Note : L'image ne peut pas être affichée pour des raisons légales. Pour plus d'informations, voir le PDF du catalogue : Lien vers le PDF
Süderen-Linden 1888 - 1967 Zürich
1935
Oil on canvas
50x60 cm
Signed and dated in pencil on the reverse of the canvas by the artist "Itten / 1935". Additionally signed again on the stretcher in oil paint "Itten" and numbered with the no. "21" of the 1957 exhibition in the Stedelijk Museum in Amsterdam and inscribed and dated in pencil "Blaue Vase / 1935".
Wagner 1935-001-G
Estate of Johannes Itten, through inheritance in the same family to private collection Switzerland; auction Kornfeld Gallery, Bern, 19.6.1998, cat. no. 47; acquired there from private collection Switzerland
Willy Rotzler (ed.), Johannes Itten, Werke und Schriften, mit Werkverzeichnis von Anneliese Itten, Zurich 1972, no. 417, pag. 160 full-page reprod.
Amsterdam 1957, Stedelijk Museum, Johannes Itten, cat. no. 21; Baden-Baden 1958, Staatliche Kunsthalle, Max Ackermann, Johannes Itten, Boris Kleint, Friedrich Vordemberge-Gildewart, cat. no. 91; Zurich 1964, Kunsthaus, Johannes Itten, cat. no. 49
On the original stretcher, in the old mounting. In good condition
Johannes Itten wrote in the diary entry of autumn 1928 about the transformation from three- to two-dimensionality on the picture surface: "The actual spatial problem of painting consists in this: we must understand how to arrange the forms and colours in the picture in such a way that not only the horizontal, vertical and circular movement, but also the diagonal movement, which is the actual movement of depth, are brought into a two-dimensional equilibrium, so that the power of depth creates the illusion of the natural effect of the spatial picture and yet the effective forms of the picture are flat. I must therefore understand how to transform the three-dimensional effective form and yet allow the three-dimensionality of the form of reality in the picture to develop its power."
1935
Öl auf Leinwand
50x60 cm
Rückseitig auf der Leinwand vom Künstler in Bleistift signiert und datiert "Itten / 1935". Zusätzlich auf dem Chassis in Ölfarbe nochmals signiert "Itten" und mit der Nr. "21" der Ausstellung im Stedelijk Museum in Amsterdam von 1957 nummeriert und in Bleistift bezeichnet und datiert "Blaue Vase / 1935"
Wagner 1935-001-G
Nachlass Johannes Itten, durch Erbschaft in der gleichen Familie an Privatsammlung Schweiz; Auktion Galerie Kornfeld, Bern, 19.6.1998, Kat. Nr. 47; dort erworben von Privatsammlung Schweiz
Willy Rotzler (Hrsg.), Johannes Itten, Werke und Schriften, mit Werkverzeichnis von Anneliese Itten, Zürich 1972, Nr. 417, pag. 160 ganzseitig reprod.
Amsterdam 1957, Stedelijk Museum, Johannes Itten, Kat. Nr. 21; Baden-Baden 1958, Staatliche Kunsthalle, Max Ackermann, Johannes Itten, Boris Kleint, Friedrich Vordemberge-Gildewart, Kat. Nr. 91; Zürich 1964, Kunsthaus, Johannes Itten, Kat. Nr. 49
Auf dem originalen Chassis, in der alten Nagelung. In guter Erhaltung
Über die Umsetzung von der Drei- in die Zweidimensionalität auf der Bildfläche schrieb Johannes Itten im Tagebucheintrag vom Herbst 1928: "Das eigentliche Raumproblem der Malerei besteht darin: Wir müssen verstehen, die Formen und Farben im Bilde so anzuordnen, dass nicht nur die horizontale, die vertikale und die zirkuläre Bewegung, sondern auch die diagonale Bewegung, welche die eigentliche Tiefenbewegung ist, in ein flächiges Gleichgewicht gebracht werden, so dass die Kraft der Tiefe die Illusion der Naturwirkung des räumlichen Bildes erzeugt und doch die Wirkungsformen des Bildes flach sind. Ich muss also verstehen, die dreidimensionale Wirkungsform zu verwandeln und doch die Dreidimensionalität der Wirklichkeitsform im Bild zu ihrer Kraftentfaltung kommen zu lassen."
Suisse | CHF | 140 |
Europe | CHF | 250 |
Outre-mer | CHF | 300 |
Note : L'image ne peut pas être affichée pour des raisons légales. Pour plus d'informations, voir le PDF du catalogue : Lien vers le PDF