1641
Etching, reworked with a cold needle, on laid paper
11.1x16.2 cm, sheet size
The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 189/V (of IX)
White/Boon 43/III (of IV)
The Eberhard W. Kornfeld Collection, Bern, Lugt 913b
Fine, clear, albeit already posthumous impression. In impeccable condition, with margins all round
After Tobias returns to his father Tobit, his travelling companion reveals himself to be the archangel Raphael, who disappears into the sky before the surprised family. Rembrandt's depiction of the angel's bare soles, soiled from walking, deliberately broke with the usual decorum in the depiction of celestial figures.
1641
Radierung, mit der kalten Nadel überarbeitet, auf Bütten
11,1x16,2 cm, Blattgrösse
The New Hollstein (Hinterding/Rutgers) 189/V (v. IX)
White/Boon 43/III (v. IV)
Slg. Eberhard W. Kornfeld, Bern, Lugt 913b
Schöner, klarer, wenn auch schon posthumer Druck. In tadelloser Erhaltung, mit umlaufenden Rändchen
Nachdem Tobias zu seinem Vater Tobit zurückgekehrt ist, gibt sich sein Reisebegleiter als Erzengel Raphael zu erkennen, der vor der überraschten Familie in den Himmel entschwindet. Mit der Darstellung der nackten und vom Gehen schmutzigen Fusssohlen des Engels, verstiess Rembrandt bewusst gegen das übliche Dekorum bei der Darstellung der himmlischen Figur.
| Switzerland | CHF | 130 |
| Europe | CHF | 200 |
| USA | CHF | 250 |
| Overseas | CHF | 255 |
