Untermhaus 1891 - 1970 Singen
1922
Watercolour over drawing in pencil
48.6x36.6 cm
Signed, dated and numbered by the artist in pencil at upper left "Dix 22/153", inscribed on the reverse "Mord / Scene I"
Suse Pfäffle, Otto Dix, Werkverzeichnis der Aquarelle und Gouachen, Stuttgart 1991, A 1922/9
Klihm Gallery, Munich
Marlborough Fine Art Ltd, London
Christie's auction, New York, 12 May 1988, lot 142
The Janet and Marvin Fishman Collection, Milwaukee (1991)
Auction Karl & Faber, Munich, 28 October 2010, lot 30
Private collection Germany
Brigid S. Barton, Otto Dix and Die Neue Sachlichkeit 1918-1925. Michigan, University Microfilms Inc, Ann Arbor 1981, pag. 141, V B 8.
Berlin 1961, Galerie Nierendorf, Otto Dix, Bilder, Aquarelle, Zeichnungen, Das graphische Gesamtwerk 1913-1960, cat. no. 19, pag. 9 reprod.
Berlin 1963, Congress Hall, Otto Dix. Ölgemälde 1913-1963, Aquarelle, Das graphische Werk Berlin, cat. no. 103
Milan 1964, Galleria del Levante, Otto Dix, Personale retrospettiva, cat. no. 19
Munich 1970, Klihm Gallery, Otto Dix, Aquarelle, Zeichnungen, Radierungen 1920-1927, cat. no. 4 reprod.
Paris 1970, Goethe-Institut, Otto Dix, Aquarelles, Dessins, cat. no. 9
Essen/Frankfurt am Main/Bielefeld 1971/72, Museum Folkwang/Kunstverein/Kunsthalle, Otto Dix, Aquarelle, Zeichnungen, Radierfolge „Der Krieg“, cat. no. 74 reprod.
Rome 1972, Galleria Giulia, Goethe Institut, Biblioteca Germanica, Otto Dix, Acquarelli, disegni, incisioni, cat. no. 74
Vienna 1974, Galerie Herzog im Pferdestall, Otto Dix, cat. no. 71
Milwaukee/Berlin/Frankfurt am Main/Emden/New York/Omaha/Atlanta 1990/92, Art Museum/Berlinische Galerie/Schirn-Kunsthalle/The Jewish Museum/Joslyn Art Museum/High Museum, Art in Germany 1909-1936, From Expressionism to Resistance, The Marvin and Janet Fishman Collection, cat. no. 27, pag. 44 reprod.
The Hague/Stockholm/Helsinki/Brussels 1995/96, Museum Paleis Lange Voorhout/Liljevalchs Konsthall/Helsingin Taidehalli/Palais des Beaux-Arts, Art et Résistance. Les Peintres allemands de l'entre-deux-guerres - La Collection Marvin et Janet Fishman, cat. no. 26
London 2018/19, Tate Modern, Magic Realism, Art in Weimar Germany 1919-33, pag. 106, pag. 35 reprod.
On wove paper (papier vélin) from a sketchbook. In colour-fresh and impeccable condition
Otto Dix dealt with the theme of "murder/murder of pleasure" over several years. From the beginning of World War I until the 1920s, murder was a central and recurring theme in his work. This watercolour is an impressive example from this important group of works
1922
Aquarell über Zeichnung in Bleistift
48,6x36,6 cm
Oben links vom Künstler in Bleistift signiert, datiert und nummeriert "Dix 22/153", rückseitig bezeichnet "Mord / Scene I"
Suse Pfäffle, Otto Dix, Werkverzeichnis der Aquarelle und Gouachen, Stuttgart 1991, A 1922/9
Galerie Klihm, München
Marlborough Fine Art Ltd., London
Auktion Christie’s, New York, 12. Mai 1988, Los 142
The Janet and Marvin Fishman Collection, Milwaukee (1991)
Auktion Karl & Faber, München, 28. Oktober 2010, Los 30
Privatsammlung Deutschland
Brigid
Berlin 1961, Galerie Nierendorf, Otto Dix, Bilder, Aquarelle, Zeichnungen, Das graphische Gesamtwerk 1913-1960,
Berlin 1963, Kongresshalle, Otto Dix, Ölgemälde 1913-1963, Aquarelle, Das graphische Werk Berlin,
Mailand 1964, Galleria del Levante, Otto Dix, Personale retrospettiva,
München 1970, Galerie Klihm, Otto Dix, Aquarelle, Zeichnungen, Radierungen 1920-1927,
Paris 1970, Goethe-Institut, Otto Dix, Aquarelles, Dessins,
Essen/Frankfurt am Main/Bielefeld 1971/72, Museum Folkwang/Kunstverein/Kunsthalle, Otto Dix, Aquarelle, Zeichnungen, Radierfolge „Der Krieg“,
Rom 1972, Galleria Giulia, Goethe Institut, Biblioteca Germanica, Otto Dix, Acquarelli, disegni, incisioni,
Wien 1974, Galerie Herzog im Pferdestall, Otto Dix,
Milwaukee/Berlin/Frankfurt am Main/Emden/New York/Omaha/Atlanta 1990/92, Art Museum/Berlinische Galerie/Schirn-Kunsthalle/Kunsthalle/The Jewish Museum/Joslyn Art Museum/High Museum, Art in Germany 1909–1936, From Expressionism to Resistance, The Marvin and Janet Fishman Collection,
Den Haag/Stockholm/Helsinki/Brüssel 1995/96, Museum Paleis Lange Voorhout/Liljevalchs Konsthall/Helsingin Taidehalli/Palais des Beaux-Arts, Art et Résistance. Les Peintres allemands de l’entre-deux-guerres – La Collection Marvin et Janet Fishman,
London 2018/19, Tate Modern, Magic Realism, Art in Weimar Germany 1919–33, pag. 106, pag. 35 reprod.
Auf Velin aus einem Skizzenblock. In farbfrischer und tadelloser Erhaltung
Otto Dix beschäftigte sich mit der Thematik "Mord/Lustmord" über mehrere Jahre. Seit Beginn des I. Weltkrieges bis in die zwanziger Jahre war der Mord ein zentrales und wiederkehrendes Thema in seinem Werk. Das vorliegende Aquarell ist ein eindrückliches Beispiel aus dieser wichtigen Werkgruppe