• Artiste / n° lot
  • Recherche de texte
  • Recherche de technique
  • Recherche par période stylistique
  • Catalogue en ligne

    • Vue d'ensemble
    • Vue d'ensemble
    Paul Klee  : Italienischer Hof , 1920 - work number 1920.152
    Paul Klee  : Italienischer Hof , 1920 - work number 1920.152
    Paul Klee : 94 Italienischer Hof
    Paul Klee : 94 Italienischer Hof
    Paul Klee : 94 Italienischer Hof
    Paul Klee : 94 Italienischer Hof
    Paul Klee : 94 Italienischer Hof

    Paul Klee

    Münchenbuchsee bei Bern 1879 - 1940 Muralto

    94   

    Italienischer Hof

    Estimation CHF 200'000
    17.06.2022
    Version allemande ci-dessous

    1920 - work number 1920.152

    Indian Ink and watercolour

    24x15.8 cm, illustration with writing; 27x17.6 cm, backing board

    Signed "Klee" by the artist in pen and Indian ink at the lower left of the picture, dated, numbered and titled "1920 152 Italienischer Hof" below on backing

    Catalogue Raisonné

    Catalogue raisonné, Paul Klee, Volume 3, Werke 1919-1922, Bern 1999, no. 2497

    Provenance

    Otto Ralfs, Brunswick (from 1931)

    Paula Dörner, Krefeld

    Edgar Deswatines, Krefeld (until 1978)

    Fischer Fine Art, London, inv. no. CF 5678

    Modern Gallery Otto Stangl, Munich

    Gianfranco Ambrosini, Verbier (until 1985)

    Beyeler Gallery, Basel, Inv. No. 10612 (1985-1987)

    Peter Aeschlimann, Bottmingen (1987-1994)

    Beyeler Gallery (1994)

    Private collection Switzerland

    Expositions

    Bern 1921, Kunsthalle, Alice Bailly et alt. No. 240

    London 1979, Fischer Fine Art, Paul Klee 1879-1940, cat. no. 12, reprod.

    Munich 1979/1980, Städtische Galerie im Lenbachhaus, Paul Klee - Das Frühwerk 1883-1922, cat. no. 431

    Condition

    On Canson paper. Minimally browned. Colour fresh and in very good overall condition

    Commentaires

    Towards the end of the First World War, Paul Klee achieves his artistic and commercial breakthrough, promoted above all by Herwarth Walden and his gallery "Sturm". He lives and works in Munich with his wife Lily and their son Felix, born in 1907, where he joins the "Räterepublik" in 1919. After the suppression of this movement, he fled to Zurich and met with artists of the DADA movement, including Tristan Tzara, Hans Arp, Marcel Janco and Hans Richter

    In May 1920 the first retrospective solo exhibition with 371 works is held at the Galerie Goltz . At the end of 1920, during a visit to Marianne von Werefkin and Alexej von Jawlensky in Ascona, Klee also receives the appointment telegram as master at the Bauhaus in Weimar

    "Italian Courtyard" was also painted during this period. The watercolour is distantly reminiscent of Piranesi's fantastic architectural creations. The staircases, which lead nowhere, seem quite Dadaesque-surreal, but one also senses Klee's interest in architecture. The orange, yellow and blue colour accents make the "architectural structure" seem to float. A very finely worked drawing


     
     

    Italienischer Hof


    1920 - Werknummer 1920.152

    Tusche und Aquarell

    24x15,8 cm, Darstellung mit Schrift; 27x17,6 cm, Unterlagekarton

    Unten links im Bild vom Künstler in Feder in Tusche signiert "Klee", darunter auf Unterlage datiert, nummeriert und betitelt "1920 152 Italienischer Hof"

    Werkverzeichnis

    Catalogue raisonné, Paul Klee, Band 3, Werke 1919-1922, Bern 1999, Nr. 2497

    Provenienz

    Otto Ralfs, Braunschweig (ab 1931)

    Paula Dörner, Krefeld

    Edgar Deswatines, Krefeld (bis 1978)

    Fischer Fine Art, London, Inv. Nr. CF 5678

    Moderne Galerie Otto Stangl, München

    Gianfranco Ambrosini, Verbier (bis 1985)

    Galerie Beyeler, Basel, Inv. Nr. 10612 (1985-1987)

    Peter Aeschlimann, Bottmingen (1987-1994)

    Galerie Beyeler (1994)

    Privatsammlung Schweiz

    Ausstellungen

    Bern 1921, Kunsthalle, Alice Bailly et alt., Kat. Nr. 240

    London 1979, Fischer Fine Art, Paul Klee 1879-1940, Kat. Nr. 12, reprod.

    München 1979/1980, Städtische Galerie im Lenbachhaus, Paul Klee - Das Frühwerk 1883-1922, Kat. Nr. 431

    Zustand

    Auf Canson Papier. Minim gebräunt. Farbfrisch und in sehr guter Gesamterhaltung

    Erläuterungen

    Gegen Ende des Ersten Weltkriegs erreicht Paul Klee den künstlerischen und kommerziellen Durchbruch, vor allem gefördert durch Herwarth Walden und dessen Galerie "Sturm". Mit seiner Ehefrau Lily und dem 1907 geborenen Sohn Felix lebt und arbeitet er in München, wo er sich 1919 der "Räterepublik" anschliesst. Nach der Niederschlagung dieser Bewegung flüchtet er nach Zürich und trifft sich mit Künstlern der DADA-Bewegung, unter anderem mit Tristan Tzara, Hans Arp, Marcel Janco und Hans Richter

    Im Mai 1920 findet in der Galerie Goltz die erste retrospektive Einzelausstellung mit 371 Werken statt. Ende 1920 erreicht Klee, bei einem Besuch in Ascona bei Marianne von Werefkin und Alexej von Jawlensky, auch das Berufungstelegramm als Meister an das Bauhaus in Weimar

    In dieser Zeit entsteht auch "Italienischer Hof". Das Aquarell erinnert entfernt an Piranesis phantastische Architekturgebilde. Die nirgends hinführenden Treppen wirken durchaus dadaesk-surreal, man spürt aber auch Klees Interesse für Architektur. Die Orange, Gelb und Blau gesetzten Farbakzente lassen das "Architekturgebilde" förmlich schweben. Eine sehr fein ausgearbeitete Zeichnung

    Paul Klee  : Italienischer Hof , 1920 - work number 1920.152
    Paul Klee  : Italienischer Hof , 1920 - work number 1920.152

    KORNFELD
    Tradition et Expertise depuis 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Suisse • Tél +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l'utilisation de cookies pour améliorer votre expérience utilisateur. Lire notre déclaration relative à la protection des données.    Accepter