Argentan 1881 - 1955 Gif-sur-Yvette
1954-1955
Gouache and Indian ink over pencil
42x32 cm
Titled by another hand on the reverse and with the estate number "G-467".
Intended for the "Répertoire des œuvres sur papier de Fernand Léger", in preparation by Irus Hansma. Confirmation on photo no. 754042023, dated 19 April 2023, available
Calmels-Cohen auction, Paris, 8 April 2002, lot 125, acquired there from an international private collection.
On wove paper (papier vélin), minimally browned. Traces of an old mounting at the back. Fresh colours, in good overall condition.
Paris in the early 1950s was a vibrant city. The Second World War had recently ended, many international artists came to the French metropolis and encountered a vibrant art scene. So it is not surprising that the theme of the "city" virtually forced itself upon them. Alberto Giacometti thought about a series of prints on Paris (it was published posthumously by Tériade in 1969 under the title "Paris sans fin"), and Fernand Léger also began to deal with the city from 1954. Originally, a text by Blaise Cendrars was to accompany the planned series of prints. Numerous preliminary works were done for the project, but the unexpected death of the artist brought the work to a halt in 1955. Together with the artist's widow Nadia Léger, Tériade published the series of 29 coloured lithographs posthumously on the basis of the existing sketches and with stamp signature in 1959 in an edition of 180 copies and 20 copies "hors commerce". The prints were transposed and printed by Mourlot. However, Cendrars' text was now no longer part of the project and was not published separately until 1987
The "Vespasiennes" (named after the Roman emperor Vespasian because of his introduction of public toilets) were public "urinoirs"; here dramatically staged by Léger - and yet full of wit with the dog that is probably waiting for its "master" in front of the toilet. The motif was finally discarded by Nadia Léger and Tériade for the lithograph series.
We thank Irus Hansma for the valuable information about the work
1954-1955
Gouache und Tusche über Bleistift
42x32 cm
Rückseitig von fremder Hand betitelt und mit der Nachlassnummer "G-467"
Vorgesehen für das "Répertoire des œuvres sur papier de Fernand Léger", in Vorbereitung durch Irus Hansma. Bestätigung auf Foto
Auktion Calmels-Cohen, Paris, 8. April 2002, Los 125, dort erworben von Internationaler Privatsammlung
Auf Velin, minim gebräunt. Rückseitg Spuren einer alten Montierung. Frisch in den Farben, in guter Gesamterhaltung
Das Paris der beginnenden 1950er Jahre war eine pulsierende Stadt. Der Zweite Weltkrieg war vor kurzer Zeit zu Ende gegangen, viele internationale Kunstschaffende kamen in die französische Metropole und trafen dort auf eine vibrierende Kunstszene. So erstaunt es nicht, dass sich das Thema der "Stadt" quasi aufdrängte. Alberto Giacometti dachte über eine Graphikfolge zu Paris nach (sie wurde unter dem Titel "Paris sans fin" posthum 1969 von Tériade publiziert), und auch Fernand Léger begann sich ab 1954 mit der Stadt auseinanderzusetzen. Ursprünglich sollte ein Text von Blaise Cendrars die geplante Graphikfolge begleiten. Es entstanden zahlreiche Vorarbeiten zum Projekt, der unerwartete Tod des Künstlers brachte jedoch 1955 die Arbeit zum Erliegen. Zusammen mit der Künstlerwitwe Nadia Léger publizierte Tériade die Folge von 29 farbigen Lithographien posthum auf der Basis der vorhandenen Skizzen und mit Stempelsignatur 1959 in einer Auflage von 180 Exemplaren und 20 Exemplaren "hors commerce". Die Graphiken wurden von Mourlot umgesetzt und gedruckt. Der Text Cendrars war nun aber nicht mehr Teil des Projekts und wurde erst 1987 separat veröffentlicht
Die "Vespasiennes" (nach dem römischen Kaiser Vespasian benannt wegen dessen Einführung öffentlicher Toiletten) waren öffentliche "Urinoirs"; hier von Léger dramatisch in Szene gesetzt - und doch voller Witz mit dem Hund, der vor der Toilette wohl auf sein "Herrchen" wartet. Das Motiv wurde schliesslich von Nadia Léger und Tériade für die Lithographie-Folge verworfen
Wir danken Irus Hansma für die wertvollen Informationen zum Werk
Switzerland | CHF | 130 |
Europe | CHF | 230 |
Overseas | CHF | 290 |