Bern 1853 - 1918 Genf
circa 1915
Oil on canvas
52x45 cm
Oskar Bätschmann/Paul Müller, Ferdinand Hodler, Catalogue raisonné of Paintings, Volume 2, The Portraits, Zurich 2012, no. 970
On the reverse with handwritten confirmation of authenticity by Hodler's executor Ernst Ramseyer, Bern, and the author of the catalogue raisonné C.A. Loosli, dated 23 May 1918.
Estate of the artist
Kunsthaus Zurich, Inv. no. 1201 (1918-1966)
Ernst Beyeler, Basel (1966)
Römerhof Gallery, Zurich (1967), purchased there by
Private collection Switzerland (1967-1997), through inheritance to
Private collection Switzerland
Wilhelm Wartmann, Hodler in Zürich, Zürich 1919, Neujahrsblatt Zürcher Kunstgesellschaft 1919, pag. 43, 46 (there titled and dated "Frauenkopf im Grünen, 1917"), pag. XI reprod.
Carl Albert Loosli, Ferdinand Hodler, Leben, Werk und Nachlass, vol. IV, pag. 83 cat. no. 743 (there titled and dated "Frau im Grünen, 1917").
Kunsthaus Zürich, Ferdinand Hodler, Berichthaus, Zurich 1931, no. 82 (listing a selection of Ferdinand Hodler's works kept in the Kunsthaus Zürich)
Werner Y. Müller, Die Kunst Ferdinand Hodlers, Gesamtdarstellung, vol. 2, Reife und Spätwerk 1895-1918, Zurich 1941, pag. 321 (there titled and dated "Italienerin, 1916 / 17"), pag. 495 reprod.
Hans Mühlestein/Georg Schmidt, Ferdinand Hodler 1853-1918, Sein Leben und sein Werk, Erlenbach-Zurich 1942, pag. 510
Bern 1921, Kunstmuseum, Hodler Gedächtnis-Ausstellung, cat. no. 614 (there titled and dated "Frauenkopf im Grünen, 1917").
Zurich 1935, Kunsthaus, Zurich Art Museum, Collection 1910 - 1935, cat. no. 463
Thun 1953, Kunstsammlung der Stadt Thun, Ausstellung Ferdinand Hodler 1853-1918, cat. no. 75 (there titled and dated "Frau im Grünen / Italienerin, 1916 / 17")
On the original stretcher, in the old nailing. Impeccable and perfectly fresh in condition. On the reverse of stretcher frame with exhibition labels and with handwritten collection inventory number "Kunsthaus Zürich S. Inv. 1201"
Between 1915 and 1917, Ferdinand Hodler painted many of his portraits outdoors. He used the colour red for the dress of the unknown as a complementary colour to the background dominated in green. By tilting the sitter's head, he reinforces the asymmetry of the figure set to the left in the picture
As the work was not signed by Hodler, only four days after the artist's death his executor noted in pencil on the back of the canvas a confirmation of authenticity, signed together with the author of the first catalogue raisonné C.A. Loosli on 23 May 1918: "Geneva / 23 May 1918 The undersigned, E. Ramseyer, notary of / Bern, in his capacity as executor of the will in the liquidation of the estate of / Dr. Ferd. Hodler, painter in Geneva, and / C. A. Loosli, writer in Bümpliz, / hereby attest that the above picture / (woman's head) was found in the estate of Mr. / Hodler and was painted by him and is, according to them, an original work by the master. / E. Ramseyer / C. A. Loosli"
Um 1915
Öl auf Leinwand
52x45 cm
Oskar Bätschmann/Paul Müller, Ferdinand Hodler, Catalogue raisonné der Gemälde, Band 2, Die Bildnisse, Zürich 2012,
Rückseitig mit handschriftlicher Echtheitsbestätigung von Hodlers Willensvollstrecker Ernst Ramseyer, Bern, und dem Autor des Werkkataloges C.A. Loosli, datiert vom 23. Mai 1918
Nachlass des Künstlers
Kunsthaus Zürich, Inv.
Ernst Beyeler, Basel (1966)
Galerie Römerhof, Zürich (1967), dort angekauft von
Privatsammlung Schweiz (1967-1997), durch Erbschaft an
Privatsammlung Schweiz
Wilhelm Wartmann, Hodler in Zürich, Zürich 1919, Neujahrsblatt Zürcher Kunstgesellschaft 1919, pag. 43, 46 (dort betitelt und datiert "Frauenkopf im Grünen, 1917"), pag. XI reprod.
Carl Albert Loosli, Ferdinand Hodler, Leben, Werk und Nachlass, Bd. IV, pag. 83
Kunsthaus Zürich, Ferdinand Hodler, Berichthaus, Zürich 1931,
Werner Y. Müller, Die Kunst Ferdinand Hodlers, Gesamtdarstellung, Bd. 2, Reife und Spätwerk 1895-1918, Zürich 1941, pag. 321 (dort betitelt und datiert "Italienerin, 1916 / 17"), pag. 495 reprod.
Hans Mühlestein/Georg Schmidt, Ferdinand Hodler 1853-1918, Sein Leben und sein Werk, Erlenbach-Zürich 1942, pag. 510
Bern 1921, Kunstmuseum, Hodler-Gedächtnis-Ausstellung,
Zürich 1935, Kunsthaus, Kunsthaus Zürich, Sammlung 1910 - 1935,
Thun 1953, Kunstsammlung der Stadt Thun, Ausstellung Ferdinand Hodler 1853-1918,
Auf dem originalen Chassis, in der alten Nagelung. Tadellos und vollkommen frisch in der Erhaltung. Rückseitig auf Keilrahmen mit Ausstellungsetiketten und mit handschriftlicher Sammlungsinventarnummer "Kunsthaus Zürich S. Inv. 1201"
Zwischen 1915 und 1917 malte Ferdinand Hodler viele seiner Porträts im Freien. Er verwendete für das Kleid der Unbekannten die Farbe Rot als Komplementärfarbe zum in Grün dominierenden Hintergrund. Durch die Neigung des Kopfes der Dargestellten verstärkt er die Asymmetrie der nach links im Bild gesetzten Figur
Da das Werk nicht von Hodler signiert wurde, notierte sein Willensvollstrecker nur vier Tage nach dem Tod des Künstlers in Bleistift auf die Rückseite der Leinwand eine Echtheitsbestätigung, unterzeichnet zusammen mit dem Autor des ersten Werkkataloges C.A. Loosli am 23. Mai 1918: "Genf / 23. Mai 1918 Die Unterzeichnenden, E. Ramseyer, Notar von / Bern, in seiner Eigenschaft als Willens- / vollstrecker in der Erbschaftsliquidation des / Herrn Dr. Ferd. Hodler, Maler in Genf, und / C. A. Loosli, Schriftsteller in Bümpliz, / bezeugen hiermit, das(s) vorstehende Bild / (Frauenkopf) sich im Nachlass des Herrn / Hodler vorgen. vorfand und von diesem / gemalt worden ist und dem gemäss ein / Originalwerk des Meisters ist. / E. Ramseyer / C. A. Loosli"