Sale time 12-09-2025,
about 15:30 h (CET)
(+/- 30 min)
Circa 1860
Charcoal and Indian ink on laid paper
11.8x9.6 cm
Lower left monogrammed by the artist in ink 'h.D.'
Karl-Eric Maison, Honoré Daumier, Catalogue Raisonné of the Paintings, Watercolours and Drawings, vol. II, London 1968, no. 392
Collection Max Liebermann, Berlin
Collection Käthe Riezler-Liebermann, Berlin/New York
Collection Erich Hancke, Berlin/New York
Auction Gutekunst und Klipstein, Bern, 3 December 1949, lot 34
Collection Zdenko Bruck, Buenos Aires, with the collector's stamp on the back, Lugt 5407
Auction Galerie Kornfeld, Bern, 18 June 1980, lot 224
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, with the collector's stamp on the back, Lugt 913b
Eduard Fuchs, Der Maler Daumier, Munich 1927, no. 67
Bärbel Hedinger/Michael Diers/Jürg Müller et al. (Eds.), Max Liebermann, Die Kunstsammlung, Von Rembrandt bis Manet, Munich 2013, no. SL 28
Berlin 1926, Galerie Matthiesen, Honoré Daumier, 1808-1879, paintings, watercolours, drawings, sculptures, cat. no. 122
London 1961, The Tate Gallery, Daumier, Painting and Drawing, cat. no. 157
Bern 1989, Kunstmuseum, Von Goya bis Tinguely, watercolours and drawings from a private collection [The Eberhard W. Kornfeld Collection], cat. no. 4
Frankfurt am Main/New York 1992/1993, Städelsches Kunstinstitut/The Metropolitan Museum of Art, Honoré Daumier, drawings, cat. no. 69
Zurich 2007/2008, Kunsthaus, Daumier, drawings, p. 80
Münster 2009, Graphik Museum Picasso, Honoré Daumier, cat. no. 251
The sheet slightly browned in the paper, with a slight light-struck area at the upper edge, glue and mounting traces on the reverse. In very good condition
The small-format study captures the lively excitement that characterises the atmosphere in an auction house during a sale. Our sketch is a draft for the wood engraving 'L'expert', which Honoré Daumier created for an article by his friend Jules Champfleury (1821-1889) published in the magazine 'Le Monde Illustré' in March 1863. Champfleury was a French writer, critic and art historian, who, at that time, published a text about the auction house 'Hôtel des Commissaires-priseurs' for 'Le Monde Illustré'.
Daumier's artistic interest in our sheet is focussed on the expressive body language of the auctioneer and the collectors surrounding him. In doing so, Daumier skilfully employs his repertoire of types and gestures. The caricaturing of social and political themes is characteristic of his work.
Um 1860
Kohle und Tusche auf Bütten
11,8x9,6 cm
Unten links vom Künstler in Tinte monogrammiert "h.D."
Karl-Eric Maison, Honoré Daumier, Catalogue Raisonné of the Paintings, Watercolours and Drawings, Band II, London 1968,
Slg. Max Liebermann, Berlin
Slg. Käthe Riezler-Liebermann, Berlin/New York
Slg. Erich Hancke, Berlin/New York
Auktion Gutekunst und Klipstein, Bern, 3. Dezember 1949, Los 34
Slg. Zdenko Bruck, Buenos Aires, rückseitig mit dem Sammlerstempel, Lugt 5407
Auktion Galerie Kornfeld, Bern, 18. Juni 1980, Los 224
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, rückseitig mit dem Sammlerstempel, Lugt 913b
Eduard Fuchs, Der Maler Daumier, München 1927,
Bärbel Hedinger/Michael Diers/Jürg Müller u.a. (Hrsg.), Max Liebermann, Die Kunstsammlung, Von Rembrandt bis Manet, München 2013,
Berlin 1926, Galerie Matthiesen, Honoré Daumier, 1808-1879, Gemälde, Aquarelle, Zeichnungen, Plastiken,
London 1961, The Tate Gallery, Daumier, Painting and Drawing,
Bern 1989, Kunstmuseum, Von Goya bis Tinguely, Aquarelle und Zeichnungen aus einer Privatsammlung [Slg. Eberhard W. Kornfeld],
Frankfurt am Main/New York 1992/1993, Städelsches Kunstinstitut/The Metropolitan Museum of Art, Honoré Daumier, Zeichnungen,
Zürich 2007/2008, Kunsthaus, Daumier, Zeichnungen,
Münster 2009, Graphik Museum Picasso, Honoré Daumier,
Blatt etwas im Papier gebräunt, am oberen Rand mit leichtem Lichtrand, rückseitig mit Klebe- und Montierungsspuren. In sehr guter Erhaltung
Die kleinformatige Studie erfasst die aufgeregte Lebendigkeit, die die Stimmung in einem Auktionshaus während einer Versteigerung kennzeichnet. Bei unserem Skizzenblatt handelt es sich um einen Entwurf für den Holzstich "L'expert", den Honoré Daumier für einen im März 1863 in der Zeitschrift "Le Monde Illustré" publizierten Artikel seines Freundes Jules Champfleury (1821-1889) schuf. Champfleury war ein französischer Schriftsteller, Kritiker und Kunsthistoriker, der damals einen Text über das Auktionshaus "Hôtel des Commissaires-priseurs" für "Le Monde Illustré" veröffentlichte.
Das künstlerische Interesse von Daumier richtet sich bei unserem Blatt auf die aussagekräftige Körpersprache des Versteigerers und auf die ihn umgebenden Sammler. Dabei setzt Daumier sein zeichnerisches Repertoire von Typen und Gesten in gekonnter Weise ein. Das Karikieren von sozialen und politischen Themen ist für sein Schaffen bezeichnend.
Switzerland | CHF | 130 |
Europe | CHF | 200 |
Overseas | CHF | 250 |