Circa 1936
Bronze
Height: 149.1 cm
Stamped "AG 025", signed "A. Giacometti" on one leg
Certificate of authenticity from the Comité Giacometti, Paris, dated April 2018, is available in copy
The sculpture is listed in the electronic catalogue raisonné of the Fondation Alberto et Annette Giacometti under the number AGD 3944
Collection Eberhard Kornfeld, Bern, acquired directly from the artist
Adolphe Chanaux, Jean-Michel Frank, Paris 1980, p. 204 (other cast)
With dark, greenish patina, electrified. In perfect condition
In 1929, Alberto Giacometti met the interior architect and furniture designer Jean-Michel Frank through Man Ray and from then on also devoted himself to designing furniture. These were first developed in plaster and later cast in bronze. Some were patinated, others even gilded. Some pieces were also cast in plaster.
Some art critics criticised Giacometti's work for being "commercial art". The artist later defended himself by saying that each object had undergone the same creative process as free art and even said that a lamp was ultimately also a sculpture for him. It was in his collaboration with Jean-Michel Frank that Giacometti's work with design was at its most fruitful, producing over fifty different objects in the 1930s. He produced many of his most iconic design pieces for Frank, including the three floor lamps offered here, "Figure", "Étoile" and "Osselet". Giacometti strove for an aesthetic based on an archaic-antique historicism. He did not allow himself to be distracted by individual functional aspects when working on the objects, but always viewed the individual elements as part of a higher sculptural whole. "Figure" shows a female figure resting on crescent-shaped shoulders, the shaft stands on a round base and looks like a slender, modelled body. The work on the lamp certainly had an influence on "Femme qui marche", which was developed from 1932 onwards, and almost prophetically anticipates the slender figures that were to be created later. "Étoile" stands on a three-legged base, the shaft is evenly shaped and only interrupted by three small bulges running round it. At the top, "triangles" protrude from the shaft, which unfold to form a star. Finally, the "Osselet" model stands on a complex, three-legged base with a thin shaft. The ornament is vaguely reminiscent of fragile bone structures.
From the outset, Alberto’s brother Diego assisted the artist in the production of the objects, and later Alberto even handed over the entire manufacturing process to him, including the patination. Some of the everyday objects were made in small numbers, while others were produced in large quantities. Eberhard W. Kornfeld bought the three lamps directly from the artist's studio for his private rooms.
Um 1936
Bronze
Höhe: 149,1 cm
Auf einem Bein signiert "A. Giacometti". Eingestanzt "AG 025"
Echtheitsbestätigung des Comité Giacometti, Paris, datiert vom April 2018, liegt vor.
Die Skulptur figuriert im elektronischen Werkverzeichnis der Fondation Alberto et Annette Giacometti unter der Nummer AGD 3944
Slg. Eberhard Kornfeld, Bern, direkt beim Künstler erworben
Adolphe Chanaux, Jean-Michel Frank, Paris 1980,
Mit dunkler, grünlicher Patina, elektrifiziert. Tadellos erhalten
1929 lernte Alberto Giacometti durch Vermittlung von Man Ray den Innenarchitekten und Möbeldesigner Jean-Michel Frank kennen und widmete sich fortan auch der Gestaltung von Einrichtungsgegenständen. Entwickelt wurden diese zuerst in Gips und später in Bronze gegossen. Manache wurden patiniert, andere gar vergoldet. Einzelne Stücke wurden auch in Gips gegossen.
Einige Kunstkritiker bemängelten Giacomettis Schaffen für "Gebrauchskunst". Der Künstler rechtfertigte sich später dahingehend, dass jedes Objekt den selben Kreationsprozess wie die freie Kunst durchlaufen habe und meinte gar, dass eine Lampe im Endeffekt auch eine Skulptur für ihn sei. In der Zusammenarbeit mit Jean-Michel Frank war Giacomettis Schaffen mit Design am Fruchtbarsten und brachte in den 1930er Jahren über fünfzig verschiedene Objekte hervor. Für Frank lieferte er viele seiner ikonischsten Designstücke, darunter die drei hier angebotenen Stehlampen "Figure", "Étoile" und "Osselet" . Giacometti bemühte sich um eine Ästhetik, die auf einem archaisch-antikisierenden Historismus beruhte. Er liess sich bei der Bearbeitung der Objekte nicht von funktionalen Einzelaspekten ablenken, sondern betrachtete die einzelnen Elemente stets als Teil eines übergeordneten, skulpturalen Ganzen. "Figure" zeigt eine auf sichelförmigen Schultern ruhende Frauenfigur, der Schaft steht auf einer runden Basis und wirkt wie ein schlanker, modellierter Körper. Die Arbeit an der Lampe hatte sicherlich einen Einfluss auf die ab 1932 entwickelte "Femme qui marche" und nimmt fast prophetisch die schlanken Figuren auf, die später entstehen sollten. "Étoile" steht auf einem dreibeinigen Fuss, der Schaft ist gleichmässig ausgestaltet und nur von drei umgehenden, kleinen Wülsten unterbrochen. Oben ragen "Dreicke" aus dem Schaft, die sich zu einem Stern auffalten. Das Modell "Osselet" schliesslich steht auf einem komplexen, dreibeinigen Fuss mit dünnem Schaft. Das Ornament erinnert entfernt an fragile Knochenstrukturen.
Sein Bruder Diego unterstützte den Künstler von Anfang an bei der Produktion der Objekte, später übergab er diesem sogar den kompletten Herstellungsprozess bis hin zur Patinierung. Von einigen Gebrauchsobjekten entstanden nur wenige Exemplare, andere wurden in grösser Zahl hergestellt. Eberhard W. Kornfeld kaufte die drei Lampen. direkt im Atelier des Künstlers für seine Privaträume.
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