Le Havre 1877 - 1953 Forcalquier
Circa 1930 (dated 1928 by Beyeler)
Watercolour and gouache on paper
50.2x65.2 cm, image; 56.5x76 cm, cardboard
Signed "Raoul Dufy" in pencil by the artist lower left
Fanny Guillon-Laffaille, Raoul Dufy, Catalogue raisonné des aquarelles, gouaches et pastels, Paris 1981, no. 962
Collection Stanley Barbee, Beverly Hills
Galerie Beyeler, Basel, inv. no. 1164, acquired there on 20 July 1957 from
Private collection, Basel, by inheritance to
Private collection Switzerland
San Francisco/Los Angeles 1954, The San Francisco Museum of Art/The Los Angeles County Museum, Raoul Dufy, cat. no. 113
Basel 1957, Galerie Beyeler, Exposition Dufy, cat. no. 22, labelled on the reverse
The paper browned with lightstruck. Fully mounted on cardboard. The card with some loss of material and traces of old mounting. In good condition
His home town of Le Havre, with its harbour and extensive beaches, influenced Raoul Dufy at the beginning of his career. As a representative of Fauvism, his sweeping brushstrokes, simplified formal language and preference for bright, bold colours are typical of him. From 1909, through the Parisian fashion designer Paul Poiret, he came into contact with the horse races in Paris and Deauville . It was there that Dufy was inspired to create new fabric patterns. The incomparable atmosphere at the racecourses led him to translate the theme of horse racing into his own art from 1913 onwards. Here he was concerned with the direct juxtaposition of sophisticated society and elegant animals.
On his trips to London, Dufy had the opportunity to visit the horse races at Ascot or Goodwood. The present work was probably conceived in the paddock at Ascot on the occasion of one such visit. The compositional interpenetration of the figures and animals, which appear even more lively thanks to the idiosyncratic colouring and deliberately placed glazes, is fascinating. A very beautiful and typical sheet that brings a bygone era to life.
Um 1930 (bei Beyeler mit 1928 datiert)
Aquarell und Gouache auf Papier
50,2x65,2 cm, Darstellung; 56,5x76 cm, Unterlagekarton
Unten links vom Künstler in Bleistift signiert "Raoul Dufy"
Fanny Guillon-Laffaille, Raoul Dufy, Catalogue raisonné des aquarelles, gouaches et pastels, Paris 1981,
Slg. Stanley Barbee, Beverly Hills
Galerie Beyeler, Basel, Inv.
Privatsammlung Basel, durch Erbschaft an
Privatsammlung Schweiz
San Francisco/Los Angeles 1954, The San Francisco Museum of Art/The Los Angeles County Museum, Raoul Dufy,
Basel 1957, Galerie Beyeler, Exposition Dufy,
Das Papier gebräunt mit Lichtrand. Vollflächig auf einen Karton aufgezogen. Der Karton mit einigen Materialverlusten und Spuren alter Montierungen. In guter Erhaltung
Seine Heimatstadt Le Havre mit ihrem Hafen und den weitläufigen Stränden beeinflusste Raoul Dufy am Anfang seines Schaffens. Als Vertreter des Fauvismus sind sein schwungvoller Pinselstrich, eine vereinfachte Formensprache sowie die Vorliebe für leuchtend kräftige Farben typisch für ihn. Ab 1909 kam er im Auftrag des Pariser Modeschöpfers Paul Poiret mit den Pferderennen in Paris und Deauville in Berührung. Dufy sollte sich dort zu neuen Stoffmustern inspirieren lassen. Die unvergleichliche Atmosphäre auf den Rennbahnen liess ihn ab 1913 das Thema Pferderennen auch in seiner eigenen Kunst umsetzen. Dabei ging es immer um das unmittelbare Nebeneinander von mondäner Gesellschaft und eleganten Tieren.
Auf seinen Reisen nach London hatte Dufy die Gelegenheit, die Pferderennen in Ascot oder Goodwood zu besuchen. Anlässlich eines solchen Besuches dürfte das hier angebotene Blatt auf der Pferdekoppel in Ascot entstanden sein. Spannend ist die kompositorische Durchdringung der Figuren und Tiere, die durch die eigenwillige Farbgebung und gezielt platzierten Lasuren noch lebendiger erscheinen. Ein sehr schönes und typisches Blatt, das eine vergangene Epoche lebendig werden lässt.
Suisse | CHF | 170 |
Europe | CHF | 285 |
Outre-mer | CHF | 380 |