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Le Havre 1901 - 1985 Paris
2 July 1949
Oil on fibreboard
50x61 cm
Signed and dated by the artist on the upper right "J. Dubuffet 49", inscribed on the reverse "49.34"
Max Loreau, Catalogue des travaux de Jean Dubuffet, fascicule V: Paysages grotesques, Paris 1990, no. 76, pag. 52, reprod.
Sidney Janis Gallery, New York, with label on the reverse.
The Redfern Gallery Ltd, London, label on reverse, purchased there in 1968 by
Collection Robert Elkan
Auction Cornette de Saint Cyr, Paris, 2 July 2003, lot 8, bought there by
International private collection
The paint layer intact, minimal rubbing at the edges of the picture from the framing. In the original mounting by the artist. Fresh in colour and in impeccable overall condition
From 1947 to 1949, Jean Dubuffet made three trips to the Sahara, in particular to El Goléa in Algeria. The present painting was created shortly after the artist's return from his third and final trip and extends the revolutionary cycle of works inspired by his stay in the Algerian desert. Encouraged by his recent experiences in the desert, he began to devote himself to landscape painting. However, these were not to be desert scenes, as they had been after Dubuffet's earlier travels. The pictures now do not depict a real place, they are "paysages grotesques", inspired by the hot sands of the Sahara and its inhabitants. The confrontation with the Bedouins, their rituals and their close connection with the vast sands of Algeria intensified Dubuffet's interest in "Art Brut". He sought to use the subjects he found to further free himself from the shackles of intellectualism and academic ambition
By spreading a mortar-like mixture of colours generously on the paint support, he creates a roughly painted, impasto surface reminiscent of hard, crusted earth "baked" in the heat of the sun. The artist then works on this layer of paint by spreading it, scoring or scraping it to give the painting an almost sculptural depth. From the deep incisions he works out the contours of the figures, giving the impression that the figures would emerge from the earth itself.
"Personnage levant les bras dans un paysage" is an impressive example of Dubuffet's series of "paysages grotesques" from 1949. In contrast to the more frequent multi-figure paintings, here the viewer's gaze is focused on a single, large figure, whose outstretched arms almost sculpturally take up the entire pictorial space. A few vegetal elements or hands (as is often the case in the paintings) frame the figure and thus "ground" it; a small strip of blue sky flickers above the scenery. The composition becomes a rarely dense whole, a connection of several spatial levels; it is a painting of special quality
2. Juli 1949
Öl auf Holzfaserplatte
50x61 cm
Oben rechts vom Künstler signiert und datiert "J. Dubuffet 49", rückseitig bezeichnet mit "49.34"
Max Loreau, Catalogue des travaux de Jean Dubuffet, fascicule V: Paysages grotesques, Paris 1990,
Sidney Janis Gallery, New York, rückseitig mit Etikett
The Redfern Gallery Ltd., London, rückseitig mit Etikett, dort 1968 angekauft von
Slg. Robert Elkan
Auktion Cornette de Saint Cyr, Paris, 2. Juli 2003, Los 8, dort angekauft von
Internationale Privatsammlung
Die Farbschicht intakt, minimste Abreibungen an den Bildkanten von der Rahmung. In der originalen Montierung des Künstlers. Farbfrisch und in tadelloser Gesamterhaltung
Von 1947 bis 1949 unternimmt Jean Dubuffet drei Reisen in die Sahara, insbesondere nach El Goléa in Algerien. Das vorliegende Gemälde entsteht kurz nach der Rückkehr des Künstlers von seiner dritten und letzten Reise und erweitert den revolutionären Zyklus von Werken, die von seinem Aufenthalt in der algerischen Wüste inspiriert wurden. Ermutigt durch seine jüngsten Erfahrungen in der Wüste, beginnt er, sich der Landschaftsmalerei zu widmen. Es sollten jedoch keine Wüstenszenen sein, wie sie nach Dubuffets früheren Reisen entstanden sind. Die Bilder geben nun keinen realen Ort wieder, es sind "paysages grotesques", inspiriert vom heissen Sand der Sahara und ihren Bewohnerinnen und Bewohnern. Die Auseinandersetzung mit den Beduinen, ihren Ritualen und ihrer engen Verbundenheit mit den weiten Sandflächen Algeriens verstärkte Dubuffets Interesse für die «Art Brut». Er versuchte, sich mit den vorgefundenen Themen weiter von den Fesseln des Intellektualismus und des akademischen Ehrgeizes zu befreien
Indem er eine mörtelähnliche Farbmischung grosszügig auf den Farbträger verteilt, schafft er eine grob gemalte, pastose Oberfläche, die an harte, verkrustete und in der Hitze der Sonne "gebackene" Erde erinnert. Der Künstler bearbeitet danach diese Malschicht, indem er sie verstreicht, einritzt oder abschabt, um der Malerei damit eine beinahe skulpturale Tiefe zu geben. Aus den tiefen Einschnitten arbeitet er die Konturen der Figuren heraus, so dass die Vorstellung erweckt wird, dass die Figuren aus der Erde selbst hervorgehen würden
"Personnage levant les bras dans un paysage" ist ein eindrucksvolles Beispiel für Dubuffets Serie der "paysages grotesques" von 1949. Anders als in den öfter vorkommenden Mehrfigurengemälden fokussiert sich der Blick hier auf eine einzige, grosse Figur, die mit den ausgestreckten Armen beinahe plastisch den ganzen Bildraum einnimmt. Einige vegetabile Elemente bzw. Hände (wie oft in den Gemälden) rahmen die Gestalt ein und "erden" sie damit, oben flimmert ein kleiner Streifen blauen Himmels über der Szenerie. Die Komposition wird zu einem selten dichten Ganzen, einer Verbindung mehrerer räumlicher Ebenen; es ist ein Gemälde von besonderer Qualität
Note: The image cannot be displayed for legal reasons. For more information, see the PDF of the catalogue: Link to PDF