La Chaux-de-Fonds 1899 - 1934 Genf
1930
Oil on canvas
48x31 cm
Signed and dated "Francois Barraud / 1930" by the artist lower left and inscribed "Entre-deux Monts" in crypitc script
Expertise by Corinne Charles, AbecedArt, Presinge, dated 7 February 2020, is available
Moos Gallery, Geneva
Collection Dr Laurent Rehfous, Geneva
Bernheim-Jeune Gallery, Paris
Bretschger Painting Salon, Bern
Private Collection Switzerland
Lucienne Florentin, François Barraud, Geneva 1931, p. 156, p. 63
Marguerite Genetti, François Barraud - 1899-1934, 1935, list of paintings, p. IV
Geneva 1931, Galerie Moos, Première exposition monographique François Barraud, cat. no. 53
Geneva 1935, Galerie Moos, Exposition commémorative François Barraud, cat. no. 26
Bern 1944, Galerie Benador, Exposition François Barraud, cat. no. 2, ill. as title page
Geneva 1945, Musée Rath, Exposition de peintures et gravures des frères Barraud, cat. no. 7
Paris 1951, Galerie Bernheim-Jeune, Exposition Les Frères Barraud, cat. no. 5
Berne 1953, Bretschger Painting Salon
Geneva 1954, Musée de l'Athénée, François Barraud - Exposition commémorative (à l'occasion des vingt ans de sa mort), cat. no. 24.
Bern 1957, Bretschger Painting Salon, Exposition François et Aimé Barraud
Gorssel 2019, Museum More, De Broers Barraud, Vier Zwitserse Realisten uit de Jaren '20 en '30, cat. no. 12
On the original stretcher and with the old nailing. Fine craquelures and a few losses of colour to the edges. In very good condition.
The sitter in front of the curtain is Marie, the artist's wife. The inscription shows that the painting was created in Entre-deux Monts, a small hamlet between Le Locle and La Sagne in the Jura, where François Barraud and his wife had taken a job as caretakers of the local school and painted in their spare time. The simple composition is entirely in the style of New Objectivity and yet is reminiscent of the prudish depictions of Venus by the old masters. In the same year, Barraud signed an agency contract with the Galerie Moos in Geneva, where he soon settled.
1930
Öl auf Leinwand
48x31 cm
Unten links vom Künstler signiert und datiert "Francois Barraud / 1930" und in Geheimschrift bezeichnet "Entre-deux Monts"
Expertise von Corinne Charles, AbecedArt, Presinge, datiert vom 7. Februar 2020, liegt vor
Galerie Moos, Genf
Slg. Dr. Laurent Rehfous, Genf
Galerie Bernheim-Jeune, Paris
Gemäldesalon Bretschger, Bern
Privatsammlung Schweiz
Lucienne Florentin, François Barraud, Genf 1931,
Marguerite Genetti, François Barraud - 1899-1934, 1935, Gemäldeliste,
Genf 1931, Galerie Moos, Première exposition monographique François Barraud,
Genf 1935, Galerie Moos, Exposition commémorative François Barraud,
Bern 1944, Galerie Benador, Exposition François Barraud,
Genf 1945, Musée Rath, Exposition de peintures et gravures des frères Barraud,
Paris 1951, Galerie Bernheim-Jeune, Exposition Les Frères Barraud,
Bern 1953, Gemäldesalon Bretschger
Genf 1954, Musée de l’Athénée, François Barraud - Exposition commémorative (à l’occasion des vingt ans de sa mort), Kat. Nr. 24.
Bern 1957, Gemäldesalon Bretschger, Exposition François et Aimé Barraud
Gorssel 2019, Museum More, De Broers Barraud, Vier Zwitserse Realisten uit de Jaren ’20 en ’30,
Auf dem originalen Chassis und in der alten Nagelung. Feine Krakelüren und an den Rändern mit wenigen Farbverlusten. In sehr guter Erhaltung.
Die Dargestellte vor dem Vorhang ist Marie, die Ehefrau des Künstlers. Die Inschrift belegt, dass das Gemälde noch in Entre-deux Monts, einem kleinen Weiler zwischen Le Locle und La Sagne im Jura, entstanden ist, wo François Barraud mit seiner Frau eine Stelle als Abwart der dortigen Schule übernommen hatte und in seiner Freizeit malte. Die schlichte Komposition ist ganz im Stil der Neuen Sachlichkeit gehalten und lässt doch an die schamhaften Venusdarstellungen von Altmeistern denken. Im selben Jahr schloss Barraud einen Vertretungsvertrag mit der Galerie Moos in Genf, wo er sich bald niederliess.
Switzerland | CHF | 150 |
Europe | CHF | 250 |
Overseas | CHF | 320 |