • Vue d'ensemble

    Note : L'image ne peut pas être affichée pour des raisons légales. Pour plus d'informations, voir le PDF du catalogue : Lien vers le PDF

    Josef Albers

    Bottrop 1888 - 1976 New Haven

    1   

    Study for Homage to the Square: Joy

    Estimation CHF 400'000 *
    Adjugé CHF 440'000
    Information sans garantie
    16.06.2023
    Version allemande ci-dessous

    1963

    Oil on hardboard

    61x61 cm

    The artist's monogram and the year "A 63" scratched into the paint at the lower right, signed and dated "Albers 1963" by the artist in felt-tip pen on the reverse, titled "Study for / Homage to the Square: / "Joy"" at the top and inscribed in detail

    Catalogue Raisonné

    With confirmation, dated 22 March 2017, by "The Josef and Anni Albers Foundation" that the painting will be included in the Catalogue Raisonné under the number JAAF 1963.1.85

    Provenance

    Galerie Teufel, Cologne, acquired there in 1981 by

    Hess Art Collection, from there to

    International private collection

    Exposition

    Washington 1965, The Washington Gallery of Modern Art, Josef Albers: The American Years, label on reverse.

    Condition

    In the original mounting, fresh in colour and in impeccable overall condition

    Commentaires

    "Study for Homage to the Square: Joy" belongs to the emblematic series "Homage to the Square", which Josef Albers began in 1950 and continued until his death in 1976. The pictures show interlocking, coloured squares and served the artist as a field of experimentation for his theories on colour. The square as a basic form can certainly be traced back to the influence of his teachers at the Bauhaus, Johannes Itten and Wassily Kandinsky.

    In the work offered here, an intense, bright and warm yellow is at the centre of the composition. Around it are three larger squares representing variations of yellow-orange and orange (according to the artist's listing, the following were used: Lemon Cadmium #1, Naples Yellow, Naples Yellow Reddish and Cadmium Yellow Deep #4). With the choice of the title "Joy", Albers refers to the evocative power of this colour combination, which conveys a kind of "feeling of happiness". The squares seem to become three-dimensional and create a special experience for the viewer; a bright, warm and light-flooded space is literally created.

    Albers' paintings were always created in the same way: he applied paint in layers directly from the tube onto the masonite panels with a palette knife. The texture of the hardboard shows through the layers of paint, so that despite the clear language of form, a lively surface emerges on close inspection. He also did not paint overlapping surfaces; the contours always appear clear and separate

    Albers was also a widely respected teacher. After a few years at the Bauhaus, he emigrated to the USA in 1933, where he taught Cy Twombly or Robert Rauschenberg, among others, at the famous "Black Mountain College" near Asheville in North Carolina. Later he moved to Yale, where Eva Hesse, Brice Marden and Richard Serra attended his classes.

    "Study for Homage to the Square: Joy" is probably one of the most exciting works in the series and amazes with its depth effect and vibrant colour combination


     
     

    Study for Homage to the Square: Joy


    1963

    Öl auf Hartfaserplatte

    61x61 cm

    Unten rechts vom Künstler das Monogramm und das Jahr "A 63" in die Farbe geritzt, rückseitig vom Künstler in Filzstift signiert und datiert "Albers 1963", oben betitelt "Study for / Homage to the Square: / "Joy"" und ausführlich bezeichnet

    Werkverzeichnis

    Mit Bestätigung, datiert vom 22. März 2017, von "The Josef and Anni Albers Foundation", dass das Gemälde unter der Nummer JAAF 1963.1.85 in den Catalogue Raisonné aufgenommen wird

    Provenienz

    Galerie Teufel, Köln, dort 1981 erworben von

    Hess Art Collection, von dort an

    Internationale Privatsammlung

    Ausstellung

    Washington 1965, The Washington Gallery of Modern Art, Josef Albers: The American Years, rückseitig mit Etikett

    Zustand

    In der originalen Montierung, farbfrisch und in tadelloser Gesamterhaltung

    Erläuterungen

    "Study for Homage to the Square: Joy" gehört zur emblematischen Serie "Homage to the Square", die Josef Albers 1950 begann und bis zu seinem Tod 1976 fortsetzte. Die Bilder zeigen ineinander verschachtelte, farbige Quadrate und dienten dem Künstler als Experimentierfeld für seine Theorien über Farbe. Das Quadrat als Grundform lässt sich mit Sicherheit auf den Einfluss seiner Lehrer am Bauhaus, Johannes Itten und Wassily Kandinsky, zurückführen

    Im hier angebotenen Werk steht ein intensives, leuchtendes und warmes Gelb im Zentrum der Komposition. Darum herum sind drei grössere Quadrate angeordnet, die Variationen von Gelb-Orange und Orange darstellen (gemäss Auflistung des Künstlers wurden verwendet: Lemon Cadmium #1, Naples Yellow, Naples Yellow Reddish und Cadmium Yellow Deep #4). Mit der Wahl des Titels "Joy" verweist Albers auf die evokative Kraft dieser Farbkombination, die eine Art "Glücksgefühl" vermittelt. Die Quadrate scheinen dreidimensional zu werden und erzeugen für die Betrachtenden eine besondere Erfahrung, es entsteht förmlich ein heller, warmer und lichtdurchfluteter Raum

    Die Gemälde von Albers entstanden immer gleich: Mit einem Spachtel trug er in Schichten Farbe direkt aus der Tube auf die Masonitplatten auf. Die Beschaffenheit der Hartfaserplatte zeigt sich durch die Farbschichten hindurch, so dass trotz klarer Formensprache bei genauer Betrachtung eine lebendige Oberfläche entsteht. Er malte auch keine überlappenden Flächen; die Konturen erscheinen immer klar und getrennt

    Albers war auch ein weitum geschätzter Lehrer. Nach einigen Jahren am Bauhaus emigrierte er 1933 in die USA, wo er am berühmten "Black Mountain College" in der Nähe von Asheville in North Carolina unter anderem Cy Twombly oder Robert Rauschenberg unterrichtete. Später wechselte er nach Yale, wo Eva Hesse, Brice Marden oder Richard Serra seinen Unterricht besuchten

    "Study for Homage to the Square: Joy" ist wohl eines der aufregendsten Werke der Serie und verblüfft mit seiner Tiefenwirkung und der vibrierenden Farbkombination

    Note : L'image ne peut pas être affichée pour des raisons légales. Pour plus d'informations, voir le PDF du catalogue : Lien vers le PDF



    Pour les lots désignés par un astérisque (*), le prix d'adjudication est lui aussi soumis à la TVA.

    KORNFELD
    Tradition et Expertise depuis 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Suisse • Tél +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l'utilisation de cookies pour améliorer votre expérience utilisateur. Lire notre déclaration relative à la protection des données.    Accepter