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    Giuseppe Valeriani  : Chiesa di S. Gervasio e Protasio , Um 1720
    Giuseppe Valeriani  : Chiesa di S. Gervasio e Protasio , Um 1720
    Giuseppe Valeriani : 2173 Chiesa di S. Gervasio e Protasio
    Giuseppe Valeriani : 2173 Chiesa di S. Gervasio e Protasio
    Giuseppe Valeriani : 2173 Chiesa di S. Gervasio e Protasio
    Giuseppe Valeriani : 2173 Chiesa di S. Gervasio e Protasio

    Giuseppe Valeriani

    Rom Um 1690/95 - 1761/62 St. Petersburg

    2173   

    Chiesa di S. Gervasio e Protasio

    Hammer price CHF 12'000
    Information without guarantee
    12.09.2024
    German version below
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    Um 1720

    Pen and sepia ink, washed in ink, on laid paper with watermark "Tripple Crescent"

    34.3x48.8 cm

    Provenance

    Collection Émile Calando (1840-1898), Paris, Lugt 837, whose collection was auctioned at

    Drouot auction, Paris, 11-12 December 1899

    Sotheby's auction, London, 21 June 1978, lot 29, acquired there by

    Galerie Kornfeld, Bern

    The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, Lugt 913b

    Condition

    Some faint vertical folds and occasional pale foxing, overall very nice impression

    Comments

    Both this and the following sheet were traditionally attributed to Luca Carlevarijs, one of the most important of the Venetian “Vedutisti” before Canaletto. They were acquired as such by Eberhard Kornfeld from the prestigious collection of Émile Calando in London in 1978. What was always noticeable, however, was that Carlevarijs’s views from around 1700 were similar but much smaller. The same is true for his prints. Andrew Robison has alerted us to a rare early work of Venetian views, the “Il Gran Teatro delle Pitture di Venezia”, published by Dominico Lovisa in 1720. It contains, among other things, the exact two views as etchings in almost identical size, engraved by Andrea Zucchi and, according to the caption of the Frari view, based on drawings by Giuseppe Valeriani.

    Today Valeriani is primarily known as a draftsman of theater designs. In Venice's "Libro della Fraglia" he is documented as a Venice resident as early as 1718 (which is why the birth date of "ca. 1708" listed on Wikipedia can hardly be plausible; the entry in the 34th volume of Thieme/Becker, published in 1940, remains the more reliable source here). In the 1720s, Giuseppe and his brother Domenico worked in the studio of Marco Ricci, and after the latter’s death in 1729 in that of Girolamo Bon. Between 1731 and 1733 Valeriani is in Stupinigi bei Torino. When his teacher Bon entered the service of Catherine the Great as a theater painter in 1735, he invited his former student and Valeriani followed him to St. Petersburg in 1742 where he stayed until his death in 1761/62.

    The two impressive drawings are formerly unknown examples of Valeriani's early work.

    We thank Dr. Andrew Robison, Washington, for connecting them to the “Gran Teatro” and for identifying Valeriani as their author.


     
     

    Chiesa di S. Gervasio e Protasio


    Um 1720

    Feder in Sepia, in Tusche laviert, auf Bütten mit Wasserzeichen "Drei Monde"

    34,3x48,8 cm

    Provenienz

    Slg. Émile Calando (1840-1898), Paris, Lugt 837, dessen Sammlung versteigert bei

    Auktion Drouot, Paris, 11.-12. Dezember 1899

    Auktion Sotheby’s, London, 21. Juni 1978, Los 29, dort erworben von

    Galerie Kornfeld, Bern

    Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, Lugt 913b

    Zustand

    Einige schwache vertikale Falten und vereinzelt blass stockfleckig, insgesamt von sehr schönem Gesamteindruck

    Erläuterungen

    Traditionell wurde sowohl dieses als auch das folgende Blatt Luca Carlevarijs, einem der bedeutendsten der venezianischen „Vedutisti“ vor Canaletto zugeschrieben. Auch Eberhard Kornfeld erwarb beide als Carlevarijs-Zeichnungen aus der angesehenen Sammlung von Émile Calando 1978 in London. Auffällig blieb jedoch stets, dass die motivisch vergleichbaren, um 1700 entstandenen Blätter des Venezianers ebenso wie seine Graphiken normalerweise deutlich kleiner sind. Andrew Robison hat uns nun auf ein seltenes frühes Ansichtswerk hingewiesen. Das „Il Gran Teatro delle Pitture di Venezia“, 1720 bei Dominico Lovisa erschienen, enthält unter anderem die beiden hier wiedergegebenen Ansichten in fast gleichgrossen Radierungen, und, der Bildlegende der Frari-Ansicht zufolge, gestochen von Andrea Zucchi nach Zeichnungen von Giuseppe Valeriani. Valeriani ist heute im wesentlichen als Zeichner von Theaterentwürfen bekannt. In Venedigs „Libro della Fraglia“ ist er bereits 1718 für Venedig dokumentiert (weshalb das auf Wikipedia verzeichnete Geburtsdatum „ca. 1708“ wenig plausibel ist; der Eintrag im 1940 erschienen 34. Band des Thieme/Becker ist hier die verlässlichere Quelle). In den 1720er Jahren arbeitete Giuseppe zusammen mit seinem Bruder Domenico in der Werkstatt von Marco Ricci, nach dessen Tod 1729 in der des Girolamo Bon, und dann 1731-1733 in Stupinigi bei Torino. Bon trat 1735 als Theatermaler in die Dienste Katharinas der Grossen ein. Auf seine Einladung hin folgte ihm Valeriani 1742 nach St. Petersburg und blieb dort bis zu seinem Tod 1761/62.

    Bei den beiden beeindruckenden Zeichnungen muss es sich folglich um in der Literatur bislang unbekannt gebliebene Frühwerke Valerianis handeln.

    Wir danken Dr. Andrew Robison, Washington, für die Identifizierung des Künstlers und Zuschreibung der beiden Blätter


     
     
     
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