Málaga 1881 - 1973 Mougins
Sale time 13-09-2024,
about 17:25 h (CET)
(+/- 30 min)
1922
Red chalk drawing on wove paper
24x31 cm
Signed "Picasso" by the artist upper right. With the blindstamp "Montgolfier"
Christian Zervos, Pablo Picasso, Œuvres de 1920-1922, vol. 4, Paris 1951, no. 451
Zwemmer Gallery, London
William Penn Publishing (Norman Blaustein), New York (1967-1987)
Collecton Irving Zucker, New York, by inheritance to
Private collection USA
Fresh colours, the paper minimally browned, traces of old mounting on the reverse. In overall very good condition
From May to September 1921, Pablo Picasso moved into a house in Fontainebleau with his wife, the dancer Olga Stepanovna Khokhlova, and their son Paulo, who was born on 4 February of the same year. Olga's motherhood led to numerous drawings and paintings entitled "Maternité / Mère et enfant", which were created in a garage that had been converted into a studio. Picasso also treated the theme metaphorically on several occasions, for example by making the "well" or the "woman with the water jug" a symbol of the giver of life. The mother and child motif also introduced a new style into Picasso's oeuvre, with more classical, rounded forms. During this time, he increasingly distanced himself from Cubism. Back in Paris, he produced further works on the subject in this neoclassical style, including a series of red chalk drawings, to which this work belongs. These drawings provide a highly intimate insight into Picasso's family life and are a very personal documentation of his eldest son's growing up. The work offered here is a particularly beautiful example from this series: almost in the old Italian allegorical manner of drawing, he shows his wife as a goddess at peace with herself, with the little child sitting on her lap, powerful and demanding.
1922
Rötelzeichnung auf Velin
24x31 cm
Oben rechts vom Künstler signiert "Picasso". Mit dem Blindstempel "Montgolfier"
Christian Zervos, Pablo Picasso, Œuvres de 1920-1922, Bd. 4, Paris 1951,
Zwemmer Gallery, London
William Penn Publishing (Norman Blaustein), New York (1967-1987)
Slg. Irving Zucker, New York, durch Erbschaft an
Privatsammlung USA
Farbfrisch, das Papier minim gebräunt, rückseitig Spuren alter Montierungen. In sehr guter Gesamterhaltung.
Von Mai bis September 1921 bezog Pablo Picasso mit seiner Ehefrau, der Tänzerin Olga Stepanowna Chochlowa, und dem am 4. Februar desselben Jahres geborenen Sohn Paulo ein Haus in Fontainebleau. Olgas Mutterschaft führte zu zahlreichen Zeichnungen und Gemälden mit dem Titel "Maternité / Mère et enfant", die in einer zum Atelier umfunktionierten Garage entstanden. Picasso bearbeitete das Thema dabei auch mehrfach metaphorisch, indem er etwa die "Quelle" oder die "Frau mit dem Wasserkrug" zum Symbol der Lebensspenderin machte. Mit dem Motiv Mutter und Kind hielt auch ein neuer Stil mit eher klassischen, runden Formen Einzug in Picassos Œuvre. Immer stärker entfernte er sich in dieser Zeit vom Kubismus. Zurück in Paris entstanden weitere Arbeiten zum Thema in diesem neoklassischen Stil, darunter auch eine Reihe von Rötelzeichnungen, zu denen das hier angebotene Blatt gehört. Diese Zeichnungen sind äussert intime Einblicke in Picassos Familienleben und eine sehr persönliche Dokumentation des Heranwachsens seines ältesten Sohnes. Die hier angebotene Arbeit ist ein besonders schönes Beispiel aus dieser Serie: Fast in alter italienisch-allegorischer Zeichnungsmanier zeigt er seine Ehefrau wie eine in sich ruhende Göttin, auf deren Schoss kraftvoll und fordernd das kleine Kind sitzt.
Switzerland | CHF | 130 |
Europe | CHF | 230 |
Overseas | CHF | 290 |