Mise en vente le 12/09/2024,
vers 20:20 h (CET)
(+/- 30 min)
1651
Black chalk on laid paper
19x31 cm
Monogrammed and dated "VG 1651" lower left; the chalk inscription on the reverse "Jan van Goijen" old, possibly even by his own hand; with an old price indication "15 st[uiver]"
Hans-Ulrich Beck, Jan van Goyen, Ein Œuvreverzeichnis, Amsterdam 1972, no. 224
Collection Bernhard Houthakker (1884-1963), Amsterdam
Collection Hendrikus Egbertus ten Cate (1868-1955), Almelo
C.G. Boerner, catalogue 1964, no. 46
C.G. Boerner, Düsseldorf, New stock list 42, 1966, no. 23
Collection Peter Mertens, Frankfurt and Lisbon
Sotheby's, London, 4 July 2018, lot 110
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, Lugt 913b
Dirk Hannema, Catalogue of the H. E. ten Cate Collection, Rotterdam 1955, p. 130, no. 226
Amsterdam 1936, Rijksmuseum, Tetoonstelling van oude kunst uit het bezit van den internationalen handel, cat. no. 181
With traces of age, but completely untreated, so that the horizontal dry folds of the paper sheet are still clearly visible at the upper edge of the sheet
Travellers rest in front of an inn. While trees in the left half of the picture obscure the view, the silhouette of a town is visible in the distance in the right half of the picture. It can be interpreted as the destination or starting point of the group of travellers. Van Goyen was particularly familiar with such pauses in front of inns because he travelled a lot. He had already travelled through France for a year during his training (1615/1616) and later, when he lived in The Hague, he repeatedly wandered through the Netherlands in search of suitable motifs for his paintings, which he recorded in sketches.
A beautiful and unusually large-format sheet from the artist's late phase, executed entirely in black chalk without washes. With subtle variations in pressure, Van Goyen succeeds in creating a complex composition with a beautiful effect of depth.
1651
Schwarze Kreide auf Bütten
19x31 cm
Unten links monogrammiert und datiert "VG 1651"; die Kreidebeschriftung auf der Rückseite "Jan van Goijen" alt, möglicherweise sogar eigenhändig; dort auch alte Preisangabe "15 st[uiver]"
Hans-Ulrich Beck, Jan van Goyen, Ein Œuvreverzeichnis, Amsterdam 1972,
Slg. Bernhard Houthakker (1884-1963), Amsterdam
Slg. Hendrikus Egbertus ten Cate (1868-1955), Almelo
C.G. Boerner, Katalog 1964,
C.G. Boerner, Düsseldorf, Neue Lagerliste 42, 1966,
Slg. Peter Mertens, Frankfurt und Lissabon
Sotheby’s, London, 4. Juli 2018, Los 110
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, Lugt 913b
Dirk Hannema, Katalog der H. E. ten Cate-Sammlung, Rotterdam 1955, pag. 130,
Amsterdam 1936, Rijksmuseum, Tetoonstelling van oude kunst uit het bezit van den internationalen handel,
Mit Altersspuren, aber gänzlich unbehandelt, so dass die horizontalen Trockenfalten des Papierbogens am oberen Blattrand noch deutlich auszumachen sind
Vor einem Gasthaus rasten Reisende. Während Bäume in der linken Bildhälfte den Blick verstellen, wird in der rechten Bildhälfte in der Weite die Silhouette einer Stadt sichtbar. Sie kann als Ziel oder als Startpunkt der Reisegruppe aufgefasst werden. Van Goyen waren solche Pausen vor Wirtshäusern insbesondere deshalb vertraut, weil er viel auf Reisen war. Schon in seiner Ausbildung war er ein Jahr durch Frankreich gewandert (1615/1616) und später, als er in Den Haag wohnte, wanderte er immer wieder durch die Niederlande auf der Suche nach geeigneten Motiven für seine Gemälde, die er in Skizzen festhielt.
Schönes und ungewöhnlich grossformatiges Blatt aus der Spätphase des Künstlers, das ohne Lavierung ganz in schwarzer Kreide ausgeführt ist. Mit subtilen Druckschwankungen gelingt es Van Goyen in Blättern wie diesem, eine komplexe Komposition von schöner Tiefenwirkung zu schaffen.
Suisse | CHF | 115 |
Europe | CHF | 185 |
Outre-mer | CHF | 235 |