1648
Etching with drypoint on laid paper, without watermark
18.5x13.6 cm, sheet size
The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 244/IV (of IV)
White/Boon 103/II (of II)
Collection René Ledoux-Lebard (1879-1948), Paris, Lugt 1739
Christie's auction, London, 5 December 2006, "Rembrandt+400", lot 214
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, Lugt 913b
Quite excellent impression of the wanted sheet (this copy mentioned in Hinterding/Rutgers). The ridge in the foreground below and in the foliage of the branch towards the right margin still clearly printing. With fine plate tone. The platemark visible on all sides, with small margins above and below. Small repair in the upper left corner of the sheet (only touching the image) as well as minor rubbing of the sheet surface (also only outside the image) in the other corners. Otherwise in very fine overall condition
In his graphic oeuvre, Rembrandt rarely devoted himself to saints of the Catholic Church. However, he reproduced St Jerome in etching seven timess, apparently fascinated by the combination of learning and asceticism (Holm Bevers). Rembrandt added the holy hermit, recognisable by his attributes of a cardinal's hat and a lion, to the etched representation of a gnarled willow tree in drypoint. While the tree stump is executed with great attention to detail, Rembrandt only hinted at the rock face in the background with a few strokes. A charming element, which emphasises the peaceful idyll, is the bird on the trimmed left branch of the willow.
1648
Radierung mit Kaltnadel auf BĂĽtten, ohne Wasserzeichen
18,5x13,6 cm, Blattgrösse
The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 244/IV (v. IV)
White/Boon 103/II (v. II)
Slg. René Ledoux-Lebard (1879–1948), Paris, Lugt 1739
Auktion Christie’s, London, 5. Dezember 2006, "Rembrandt+400", Los 214
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, Lugt 913b
Ganz ausgezeichneter Druck des gesuchten Blattes (dieses Exemplar bei Hinterding/Rutgers erwähnt). Der Grat im Vordergrund unten und im Blattwerk des Astes zum rechten Rand hin noch deutlich druckend. Mit schönem Plattenton. Die Plattenkante umlaufend sichtbar, oben und unten mit kleinem Rändchen. Kleine Reparatur in der linken oberen Blattecke (die Darstellung nur berührend) sowie kleine Bereibungen der Blattoberfläche (ebenfalls nur ausserhalb der Darstellung) in den übrigen Ecken. Sonst in sehr schönem Gesamtzustand
Rembrandt widmete sich in seinem graphischen Schaffen nur selten Heiligen der katholischen Kirche. Den hl. Hieronymus jedoch gab er siebenmal in Radierungen wieder, offenbar faszinierte ihn die Verbindung von Gelehrsamkeit und Askese (Holm Bevers). Die radierte Wiedergabe eines knorrigen Weidenbaumes erweiterte Rembrandt mit der kalten Nadel um die Darstellung des heiligen Eremiten, der an seinen Attributen Kardinalshut und Löwe zu erkennen ist. Während der Baumstumpf mit grosser Detailfreude ausgeführt ist, deutete Rembrandt die Felswand des Hintergrundes nur mit wenigen Strichen an. Ein charmantes Element, das die friedvolle Idylle hervorhebt, ist der Vogel auf dem gestutzten linken Ast der Weide.
| Switzerland | CHF | 130 |
| Europe | CHF | 200 |
| USA | CHF | 250 |
| Overseas | CHF | 255 |
