• Artist / lot n°
  • Text search
  • Technique search
  • Stylistic period search
  • Online catalogue

    • Overview
    • Overview
    Paul Klee  : Italienischer Hof , 1920 - work number 1920.152
    Paul Klee  : Italienischer Hof , 1920 - work number 1920.152
    Paul Klee : 167 Italienischer Hof
    Paul Klee : 167 Italienischer Hof
    Paul Klee : 167 Italienischer Hof
    Paul Klee : 167 Italienischer Hof
    Paul Klee : 167 Italienischer Hof
    Paul Klee : 167 Italienischer Hof

    Paul Klee

    Münchenbuchsee bei Bern 1879 - 1940 Muralto

    167   

    Italienischer Hof

    Estimate CHF 150'000

    Post-auction sale request
    13.09.2024
    German version below
    Shipping fees

    1920 - work number 1920.152

    Ink and watercolour on Canson paper mounted on cardboard

    24x15.8 cm, image with text; 27x17.6 cm, cardboard

    Signed "Klee" in ink by the artist lower left in the picture, dated below on the support above the final line, with the work number and titled "1920 152 Italienischer Hof"

    Catalogue Raisonné

    Paul Klee Foundation, Catalogue raisonné, vol. 3, Works 1919-1922, Bern 1999, No. 2497

    Provenance

    Collection Otto Ralfs, Brunswick (from 1931)

    Collection Paula Dörner, Krefeld

    Collection Edgar Deswatines, Krefeld (until 1978)

    Fischer Fine Art, London, Inv. No. CF 5678

    Modern Gallery Otto Stangl, Munich

    Collection Gianfranco Ambrosini, Verbier (until 1985)

    Galerie Beyeler, Basel, inv. no. 10612 (1985-1987), acquired there by

    Private collection Switzerland

    Exhibitions

    Bern 1921, Kunsthalle, Alice Bailly et al, cat. no. 240

    London 1979, Fischer Fine Art, Paul Klee 1879-1940, cat. no. 12

    Munich 1979/1980, Städtische Galerie im Lenbachhaus, Paul Klee - Das Frühwerk 1883-1922, cat. no. 431

    Condition

    Minimally browned. In very good condition and fresh in colour

    Comments

    Towards the end of the First World War, Paul Klee achieved his artistic and commercial breakthrough, supported in particular by Herwarth Walden and his gallery "Sturm". Klee lived with his wife Lily and their son Felix, born in 1907, in Munich, where he joined the Räterepublik (Soviet Republic) in 1919. After its suppression, he fled to Zurich, where he met artists from the DADA movement, including Tristan Tzara, Hans Arp, Marcel Janco and Hans Richter. In May 1920, Klee had his first solo retrospective at the Galerie Goltz in Munich, with 371 works. During a visit to Marianne von Werefkin and Alexej von Jawlensky in Ascona at the end of 1920, Klee received a telegram appointing him as a master at the Bauhaus in Weimar.

    It was during this time that he painted "Italienischer Hof". The watercolour is vaguely reminiscent of Piranesi's fantastic architectural structures. The staircases leading to nowhere have a Dadaist, surreal effect, but one can also sense Klee's interest in architecture. The colour accents in orange, yellow and blue make the "architectural structure" seem to float. A very detailed drawing.


     
     

    Italienischer Hof


    1920 - Werknummer 1920.152

    Tusche und Aquarell auf Canson Papier, auf Karton aufgelegt

    24x15,8 cm, Darstellung mit Schrift; 27x17,6 cm, Unterlagekarton

    Unten links im Bild vom Künstler in Tusche signiert "Klee", darunter auf Unterlage über dem Abschlussstrich datiert, mit der Werknummer und betitelt "1920 152 Italienischer Hof"

    Werkverzeichnis

    Paul Klee Stiftung, Catalogue raisonné, Band 3, Werke 1919-1922, Bern 1999, Nr. 2497

    Provenienz

    Slg. Otto Ralfs, Braunschweig (ab 1931)

    Slg. Paula Dörner, Krefeld

    Slg. Edgar Deswatines, Krefeld (bis 1978)

    Fischer Fine Art, London, Inv. Nr. CF 5678

    Moderne Galerie Otto Stangl, München

    Slg. Gianfranco Ambrosini, Verbier (bis 1985)

    Galerie Beyeler, Basel, Inv. Nr. 10612 (1985-1987), dort erworben von

    Privatsammlung Schweiz

    Ausstellungen

    Bern 1921, Kunsthalle, Alice Bailly et al., Kat. Nr. 240

    London 1979, Fischer Fine Art, Paul Klee 1879-1940, Kat. Nr. 12

    München 1979/1980, Städtische Galerie im Lenbachhaus, Paul Klee - Das Frühwerk 1883-1922, Kat. Nr. 431

    Zustand

    Minim gebräunt. Farbfrisch und in sehr guter Gesamterhaltung

    Erläuterungen

    Gegen Ende des Ersten Weltkriegs gelang Paul Klee der künstlerische und kommerzielle Durchbruch, vor allem gefördert durch Herwarth Walden und dessen Galerie "Sturm". Klee lebte mit seiner Ehefrau Lily und dem 1907 geborenen Sohn Felix in München, wo er sich 1919 der Räterepublik anschloss. Nach deren Niederschlagung floh er nach Zürich und traf dort Künstler der DADA-Bewegung, darunter Tristan Tzara, Hans Arp, Marcel Janco und Hans Richter. Im Mai 1920 fand in der münchener Galerie Goltz die erste retrospektive Einzelausstellung mit 371 Werken statt. Bei einem Besuch in Ascona bei Marianne von Werefkin und Alexej von Jawlensky Ende 1920 erreichte Klee das Berufungstelegramm als Meister an das Bauhaus in Weimar.

    In dieser Zeit entstand auch "Italienischer Hof". Das Aquarell erinnert entfernt an Piranesis phantastische Architekturgebilde. Die ins Nichts führenden Treppen wirken durchaus dadaesk-surreal, man spürt aber auch Klees Interesse für Architektur. Die in Orange, Gelb und Blau gesetzten Farbakzente lassen das "Architekturgebilde" förmlich schweben. Eine sehr fein ausgearbeitete Zeichnung.


     
     
     
    Estimated shipping fees
    Switzerland CHF130
    Europe CHF230
    Overseas CHF290

    KORNFELD
    Excellence and Expertise since 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Switzerland • Tel +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • By continuing your browsing on this site, you agree to the use of cookies to improve your user experience. Read our privacy statement.    Agree