Mise en vente le 12/09/2024,
vers 19:40 h (CET)
(+/- 30 min)
1652
Drypoint on laid paper with watermark "Arms of Amsterdam " (cf. Hinterding variants A and F.F.a)
12.6x21.3 cm, sheet size
The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 272/II (of II) (the present copy mentioned)
White/Boon 222/II (of II)
Christie's auction, London, 5 December 2006, "Rembrandt+400", lot 260
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, Lugt 913b
Quite an excellent impression of this rare landscape. Still with clear ridge in the group of trees on the left and delicate plate tone. With fully visible platemark in excellent, untreated condition
A landscape executed exclusively in drypoint, which was therefore only printed in a few copies and is rare. Due to the spontaneity of the execution, researchers assume that Rembrandt began the plate in nature on location and then finalised it in his workshop. The exact location, which Rembrandt also recorded in drawings, has not yet been identified.
1652
Kaltnadel auf Bütten mit Wasserzeichen "Amsterdamer Wappen" (vgl. Hinterding Varianten A und F.F.a)
12,6x21,3 cm, Blattgrösse
The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 272/II (v. II) (dieses Exemplar erwähnt)
White/Boon 222/II (v. II)
Auktion Christie's, London, 5. Dezember 2006, "Rembrandt+400", Los 260
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, Lugt 913b
Ganz ausgezeichneter Druck dieser seltenen Landschaft. Noch mit deutlichem Grat in der Baumgruppe links und zartem Plattenton. Mit voll sichtbarer Plattenkante in vorzüglicher, unbehandelter Erhaltung
Eine ausschliesslich in Kaltnadelarbeit ausgeführte Landschaft, die deswegen nur in wenigen Exemplaren gedruckt wurde und selten ist. Wegen der Spontaneität der Ausführung geht die Forschung davon aus, dass Rembrandt die Platte in der Natur vor Ort begann und in seiner Werkstatt abschliessend bearbeitete. Der genaue Platz, den Rembrandt auch in Zeichnungen festhielt, konnte bislang nicht identifiziert werden.
Suisse | CHF | 115 |
Europe | CHF | 185 |
Outre-mer | CHF | 235 |