Mise en vente le 12/09/2024,
vers 19:50 h (CET)
(+/- 30 min)
1656
Etching on laid paper with watermark "Foolscap with Seven-Pointed Collar", similar to Ash and Fletcher 1998, no. 20 D.b., there recorded on other prints from 1654 onwards
16.2x21.1 cm, sheet size
The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 296, only state (the present sheet mentioned)
White/Boon 89
Collection Maurice Gobin (1883-1962), Paris, Lugt 1124a
Private collection Switzerland
Auction Galerie Kornfeld, Bern, 17 June 2004, lot 96
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, Lugt 913b
Fine toned impression in perfect condition, with narrow paper margin around the fully visible platemark
This print has been interpreted as the handing over of the keys to Peter (Valerius Röver and Adam von Bartsch) or as a depiction of the doubting Thomas (Ignace Joseph de Claussin). Werner Weisbach's interpretation as an apparition of the risen Christ to the disciples, at which Thomas was not present and which he then doubted, has largely prevailed today.
The sheet is one of Rembrandt's most sketchy ones. The lightness of Jesus' appearance is intended to be evoked by the delicacy of the lines. Rembrandt did not print many copies, which is why the sheet is very rare (Eric Hinterding, Lugt, p. 196).
Prints, especially in such good overall quality, are very rare. The plate was lost early, there are no late prints. Usticke lists the sheet as "RRRR-".
1656
Radierung auf Bütten mit Wasserzeichen "Siebenzackige Schellenkappe", ähnlich Ash und Fletcher 1998,
16,2x21,1 cm, Blattgrösse
The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 296, einziger Zustand (dieses Blatt erwähnt)
White/Boon 89
Slg. Maurice Gobin (1883-1962), Paris, Lugt 1124a
Privatsammlung Schweiz
Auktion Galerie Kornfeld, Bern, 17. Juni 2004, Los 96
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, Lugt 913b
Schöner toniger Druck in tadellosem Zustand, mit schmalem Papierrändchen um die voll sichtbare Plattenkante
Die Darstellung wurde als Schlüsselübergabe an Petrus gedeutet (Valerius Röver und Adam von Bartsch) oder als Darstellung des ungläubigen Thomas (Ignace Joseph de Claussin). Weitgehend durchgesetzt hat sich heute die Deutung Werner Weisbachs als Erscheinung des Auferstandenen vor den Jüngern, bei der Thomas nicht anwesend war und die er dann bezweifelte.
Das Blatt ist eines der skizzenhaftesten Rembrandts. Die Lichterscheinung Jesu soll dadurch evoziert werden, dass die Linien nur zart angedeutet sind. Rembrandt druckte nicht viele Exemplare, daher ist das Blatt sehr selten (Eric Hinterding, Lugt, pag. 196).
Drucke, besonders in so guter Gesamtqualität, sind von grosser Seltenheit. Die Platte ist früh verloren gegangen, es gibt keine Spätdrucke. Bei Usticke ist das Blatt mit "RRRR-" aufgeführt.
Suisse | CHF | 115 |
Europe | CHF | 185 |
Outre-mer | CHF | 235 |