Brühl 1891 - 1976 Paris
1926
Oil and plaster on wood
48x41 cm
Signed "max ernst" by the artist in a cartouche in the centre of the depiction below
Werner Spies/Günter Metken, Max Ernst, Werke 1925-1929, Köln 1976, no. 1046, reprod.
Collection Walter Schwarzenberg, Brussels
Auction Galerie Georges Giroux, Brussels, "Walter Schwarzenberg", 1-2.2.1932, cat. no. 94, label on the reverse
Gallery Alex Vömel, Düsseldorf
Auction Sotheby's, London, 29.11.1972, cat. no. 83/a
Beyeler Gallery, Basel, inv. no. "7781"; purchased there for
Private collection Switzerland
Basel 1974, Galerie Beyeler, Surréalisme et Peinture, cat. no. 12, reprod. in colour
Basel 1974, Galerie Beyeler, Max Ernst, cat. no. 8, reprod. in colours
In very good overall condition
From 1924 onwards, Ernst dealt with the theme of caged birds. The symbol appears again and again in the following years; some works are merely fragmentary and detached from the spatial context, while others are fully composed and literally three-dimensional by means of sculptural shaping. The relief work in plaster offered here, painted by the artist, in a frame in plaster imitating wood, is one of the most impressive works from the second group. The plaster relief is mounted in a fixed wooden frame and has probably been in this presentation since its first sale in Brussels in 1932. A rare "objet" in the work of Max Ernst, designed in various materials and in good condition. Its importance is underlined by the fact that the work had once belonged to Walter Schwarzenberg, who exhibited Ernst in his pioneering gallery "Le Centaure" in Bruxelles
1926
Öl und Gips auf Holz
48x41 cm
In der Mitte der Darstellung unten in einer Kartusche vom Künstler signiert "max ernst"
Werner Spies/Günter Metken, Max Ernst, Werke 1925-1929, Köln 1976,
Slg. Walter Schwarzenberg, Brüssel
Auktion Galerie Georges Giroux, Brüssel, "Walter Schwarzenberg", 1./2.2.1932,
Galerie Alex Vömel, Düsseldorf
Auktion Sotheby's, London, 29.11.1972,
Galerie Beyeler, Basel, Inv. Nr. "7781"; dort angekauft für
Privatsammlung Schweiz
Basel 1974, Galerie Beyeler, Surréalisme et Peinture,
Basel 1974, Galerie Beyeler, Max Ernst,
In sehr guter Gesamterhaltung
Ab 1924 beschäftigt sich Ernst mit dem Thema der eingesperrten Vögel. Das Symbol taucht in der Folge immer wieder auf; manche Werke sind bloss fragmentarisch gestaltet und aus dem räumlichen Kontext herausgelöst, andere wiederum durchkomponiert und mittels plastischer Ausformung förmlich dreidimensional gestaltet. Die hier angebotene Reliefarbeit in Gips, vom Künstler bemalt, in einem Holz imitierenden Rahmen in Gips, gehört zu den eindrücklichsten Arbeiten aus der zweiten Gruppe. Das Gipsrelief ist in einen festen Holzrahmen montiert und befindet sich wohl seit dem ersten Verkauf 1932 in Brüssel in dieser Präsentation. Ein im Werk von Max Ernst seltenes "Objet", in verschiedenen Materialien gestaltet und in guter Erhaltung. Die Wichtigkeit wird dadurch unterstrichen, dass das Werk einmal Walter Schwarzenberg gehört hatte, der Ernst in seiner wegweisenden Galerie "Le Centaure" in Bruxelles ausstellte