La Chaux-de-Fonds 1887 - 1965 Roquebrune-Cap-Martin
September 1950
Matroil colour
63x48.5 cm
Monogrammed by the artist in ink at lower left "L-C", dated above "Sept 50", inscribed at lower centre "peint / avec / Matroil" and dedicated at lower right "pour les amis / Chéreau / le papa la maman / et les 4 enfants / avec mon amitié / Le Corbusier / 1 janvier 53". On the reverse with the inscription "Mourlot"
Certificate of authenticity (no. 17-106) of Eric Mouchet, Paris, dated 8 September 2017, is available as copy
Naïma Jornod verbally confirms the authenticity of the work based on illustrations
On Ingres laid paper, with watermark "MBM". Mat matroil colour. Colour fresh. Light creases in the paper
A Ubu is depicted. Le Corbusier devoted himself to this subject again and again and in different materials from the 1940s onwards. "Ubu" may represent a kind of totem. The Ubu is literally growing out of the red open hand. The colour scheme provides an exciting contrast
In 1950, Le Corbusier had his first contact with the company Peintures Berger in La Courneuve and decided from then on to use Berger paints for both the factory in Saint-Dié and the Unité d'Habitation in Marseille. The colours were industrially produced flat varnishes and could therefore be reordered in exactly the same shade. Le Corbusier chose the two colours Matroil and Matone. Both colours were matt, which was important to Le Corbusier for the spatial design.
Gabriel Chéreau, to whom the work is dedicated, was a lawyer in Nantes and was in contact with the artist during the project of the Unité d'Habitation of Nantes-Rezé which comprises 294 housing units and was completed in 1955
The inscription "Mourlot" on the reverse may indicate that the composition was originally considered for printmaking
September 1950
Matte Matroil-Farbe
63x48,5 cm
Unten links vom Künstler in Tusche monogrammiert "L-C", darüber datiert "Sept 50", unten in der Mitte bezeichnet "peint / avec / Matroil" und unten rechts dediziert "pour les amis / Chéreau / le papa la maman / et les 4 enfants / avec mon amitié / Le Corbusier / 1 janvier 53". Rückseitig mit der Bezeichnung "Mourlot"
Echtheitszertifikat (Nr. 17-106) von Eric Mouchet, Paris, datiert vom 8. September 2017 liegt in Kopie vor
Naïma Jornod bestätigt mündlich aufgrund von Abbildungen die Echtheit des Werkes
Auf Ingres-Bütten, mit Wasserzeichen "MBM". Matte Matroil-Farbe. Farbfrisch. Leichte Knitter im Papier
Dargestellt ist ein Ubu. Immer wieder und in verschiedenen Materialien widmete Le Corbusier sich ab den 1940-Jahren diesem Sujet. "Ubu" mag eine Art Totem darstellen. Der Ubu wächst hier förmlich aus der roten offenen Hand. Die Farbgebung sorgt für einen spannenden Kontrast
1950 hatte Le Corbusier den ersten Kontakt mit der Firma Peintures Berger in La Courneuve und beschloss fortan Berger-Farben sowohl für die Fabrik in Saint-Dié als auch für die Unité d'Habitation in Marseille zu verwenden. Die Farben waren industriell hergestellte Flachlacke und konnten daher im genau gleichen Ton nachbestellt werden. Le Corbusier wählte die beiden Farbsorten Matroil und Matone. Beide Farben waren matt, was für Le Corbusier bei der räumlichen Gestaltung wichtig war
Gabriel Chéreau, dem die Arbeit dediziert ist, war ein Anwalt in Nantes und stand im Kontakt zum Künstler während dem Projekt der Unité d'Habitation von Nantes-Rezé das 294 Wohneinheiten umfasst und 1955 fertiggestellt wurde
Die rückseitige Bezeichnung "Mourlot" könnte darauf hindeuten, dass die Komposition ursprünglich für eine druckgraphische Umsetzung in Betracht gezogen worden ist