Quincy 1935 - 2024 New York
1989
Stone sculpture made of Belgian limestone
15x15x15 cm, cube; 45x15x45 cm, whole composition
Certificate of authenticity, signed by the artist and dated 22 March 2007, is available as copy
Work number RS1989-61
Gallery Konrad Fischer, Düsseldorf, purchased there in 2006 by
Private collection Switzerland
Some parts of the cubes somewhat bumped. In very good condition
From the early 1960s, Carl Andre worked on his minimalist sculptures, with which he revolutionised the concept of sculpture. The rigour of the geometric forms, executed in materials such as iron, copper or stone, and the juxtaposition and repetition of identical elements are astonishing in their simplicity. Andre thus redefined the space around the artwork; in some works, the viewers are even encouraged to walk over the artwork, effectively becoming part of it. From the late 1980s onwards, he often used the stone "Belgica Blue" (Belgian Granite / Belgian Black). The name is misleading because it is not granite, but a dark, blue-black limestone. This limestone, often decorated with fossilised sea lilies, was often used by sculptors; Käthe Kollwitz' sculptural masterpiece "Trauerndes Elternpaar", which she created for the German military cemetery at Vladslo in West Flanders, is worth mentioning alongside many other works. Andre thus used a stone that is considered a "classic" in sculpture to realise his revolutionary new sculptural approach.
"Still Blue Wall" consists of nine cubes, each with a side length of 15 cm. Reminiscent of monumental ashlar walls, "Still Blue Wall" surprises with its clear austerity in the smallest of spaces. A typical work by the great sculptor, who died only this year.
1989
Steinskulptur aus belgischem Kalkstein "Belgisch Granit/Belgisch Schwarz" bzw. "Pierre de Tournai"
15x15x15 cm, Würfel; 45x15x45 cm, Gesamtkomposition
Echtheitszertifikat, signiert vom Künstler und datiert vom 22. März 2007, liegt vor
Werknummer RS1989-61
Galerie Konrad Fischer, Düsseldorf, dort 2006 angekauft von
Schweizer Privatsammlung
Würfel teilweise etwas bestossen. In sehr guter Erhaltung
Seit Anfang der 1960er-Jahre arbeitete Carl Andre an seinen minimalistischen Skulpturen, mit denen er den Begriff der Skulptur revolutionierte. Die Strenge der in Materialien wie Eisen, Kupfer oder Stein ausgeführten geometrischen Formen und die Aneinanderreihung und Wiederholung gleicher Elemente verblüffen in ihrer einfachen Art. Damit definierte Andre den Raum um das Kunstwerk neu; bei manchen Arbeiten sollen die Betrachtenden sogar über das Kunstwerk gehen, sodass sie selbst faktisch Teil der Arbeit werden. Ab Ende der 1980er-Jahre verwendete er oft den Stein "Belgica Blue" (Belgisch Granit / Belgisch Schwarz). Der Name ist irreführend, denn es handelt sich nicht um Granit, sondern um einen dunklen, blau-schwarzen Kalkstein. Dieser Kalkstein, oft mit versteinerten Seelilien versehen, wurde von Bildhauenden gerne verwendet; erwähnt sei neben vielen anderen Werken Käthe Kollwitz’ skulpturales Hauptwerk "Trauerndes Elternpaar", das sie für den deutschen Soldatenfriedhof in Vladslo in Westflandern schuf. Andre benutzte also einen Stein, der als "Klassiker" in der Bildhauerei gilt, um seinen revolutionär neuen plastischen Ansatz zu realisieren.
"Still Blue Wall" besteht aus neun Kuben mit einer Seitenlänge von je 15 cm. Die "stille Wand" erinnert an monumentale Quadermauern, verblüfft aber durch ihre klare Strenge auf kleinstem Raum. Eine typische Arbeit des erst in diesem Jahr verstorbenen grossen Bildhauers.
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