• Artist / lot n°
  • Text search
  • Technique search
  • Stylistic period search
  • Online catalogue

    • Overview
    • Overview
    Cuno Amiet  : Otti , 1894
    Cuno Amiet  : Otti , 1894
    Cuno Amiet : 1 Otti
    Cuno Amiet : 1 Otti
    Cuno Amiet : 1 Otti
    Cuno Amiet : 1 Otti
    Cuno Amiet : 1 Otti

    Cuno Amiet

    Solothurn 1868 - 1961 Oschwand

    1   

    Otti

    Estimate CHF 60'000
    Hammer price CHF 360'000
    Information without guarantee
    17.06.2022
    German version below

    1894

    Oil on canvas

    47x38.5 cm

    Signed and dated by the artist in oil paint lower right "Amiet 94"

    Catalogue Raisonné

    Franz Müller/Viola Radlach, Cuno Amiet, Die Gemälde 1883-1919, sub-volume 1, Zurich 2014, no. 1894.16

    Provenance

    Collection Oscar Miller-Sieber, Biberist, through inheritance to

    Private collection Switzerland

    Literature

    E. [Emil] Beurmann, Ein Impressionist in der Basler Kunsthalle, in: National-Zeitung, 25.11.1894, no. 277, Erstes Blatt, p. 1.

    L., Aus der Basler Kunsthalle, in: Allgemeine Schweizerzeitung, 2.12.1894, no. 283

    Urs Zaugg, Cuno Amiet, Hellsauer Jahre, Herzogenbuchsee 1991, pag. 28 reprod. (there titled "Otti en face")

    George Mauner, Amiet and Buchser, Langenthal 1998, pag. 7-11 reprod. (there titled "Otti en face")

    Paul Müller, Oscar Miller, Sammler und Wegbereiter der Moderne, Solothurn 1998, cat. no. 15

    Exhibitions

    Basel 1894, Kunsthalle, Permanent Exhibition

    Basel 1960, Kunsthalle, Cuno Amiet, cat. no. 27 (there titled "Otteli")

    Bern/Geneva 1999-2001, Kunstmuseum Bern/Musée Rath, Cuno Amiet. Von Pont-Aven zur "Brücke", cat. no. 34 (there titled "Otteli") reprod. in colour / cat. no. 26 (there titled "Otteli") reprod. in colour

    Condition

    On the original stretcher, in the old nailing. In impeccable condition and fresh in colour

    Comments

    Between 1894 and 1896, Cuno Amiet mainly painted portraits of family members and children from the Hellsau area, such as the two portraits of Sophie (CR no. 1894.13 and CR no. 1894.14) or the present painting. Not much is known about "Otti", he was a Verding child and probably lived in the "Spittel", as the shelter for the poor "Asyl zu Gottesgnad" was popularly called. These children who were not in need of care were often employed on farms in the surrounding area. Otti posed for Amiet several times until 1896, for example for the painting "Beggar Boy with Bread" (CR no. 1894.15) and also for several drawings, watercolours and an etching (von Mandach 11)

    In the present work Amiet painted a frontal bust portrait of the boy in front of an ornamental two-dimensional background of fire lilies and blue blossoms. Amiet adopted this style of painting, which is characterised by stripes and complementary contrasts, in imitation of his fellow painter Roderic O'Conor (1860-1940) during his time in Pont-Aven from 1892 to 1893. The painting "Otti" from 1894 is a very colour-intensive and rare work from his early oeuvre


     
     

    Otti


    1894

    Öl auf Leinwand

    47x38,5 cm

    Unten rechts vom Künstler in Ölfarbe signiert und datiert "Amiet 94"

    Werkverzeichnis

    Franz Müller/Viola Radlach, Cuno Amiet, Die Gemälde 1883-1919, Teilband 1, Zürich 2014, Nr. 1894.16

    Provenienz

    Slg. Oscar Miller-Sieber, Biberist, durch Erbschaft an

    Privatsammlung Schweiz

    Literatur

    E. [Emil] Beurmann, Ein Impressionist in der Basler Kunsthalle, in: National-Zeitung, 25.11.1894, Nr. 277, Erstes Blatt, S. 1

    L., Aus der Basler Kunsthalle, in: Allgemeine Schweizerzeitung, 2.12.1894, Nr. 283

    Urs Zaugg, Cuno Amiet, Hellsauer Jahre, Herzogenbuchsee 1991, pag. 28 reprod. (dort betitelt "Otti en face")

    George Mauner, Amiet und Buchser, Langenthal 1998, pag. 7-11 reprod. (dort betitelt "Otti en face")

    Paul Müller, Oscar Miller, Sammler und Wegbereiter der Moderne, Solothurn 1998, Kat. Nr. 15

    Ausstellungen

    Basel 1894, Kunsthalle, Permanente Ausstellung

    Basel 1960, Kunsthalle, Cuno Amiet, Kat. Nr. 27 (dort betitelt "Otteli")

    Bern/Genf 1999-2001, Kunstmuseum Bern/Musée Rath, Cuno Amiet. Von Pont-Aven zur "Brücke", Kat. Nr. 34 (dort betitelt "Otteli") reprod. in Farbe / Kat. Nr. 26 (dort betitelt "Otteli") reprod. in Farbe

    Zustand

    Auf dem originalen Chassis, in der alten Nagelung. In tadelloser und farbfrischer Erhaltung

    Erläuterungen

    Cuno Amiet malte in den Jahren 1894 bis 1896 vor allem Porträts von Familienmitgliedern und Kindern aus der Gegend von Hellsau, wie die beiden Porträts von Sophie (WK Nr. 1894.13 und WK Nr. 1894.14) oder das vorliegende Gemälde. Über "Otti" weiss man nicht viel, er war ein Verdingkind und wohnte wohl im "Spittel", wie die Armenunterkunft "Asyl zu Gottesgnad" im Volksmund hiess. Diese nicht pflegebedürftigen Kinder wurden oft auf Bauernhöfen in der Umgebung beschäftigt. Für Amiet stand Otti bis 1896 mehrmals Modell, wie für das Gemälde "Bettelknabe mit Brot" (WK Nr. 1894.15) und auch für mehrere Zeichnungen, Aquarelle und eine Radierung (von Mandach 11)

    Im vorliegenden Werk malte Amiet ein frontales Brustbild des Knaben vor einem ornamental flächig mit Feuerlilien und blauen Blüten gestalteten Hintergrund. Diese durch Streifen und Komplementärkontraste charakteristische Malweise eignete sich Amiet in Anlehnung an seinen Malerkollegen Roderic O'Conor (1860-1940) während seiner Zeit in Pont-Aven von 1892 bis 1893 an. Das Gemälde "Otti" von 1894 ist ein sehr farbintensives und seltenes Werk seines frühen Œuvres

    Cuno Amiet  : Otti , 1894
    Cuno Amiet  : Otti , 1894

    KORNFELD
    Excellence and Expertise since 1864
    GALERIE KORNFELD AUKTIONEN AG • Laupenstrasse 41, Postfach, 3008 Bern / Switzerland • Tel +41 31 381 4673 • galerie@kornfeld.ch
  • By continuing your browsing on this site, you agree to the use of cookies to improve your user experience. Read our privacy statement.    Agree