Málaga 1881 - 1973 Mougins
25 Decemer 1953
Pen-and-ink drawing in black Indian ink, washed in places with a brush
26.4x21 cm
Signed by the artist in pen and Indian ink at upper right "Picasso", above inscribed and dated by his own hand in brush and ink "Vallauris le 25.12.53"
Christian Zervos, Pablo Picasso, vol. 16, Œuvres 1953-1955, Paris 1965, no. 84
Galerie Louise Leiris (Daniel-Henry Kahnweiler), Paris, inv. no. 06139, photo no. 52645, with label.
Galerie Meissner, Zurich, purchased there in 1973 for
Swiss private collection
Kornfeld auction, Bern, 15 June 2012, lot 128, purchased there for
Private collection Switzerland
Michel Leiris/Rebecca West, Suite de 180 Dessins de Picasso, Paris 1954, Éditions Verve, vol. VIII, nos. 29-30, tf. 28
Manuel Gasser, Pablo Picasso, Der Maler und sein Modell, Zurich 1972, reprod. no. 16
Hamburg 1959, Kunsthalle, The French Drawing of the 20th Century, cat. no. 257
Baden-Baden 1969, Kunsthalle, Pablo Picasso, Painter and Model, cat. no. 155, reprod.
On thin wove paper (papier vélin), the paper minimally browned. In very fine condition
From the exciting group of 180 drawings made between 28 November 1953 and 3 February 1954 and published in 1954 in the Verve double issue 29-30. Thematically, Picasso takes up a motif that has already been used many times, that of the artist in front of his model. Iconographically, the topos goes back to the story of Pygmalion, who eventually fell in love with his own sculpture. Picasso often worked with models, and later he also thematised the "ageing" artist with young models in his graphic oeuvre, impressively for instance in the series of 347 etchings from 1968
The sheet offered here is comparable to the drawing of the same format made the day before (24.12.1953), which is now in the Fondation Beyeler in Riehen. The ink works were therefore created on Christmas 1953 in Vallauris
25. Dezember 1953
Feder in schwarzer Tusche, stellenweise mit dem Pinsel laviert
26,4x21 cm
Oben rechts vom Künstler in Feder in Tusche signiert "Picasso", darüber eigenhändig in Pinsel in Tusche bezeichnet und datiert "Vallauris le 25.12.53"
Christian Zervos, Pablo Picasso, Bd. 16, Œuvres 1953-1955, Paris 1965,
Galerie Louise Leiris (Daniel-Henry Kahnweiler), Paris, Inv.
Galerie Meissner, Zürich, dort 1973 angekauft für
Schweizer Privatsammlung
Auktion Kornfeld, Bern, 15. Juni 2012, Los 128, dort angekauft für
Privatsammlung Schweiz
Michel Leiris/Rebecca West, Suite de 180 Dessins de Picasso, Paris 1954, Éditions Verve, Bd. VIII, Nrn. 29-30, Tf. 28
Manuel Gasser, Pablo Picasso, Der Maler und sein Modell, Zürich 1972, Reprod.
Hamburg 1959, Kunsthalle, Die französische Zeichnung des 20. Jahrhunderts,
Baden-Baden 1969, Kunsthalle, Pablo Picasso, Maler und Modell,
Auf dünnem Velin, das Papier minim gebräunt. In sehr schöner Erhaltung
Aus der spannenden Gruppe der 180 Zeichnungen, die zwischen dem 28. November 1953 und dem 3. Februar 1954 entstanden sind und 1954 in der Verve-Doppelnummer 29-30 publiziert wurden. Thematisch nimmt Picasso ein schon vielfach verwendetes Motiv auf, dasjenige des Künstlers vor seinem Modell. Ikonographisch geht der Topos auf die Geschichte von Pygmalion zurück, der sich schliesslich in seine eigene Skulptur verliebt hat. Picasso hat oft mit Modellen gearbeitet, später thematisierte er den "alternden" Künstler mit den jungen Modellen auch im graphischen Œuvre, eindrücklich etwa in der Serie mit 347 Radierungen von 1968
Das hier angebotene Blatt ist vergleichbar mit der am Vortag (24.12.1953) entstandenen, gleichformatigen Zeichnung, die sich heute in der Fondation Beyeler in Riehen befindet. Geschaffen wurden die Tuschearbeiten also an den Weihnachtstagen 1953 in Vallauris