Löiten 1863 - 1944 Oslo
1902
Woodcut in colours
39.5x26 cm, illustration; 52.8x51.5 cm, sheet size
Signed on the lower right by the artist "E Munch" and dated next to it "1915".
Woll 204/III/2 (from IV/3)
Private collection USA
Perfect impression on very thin Japan paper. With light margins/browning in the outer paper margin and studio marks. Printed from two woodblocks probably by the printer Nielsen
The woodcut is based on Munch's etching of the same name from 1895 (CR no. 23) and the oil painting "The Kiss" from 1897, which is now in the Munch Museum in Oslo. Although Munch never met the artist Auguste Rodin (1840-1917) personally, he was strongly influenced and inspired by his sculptures, such as his "The Kiss". From 1895 onwards he developed the theme further into the four woodcuts (CR nos. 114, 115, 124 and 204) of the same title. The woodcut offered here is the fourth variant of the theme and shows Munch's working method very well: He cuts the wooden plate into two parts and prints them individually or in combination with a second base plate. He partially turns the base plate so that a slightly different view emerges. You can recognise this by the knotholes that are on the left or right edge. In this case, he prints the kissing couple in black over the grey base plate
1902
Farbiger Holzschnitt
39,5x26 cm, Darstellung; 52,8x51,5 cm, Blattgrösse
Unten rechts vom Künstler signiert "E Munch" und daneben datiert "1915"
Woll 204/III/2 (v. IV/3)
Privatsammlung USA
Ausgezeichneter Druck auf hauchdünnem Japan. Mit Lichtrand/Bräunung im äusseren Papierrand und Atelierspuren. Von zwei Holzstöcken wohl vom Drucker Nielsen gedruckt
Der Holzschnitt basiert auf Munchs gleichnamiger Radierung von 1895 (WK Nr. 23) und dem Ölgemälde «Der Kuss» von 1897, das sich heute im Munch-Museum in Oslo befindet. Obwohl Munch den Künstler Auguste Rodin (1840-1917) nie persönlich kennengelernt hat, wird er stark von dessen Skulpturen beeinflusst und inspiriert, etwa von dessen "Der Kuss". Die Thematik entwickelt er ab 1895 weiter zu den vier Holzschnitten (WK Nrn. 114, 115, 124 und 204) gleichen Titels. Der hier angebotene Holzschnitt ist die vierte Variante des Themas und zeigt sehr schön Munchs Arbeitsweise: Er schneidet die Holzplatte in zwei Teile und druckt sie einzeln oder in Kombination mit einer zweiten Grundplatte. Die Grundplatte dreht er zum Teil, so dass eine leicht veränderte Ansicht entsteht. Man erkennt dies an den Astlöchern, die am linken oder rechten Rand liegen. Im hier vorliegenden Fall druckt er das sich küssende, eng umschlungene Paar in Schwarz über die in Grau gehaltene Grundplatte