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    Edvard Munch  : Selbstbildnis - Self-Portrait , 1911-1912
    Edvard Munch  : Selbstbildnis - Self-Portrait , 1911-1912
    Edvard Munch : 924 Selbstbildnis - Self-Portrait
    Edvard Munch : 924 Selbstbildnis - Self-Portrait
    Edvard Munch : 924 Selbstbildnis - Self-Portrait
    Edvard Munch : 924 Selbstbildnis - Self-Portrait

    Edvard Munch

    Løten 1863 - 1944 Oslo

    924   

    Selbstbildnis - Self-Portrait

    Estimate CHF 80'000 *

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    Sale time 11-09-2025,
    about 20:20 h (CET)
    (+/- 30 min)

    German version below
    Shipping fees

    1911-1912

    Woodcut on smooth paper

    56.5x34.2 cm, wood-block; 64.5x47.4 cm, sheet size

    Lower right signed by the artist in pencil 'Edv Munch', left inscribed 'Selbstdruck' and below 'Probedr.'

    Catalogue Raisonné

    Gerd Woll, Edvard Munch, The Complete Graphic Works, Oslo 2012, no. 391, one of the copies mentioned there

    Provenance

    Collection Heinrich Stinnes (1867-1932), Cologne

    Auction C.G. Boerner, Leipzig, (Collection Dr. Heinrich Stinnes), 10-11 November 1932, lot 242, acquired there by

    Collection Arnold Budczies, Berlin, with the collector's stamp on the back

    Exhibitions

    Frankfurt am Main 1952, Städelsches Kunstinstitut, Edvard Munch, Graphik, cat. no. 109

    Bremen 1970, Kunsthalle, Edvard Munch, Druckgraphik, selection from a Bremen private collection, cat. no. 117

    Hamburg 2006, Kunsthalle, Edvard Munch, '... aus dem modernen Seelenleben', cat. no. 252

    Ingelheim 2022, Internationale Tage, Edvard Munch, Meisterblätter, p. 69

    Condition

    Studio traces and spots outside the image. On the reverse slightly browned in the paper. In good condition

    Comments

    The woodcut 'Selbstbildnis' shows Edvard Munch in a three-quarter view against an almost dark background. The artist's gaze is serious and focussed, almost piercing. It is not an idealised portrait, but a self-critical look at his own existence. Munch does not present himself as a celebrated artist, but as a vulnerable, introverted person, shaped by life experience and inner doubt.

    The woodcut belongs to a series of introspective works that Munch created around 1912, a period in which he increasingly dealt with ageing, death and his own role in life and art. The gaze he directs at himself is distant, almost analytical. It is an engagement with his own transience and identity. A quiet, powerful testimony to existential self-awareness.

    The sheet is a trial proof and was printed by Munch himself with a woodblock made of aspen wood.


     
     

    Selbstbildnis - Self-Portrait


    1911-1912

    Holzschnitt auf glattem Papier

    56,5x34,2 cm, Druckstock; 64,5x47,4 cm, Blattgrösse

    Unten rechts vom Künstler in Bleistift signiert "Edv Munch", links bezeichnet "Selbstdruck" und darunter "Probedr."

    Werkverzeichnis

    Gerd Woll, Edvard Munch, The Complete Graphic Works, Oslo 2012, Nr. 391, eines der dort erwähnten Exemplare

    Provenienz

    Slg. Heinrich Stinnes (1867-1932), Köln

    Auktion C.G. Boerner, Leipzig, (Sammlung Dr. Heinrich Stinnes), 10.-11. November 1932, Los 242, dort erworben von

    Slg. Arnold Budczies, Berlin, rückseitig mit dem Sammlerstempel

    Ausstellungen

    Frankfurt am Main 1952, Städelsches Kunstinstitut, Edvard Munch, Graphik, Kat. Nr. 109

    Bremen 1970, Kunsthalle, Edvard Munch, Druckgraphik, Auswahl aus einer bremischen Privatsammlung, Kat. Nr. 117

    Hamburg 2006, Kunsthalle, Edvard Munch, "... aus dem modernen Seelenleben", Kat. Nr. 252

    Ingelheim 2022, Internationale Tage, Edvard Munch, Meisterblätter, S. 69

    Zustand

    Atelierspuren und Flecken ausserhalb der Darstellung. Auf der Rückseite leicht im Papier gebräunt. In guter Erhaltung

    Erläuterungen

    Der Holzschnitt "Selbstbildnis" zeigt Edvard Munch in Dreiviertel-Ansicht vor einem nahezu dunklen Hintergrund. Der Blick des Künstlers ist ernst und konzentriert, geradezu durchdringend. Es ist kein idealisierendes Porträt, sondern ein selbstkritischer Blick auf das eigene Dasein. Munch zeigt sich nicht als gefeierter Künstler, sondern als verletzlicher, in sich gekehrter Mensch, geprägt von Lebenserfahrung und innerem Zweifel.

    Der Holzschnitt gehört zu einer Reihe introspektiver Werke, die Munch um 1912 schuf, einer Phase, in der er sich zunehmend mit dem Altern, dem Tod und der eigenen Rolle im Leben und in der Kunst auseinandersetzte. Der Blick, den er auf sich selbst richtet, ist distanziert, beinahe analytisch. Es ist eine Auseinandersetzung mit der eigenen Vergänglichkeit und Identität. Ein stilles, kraftvolles Zeugnis existenzieller Selbsterkenntnis.

    Das Blatt ist ein Probedruck und wurde von Munch selbst mit einem Druckstock in Espenholz gedruckt.


     
     
     
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