• Artiste / n° lot
  • Recherche de texte
  • Recherche de technique
  • Recherche par période stylistique
  • Catalogue en ligne

    • Vue d'ensemble
    • Vue d'ensemble
    Alberto Giacometti  : La chaise , 1950
    Alberto Giacometti  : La chaise , 1950
    Alberto Giacometti : 52 La chaise
    Alberto Giacometti : 52 La chaise
    Alberto Giacometti : 52 La chaise

    Alberto Giacometti

    Borgonovo 1901 - 1966 Chur

    52   

    La chaise

    Estimation CHF 500'000
    Adjugé CHF 400'000
    Information sans garantie
    17.06.2022
    Version allemande ci-dessous

    1950

    Oil on strong paper over canvas

    40x25 cm

    Signed and dated by the artist in oil paint at lower left "Alberto Giacometti 1950"

    Catalogues Raisonné

    Confirmation of authenticity from the Comité Giacometti, Paris, dated November 2021, is available

    The drawing is listed in the Fondation's electronic catalogue raisonné under the number AGD 4394

    Provenance

    Auction Georges Blache, Versailles, 4 June 1980

    Reto A. Marca, Chur

    Private collection Switzerland

    Expositions

    Basel 1950, Kunsthalle, André Masson, Alberto Giacometti, cat. no. 113

    Paris 1951, Galerie Maeght, Alberto Giacometti

    Condition

    On strong paper over canvas. On the original stretcher, in the old nailing. Single nails missing, at the stretcher with small tears in the paper at the sides in places. In very good condition and fresh in colour

    Commentaires

    In this work, Giacometti did not make a model to be portrayed the actual subject, but the chair on which the persons portrayed were sitting. It is a simple bistro chair, a so-called bentwood chair. The technique of bentwood furniture was developed in the middle of the 19th century and was made famous above all by the Viennese furniture company "Thonet". One usually speaks of "Thonet chairs"

    As usual, Giacometti seeks the ideal line in this work. For example, the artist repeats the round shape of the seat of the chair on the left in the picture, and he also repeats the shape of the backrest

    Giacometti had already used the solid sheet of paper in the present work before it was probably mounted on the stretcher frame over the canvas. If you look closely at the painting, you can see another representation under the present one. It is a figure in profile striding to the right, executed in red paint, similar to a drawing from 1947 now in the Fondation Alberto and Annette Giacometti in Paris


     
     

    La chaise


    1950

    Öl auf festem Papier über Leinwand

    40x25 cm

    Unten links vom Künstler in Ölfarbe signiert und datiert "Alberto Giacometti 1950"

    Werkverzeichnisse

    Echtheitsbestätigung des Comité Giacometti, Paris, datiert vom November 2021, liegt vor

    Die Zeichnung figuriert im elektronischen Werkverzeichnis der Fondation unter der Nummer AGD 4394

    Provenienz

    Auktion Georges Blache, Versailles, 4. Juni 1980

    Reto A. Marca, Chur

    Privatsammlung Schweiz

    Ausstellungen

    Basel 1950, Kunsthalle, André Masson, Alberto Giacometti, Kat. Nr. 113

    Paris 1951, Galerie Maeght, Alberto Giacometti

    Zustand

    Auf festem Papier über Leinwand. Auf dem originalen Chassis, in der alten Nagelung. Einzelne Nägel fehlen, am Keilrahmen seitlich stellenweise mit kleinen Einrissen im Papier. In sehr guter und farbfrischer Erhaltung

    Erläuterungen

    In diesem Werk machte Giacometti nicht ein zu porträtierendes Modell zum eigentlichen Thema, sondern den Stuhl, auf dem die dargestellten Personen sassen. Es ist ein einfacher Bistrostuhl, ein sogenannter Bugholzstuhl. Die Technik der Bugholzmöbel wurde Mitte des 19. Jahrhunderts entwickelt und wurde vor allem durch die Wiener Möbelfirma „Thonet" berühmt gemacht. Man spricht denn meist auch von "Thonet-Stühlen“

    Wie gewohnt sucht Giacometti in diesem Werk die Ideallinie. So führt der Künstler die runde Form der Stuhlsitzfläche links im Bild mehrfach aus, auch die Form der Rückenlehne nimmt er nochmals auf

    Das feste Papierblatt des vorliegenden Werkes, bevor es wohl über die Leinwand auf den Keilrahmen montiert wurde, hat Giacometti schon einmal verwendet. Betrachtet man das Gemälde genau, so erkennt man unter der jetzigen Darstellung eine weitere. Es ist eine, in roter Farbe ausgeführte, nach rechts schreitende Figur im Profil, ähnlich einer heute in der Fondation Alberto und Annette Giacometti in Paris befindlichen Zeichnung aus dem Jahre 1947

    Alberto Giacometti  : La chaise , 1950
    Alberto Giacometti  : La chaise , 1950

    KORNFELD
    Tradition et Expertise depuis 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Suisse • Tél +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l'utilisation de cookies pour améliorer votre expérience utilisateur. Lire notre déclaration relative à la protection des données.    Accepter