Wien 1793 - 1865 Hinterbrühl
1842
Oil on wood panel
36.9x29.8 cm
Signed and dated by the artist in oil paint lower right "Waldmüller 1842"
Feuchtmüller 672
Gustav Nebehay, Vienna, 1917
Private collection Switzerland
Winterthur 1955, Kunstmuseum, Ausstellung Europäische Meiste, Cat. No. 216 (there titled "Damenbildnis")
Impeccable condition
Unfortunately, nothing is known about Baroness Vries. The painting can be placed in a series of portraits created by Ferdinand Georg Waldmüller around 1842, which testify to his great skill in bringing out the different characters of the sitters. Waldmüller was equally successful in his work in landscape painting as well as in portrait and genre painting. Although he is still considered by many to be a simple painter of a "Biedermeier idyll", he was an early advocate of open-air painting and can be seen as one of the early pioneers of realistic painting
1842
Öl auf Holzplatte
36,9x29,8 cm
Unten rechts vom Künstler in Ölfarbe signiert und datiert "Waldmüller 1842"
Feuchtmüller 672
Gustav Nebehay, Wien, 1917
Privatsammlung Schweiz
Winterthur 1955, Kunstmuseum, Ausstellung Europäische Meister,
Tadellos in der Erhaltung
Über die Baronin Vries ist leider nichts bekannt. Das Gemälde lässt sich in eine Reihe von Bildnissen einordnen, die Ferdinand Georg Waldmüller um 1842 geschaffen hat und die von seinem grossen Können zeugen, die unterschiedliche Charaktere der Dargestellten hervorzuheben. Waldmüller war in seinem Schaffen sowohl in der Landschafts- als auch in der Porträt- und Genremalerei gleichermassen erfolgreich. Gilt er noch vielen als einfacher Maler einer "Biedermeieridylle", hat er sich doch schon sehr früh für die Freilichtmalerei eingesetzt und kann als einer der frühen Wegbereiter der realistischen Malerei gesehen werden
Switzerland | CHF | 145 |
Europe | CHF | 255 |
Overseas | CHF | 330 |