La Chaux-de-Fonds 1899 - 1934 Genf
1930
Oil on canvas
48x31 cm
Signed and dated by the artist lower left "Francois Barraud / 1930" and inscribed in secret writing "Entre-deux Monts"
Expertise of Corinne Charles, AbecedArt, Presinge, dated 7 February 2020, available
Gallery Moos, Geneva
Collection Dr. Laurent Rehfous, Geneva
Gallery Bernheim-Jeune, Paris
Gemäldesalon Bretschger, Bern
Private collection Switzerland
Lucienne Florentin, François Barraud, Geneva 1931, pag. 156, pag. 63 reprod.
Marguerite Genetti, François Barraud - 1899-1934, 1935, Gemäldeliste, pag. IV
Geneva 1931, Galerie Moos, Première exposition monographique François Barraud, cat. no. 53
Geneva 1935, Galerie Moos, Exposition commémorative François Barraud, cat. no. 26
Bern 1944, Galerie Benador, Exposition François Barraud, cat. no. 2, reprod. as title page
Geneva 1945, Musée Rath, Exposition de peintures et gravures des frères Barraud, cat. no. 7
Paris 1951, Galerie Bernheim-Jeune, Exposition Les Frères Barraud, cat. no. 5
Bern 1953, Gemäldesalon Bretschger
Geneva 1954, Musée de l'Athénée, François Barraud - Exposition commémorative (à l'occasion des vingt ans de sa mort), cat. no. 24
Bern 1957, Gemäldesalon Bretschger, Exposition François et Aimé Barraud
Gorssel 2019, Museum More, De Broers Barraud, Vier Zwitserse Realisten uit de Jaren '20 en '30, cat. no. 12, pag. 88 reprod.
On the original stretcher and in the old nailing. Fine craquelure and with a few colour losses at the edges
The sitter in front of the curtain is Marie, the artist's wife. The inscription proves that the painting was created in Entre-deux Monts, a small hamlet between Le Locle and La Sagne in the Jura, where François Barraud and his wife had taken a job as caretakers of the local school and painted in their spare time. The simple composition is entirely in the style of New Objectivity (Neue Sachlichkeit) and yet is reminiscent of the bashful depictions of Venus by old masters. In the same year, Barraud signed a contract with the Galerie Moos in Geneva, where he was soon to settle
1930
Öl auf Leinwand
48x31 cm
Unten links vom Künstler signiert und datiert "Francois Barraud / 1930" und in Geheimschrift bezeichnet "Entre-deux Monts"
Expertise von Corinne Charles, AbecedArt, Presinge, datiert vom 7. Februar 2020, liegt vor
Galerie Moos, Genf
Slg. Dr. Laurent Rehfous, Genf
Galerie Bernheim-Jeune, Paris
Gemäldesalon Bretschger, Bern
Privatsammlung Schweiz
Lucienne Florentin, François Barraud, Genf 1931, pag. 156, pag. 63 reprod.
Marguerite Genetti, François Barraud - 1899-1934, 1935, Gemäldeliste, pag. IV
Genf 1931, Galerie Moos, Première exposition monographique François Barraud,
Genf 1935, Galerie Moos, Exposition commémorative François Barraud,
Bern 1944, Galerie Benador, Exposition François Barraud,
Genf 1945, Musée Rath, Exposition de peintures et gravures des frères Barraud,
Paris 1951, Galerie Bernheim-Jeune, Exposition Les Frères Barraud,
Bern 1953, Gemäldesalon Bretschger
Genf 1954, Musée de l’Athénée, François Barraud - Exposition commémorative (à l’occasion des vingt ans de sa mort),
Bern 1957, Gemäldesalon Bretschger, Exposition François et Aimé Barraud
Gorssel 2019, Museum More, De Broers Barraud, Vier Zwitserse Realisten uit de Jaren ’20 en ’30,
Auf dem originalen Chassis und in der alten Nagelung. Feine Krakelüren und an den Rändern mit wenigen Farbverlusten
Die Dargestellte vor dem Vorhang ist Marie, die Ehefrau des Künstlers. Die Inschrift belegt, dass das Gemälde noch in Entre-deux Monts, einem kleinen Weiler zwischen Le Locle und La Sagne im Jura, entstanden ist, wo François Barraud mit seiner Frau eine Stelle als Abwart der dortigen Schule übernommen hatte und in seiner Freizeit malte. Die schlichte Komposition ist ganz im Stil der Neuen Sachlichkeit gehalten und lässt doch an die schamhaften Venusdarstellungen von Altmeistern denken. Im gleichen Jahr schloss Barraud einen Vertretungsvertrag mit der Galerie Moos in Genf, wo er sich bald auch niederlassen sollte